Puhelimessa olevalla lukijalla seurasin tuota open loopin viivaa, se piirtää siihen viivaa missä pisteitä tasaisin välein, kunnes tulee välillä pitempiä välejä pisteiden väliin. Sitten taas jatkuu tasaisin välein pisteitä jonkun aikaa ja taas välejä. Myöskin satunnaisia pieniä välejä jättää. Itsehän en tosta mitään saa kiinni, mutta jos sinulla on tietoa mitä tuo voisi tarkoittaa?
Noi kuvaajat ei oikeastaan kerro mitään hyödyllistä, paitsi varmaan kohdat, joissa siirrytään open loop --> closed loop ja takaisin.
Lyhkäsesti:
Open loop:
-kylmäkäynnistys ja ja lambda sensori kylmä
-Moottorin suuri kuormitus
-Ei käytetä lambdaa seoksen säätöön
Closed loop:
-kone ja lambda lämmin
-tyhjäkäynnillä
-osakuormalla
-seosta rikastetaan ja laihennetaan lambdan perusteella
Ottamalla kokeeksi IMM/Maffin tai lambdan johto irti on yleinen keino "pakottaa" moottori pysymään open loopissa ja mikäli sillon toimii paremmin voi vikaa alkaa etsimään closed loopissa tarvittavista antureista jne.
Ja miksi kyselin, niin mikäli käyntioireet saisi rajattua jompaan kumpaan tilaan se antaisi vinkkiä mitä tutkia seuraavaksi.
Mitä arvoja noissa fuel trimmeissä pitäisi olla tai miten niiden kuuluisi käyttäytyä?
Fuel trimmit STFT = Short Term Fuel Trim ja LTFT = Long Term Fuel Trim kertovat nimensäkin perusteella lyhyen ja pitkän aikavälin seoskorjaukset, jotka ECU on laskenut ja käyttää. Yksikkö on % eli esim -10 tarkoittaa, että ecu laihentaa seosta 10%. STFT pitäisi ideaalitilanteessa hyppiä jatkuvasti +- muutama prosentti. LTFT tyypillisesti +-5% ja yleensä heittää moottorin vikavalon ja vikakoodin mikäli isompi kuin +-25%.
Tyypillisiä seoskorjauksista näkyviä vikoja on:
-Lambdat ei toimi kunnolla
-IMM, Map, IAT ym anturit rikki/näyttää väärin
-imu/pako vuoto
Kuis monta lambdaa tuossa on säätöpuolella siis ennen kattia? Onko tietoa paljonko niillä ajettu? Niiden mittaamisella voisi jatkaa, varsinkin jos saat noista seoksista kaivettua jotain lisää irti. Lambda sensorin pitäisi antaa lukemaa ulos riittävän nopeasti, siis monta kertaa sekunnissa. Lukemien tulisi sahata jatkuvasti laidasta laitaan. STFT käytännössä peilaa tuota säätö lambdaa. Kaikilla lukijoilla ei saa obd:n kautta luettua riittävän nopeasti vaan pitäis mittailla suoraan johdosta oskiloskoopilla.