Futurez  Kulkukoira

V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä

  • 14 Vastauksia
  • 3931 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Terveeks,

Tuollaista oiretta n. 260tkm ajettu V50 on alkanut esittelemään. Eli kun moottori on alle normaalin käyntilämpötilan, on voimaa kovin rajallisesti alle 2000 kierroksen. Jos antaa pienempää vaihdetta, niin kyllä se siitä sitten herää. Mutta esim. noin 1200 rpm saa ajaa pitkäänkin melkein kaasupohjassa eikä tapahdu paljon mitään, paitsi moottorin vikavalo syttyy.

Justiinsa kävin lukemassa vian ja sanoo P1563. En oikein ottanut selvää netistä mitä ihmettä se tarkoittaa, on ilmeisesti valmistajakohtainen koodi, enkä onnistununut löytämään sille Volvon määritelmää.

Jotkut keskustelut viittasivat MAF vikaan. Katselin ODB:llä ilmamääriä ja tyhjäkäynnillä näytti olevan hieman yli 7 g/s (jostain luin että normaali olisi 2-7) ja noin 2500 rpm oltiin pitkälle päälle 30 g/s (normaalilukema saman lähteen mukaan 15-20). Avasin MAF:in, mutta ihan siistiltä se näyttää, joskaan en kyllä tiedä mitä siitä pitäisi katsoa.

No, ehkä tuo MAF oli ihan väärää tietoa. Tuleeko jotain mieleen miten tätä vikaa oikein lähestyisi. Mun pää on tyhjä, ei yhtään tiedä mitä tekisin seuraavaksi  :-[

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #1 : 09.05.2020, 02:13:22 »
Väsyneenä silmät ristissä kirjoittelen....

Ensin vähän lisätietoja:
-Autossa hiukkasloukku(DPF) ja onko se yhdessä EGR:n kanssa toiminnassa?
-Vakio moottorisofta?
-Yleismallin(ELM327?) diagnostiikka vehje käytössä?
-Autoa huollettu normaalisti(Suodattimet ym)? Historiassa mitään aiheeseen liittyviä korjauksia?

Toi P1563 ei nyt äkkiotannalla käänny järkeväksi Volvo koodiksi. Olisi hyvä, jos saisit pirssin merkkikohtaisia koodeja puhuvan piuhan päähän. Volvon oma Vida, Delphi Cars, ICar lukijat ym osaa skannata tarkemmin jokaisen modulin koodit ja avata niiden merkitystä.

Mahdollisia syitä ja osasyitä oireille:
-Ahtopaineet hukassa (turbo loppu, siivet jumissa, kello tai letkut rikki, solenoidi hajalla, ahtolinjassa vuoto, mappianturi rikki ym)
-DPF tukossa ja EGR jumissa
-Ruiskutuspuolella häikkää (railipaineanturi viallinen, paineensäädössä vikaa, suutinpuolikin voi vaikuttaa railiin)

Maffin tyhjäkäynti lukemat kuulostaa normaalilta, täydellä kuormalla vedättäessä isoilla kierroksilla kertookin sitten paremmin. Luokkaa 140 g/s tai ylikin pitäisi saada tauluun. Ahtopaineet pitäisi nousta noin 1.25Bar ja railipaineet ulkomuistista yli 1600Bar.

Suurinosa anturivioista ei vaikuta radikaalisti käyntiin, eikä välttämättä sytytä vikavaloa ja heitä Limp -moodiin. Vikakoodi yleensä kyllä löytyy lähes kaikelle, mutta vaati em. paremmat lukijat.

Poissa kaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #2 : 12.05.2020, 19:54:49 »
Huippua, nyt on osaavaa puhetta! Täsmennetään siis:

- DPF onkin hyvä kysymys, en ole varma. Vin numeron 8. merkki on 3; eli sen perusteella siis ei olisi
- Kyllä vakiosofta
- ELM327 lukija
- Suhteellisen säännöllisesti huollettu. Suodattimet vaihdettu. EGR vaihdettu noin 3 v. sitten.
- Aaa... ja nyt kun sanoit, olen käyttänyt uusiutuvaa dieseliä (Neste My); onkohan se pahakin virhe?

Turboa olen minäkin ajatellut (pelännyt). Siltähän se myös tuntuu. Kun saa tarpeeksi kierroksia, niin jo alkaa pyörimään ja voimaakin taas tulee. Lämpimänä toimii normaalisti (ei tule virhettä, kun kierrokset alkavat nousta odotetusti).

OBD:llä näin kyllä, että ilman kuormaakin ahtopaineet nousevat vähän (n. 2500 rpm --> n. 1.1 bar). Sitähän voisi tosiaan ajossa katsoa sekä kylmänä että lämpinänä, niin saisi varmaan selvemmän kuvan onko se turbo vai joku muu? Ja iso kiitos noista muistakin normaaleista lukemista, minäpä katson kaikkia, niin pääsee varmasti paremmin jyvälle.

Kiitos vielä vinkeistä!

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #3 : 13.05.2020, 14:06:56 »
Ei DPF:ää
-Vin 8.merkki 3 = EURO 3 = EI DPF
-Rek. otteessa päästöt 153g (DPF EURO 4 = 154 grammaa)
-Auton alla edestäpäin pakoputken alkupäässä katin jälkeen pitkä ja ohut äänenvaimentaja
-akkukotelon laitamilla ei ole paine-eroanturia eikä siihen tulevia putkia
-imusarjan "läppärunko" suora eikä mallia Y

Käy polkaseen seuraava setup:
-Android Torque (ilmanen Lite versiokin käy https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree&hl=fi)  seuraavilla tallennus asetuksilla:
 -Tiedostoon kirjaamisen aikaväli - 0.1 seconds
 -Valitse mitä kirjataan:
  • Mass Air Flow Rate
  • Engine RPM
  • Turbo Boost & Vacuum Gauge
  • Intake Manifold Pressure
  • Engine Load
ELM ei tue kuin noita perustietoja, mm. polttoaineen ruiskupaineita en ole diisseleistä saanut tuolla irti.

Sitten käyt ajamassa lokiin dataa(tallennus päälle/pois valikosta). Mä oon ajanut seuraavasti:
-Kone lämpimäksi tai vaihtoehtoisesti kylmempikin käy mikäli vika erilainen tällöin. Yleisesti ei ole hyväksi kuormittaa kylmää konetta/laatikkoa.
-Suora tie rauhallisella paikalla. 1km suora jo riittää.
-6-vaihteisella manuaalilla 3. vaihde päälle ja pidetään se.
-n. 1100rpm @ 25km/h alkuvauhdista kaasu pohjaan. Aluksi ei tapahdu mitään.....mutta sitten pitäis potkaista alle 2000rpm...
-Kiihdytetään kaasu pohjassa jonnekkin 85km/h tuntumaan. Vastaa reilut 4000rpm.

Lokista saa sitten liitteen mukaisen käppyrystön, joka kertoo jotain turbon kunnosta ja toiminnasta. Laita vaikka lokia jakoon niin koitetaan diagnosoida lisää.

Foorumilla on jäsenillä on ympäri Suomea Volvon kanssa juttelevia koodinlukijoita ja apuja tarjolla. Täältä löytynee jäsenpuolelta säie näille.
Itse oon Pohjois-Pohjanmaalla jos apuja tarvii.

Toi Neste My tuskin on milläänlailla syyllinen, jotkut pitää sitä parhaana.
 

« Viimeksi muokattu: 13.05.2020, 14:08:58 kirjoittanut M141 »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #4 : 13.05.2020, 14:35:36 »
Käppyrän perusteella joko turbon ohjaus (solenoidi tai kello tai alipaineletkut vuotaa) tai itse turbo. Muuta ongelmaa en näkisi
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa kaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #5 : 13.05.2020, 22:04:50 »
Jahas, minäpä koetan tuota nauhoitusta vielä, sillähän siitä saa paremmin selvää.

Tänään juuri tutkin juurikin noita samoja suureita, mutta en siis saanut niitä käyrälle käytössä olleilla softilla. Tytär koetti silmä kovana ottaa suuruusluokkia ylös. Vähän tuollaisia kuvattuja kiihdytyksiä tein. Tällaisia maksimiarvoja sain:

- Boost: ~1.5 bar
- MAF: ~80 g/s
- Fuel rail: ~1400 bar

Aiempaa viestiin verrattuna ja tuohon esimerkkikäyrään verrattuna MAF kuulostaa vähän pieneltä, mutta tämä oli kyllä aika epätarkka mittaus. Niin että uudestaan vaan!

Kiitos vinkeistä, minä koetan saada nuo käyrät aikaiseksi!

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #6 : 13.05.2020, 23:29:30 »
Jahas, minäpä koetan tuota nauhoitusta vielä, sillähän siitä saa paremmin selvää.

Tällaisia maksimiarvoja sain:
- Boost: ~1.5 bar
- MAF: ~80 g/s
- Fuel rail: ~1400 bar


Joo helpottaa ihmeesti, kun ei tarvitse pelkästään lukemia tuijotella vaan voi keskittyä ajamiseen ja ajan kanssa jälkikäteen tutkailla arvoja. Joissain tapauksissa joku arvo tai sen minimi maksimi ei edes kiinnosta vaan kahden tai useamman keskinäinen suhde ja muutos jne. Torque tallettaa csv -muotoiseen tiedostoon niin helppoa käsitellä.

Noissa maksimiarvoissasi pistää silmään aika korkea ahtopaineen lukema. Ja mikäli tuo on tosiaan ahtopaine eikä ilmanpaine + ahto. tyhjäkäynnillä jos menee lähelle nollaa niin silloin on ahto. Voisi olla VNT siivet jumissa tai säätö ei toimi. Pitää jostain kaivella mikä näissä on maksimi paineet.

Samoin ilmamäärä on aivan liian alhainen. Tuosta ei tosin käy ilmi millä kierrosluvulla ja ahtopaineella lukema on saatu. Tuon vertailukäppyrän datasta kaivelin, jotta 80 g/s on luokkaa 2000rpm ja 1.2 bar ahdolla. Maffi tässä moottorissa harvemmin likaantuu tai muusta syystä alkaa näyttämään liian vähän.

Millä luit ton Fuel railin?

Käppyrän perusteella joko turbon ohjaus (solenoidi tai kello tai alipaineletkut vuotaa) tai itse turbo. Muuta ongelmaa en näkisi

Tarkoitatko tota käppyrää, minkä mä laitoin vertailuksi?

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #7 : 14.05.2020, 10:22:15 »
Onko näissä samantyylinen TCV venttiili mikä löytyy 1.6d;stä? Mulla hajos se venttiili ja auto oli hiton laiska alakierroksilla.

Poissa kaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #8 : 20.05.2020, 21:04:03 »
No nyt sain vihdoin jotain dataa aikaiseksi. Meni ihmettelyksi miten saan datan tallennettua, kun ei ole langatonta OBD lukijaa (siis ei saa puhelinta kiinni) ja omassa OBD softassa tallennus on disabloitu, kun on kokeiluversio.

No, piheys on hyvä lahja kun osaa oikein ottaa. Siispä koodasin itse pikku ohjelman, joka tallentelee niitä lukuja  :idiot2: Tällaista sieltä sain ulos (mutta en kyllä saanut vikaa tällä koe ajolla toistumaan). Eli koska kaikki toimi OK, tämä on varmaan sitten tämän auton OK case. Mä teen saman kun on taas vähän viileämpi (tänään oli n. +10C)

Mittaukset tehty 3. vaihteella, alkaen noin 1000 kierroksesta, kaasu ehkä n. 40-50%.

Kuvassa mittausten maksimiarvot ovat:
rpm: 3217 rpm
intake pressure: 2.3 bar
maf: 109.04 gps
fuel rail pressure: 1535.4 bar




Mun täytyy varmaan etsiä/kokeilla myös, josko saisin mittauksiin mukaan nimen omaan turbo boostin, enkä tuota imusarjan painetta. Onhan se siinä mukana, mutta ehkä se erotettuna kertoo enemmän?
« Viimeksi muokattu: 20.05.2020, 21:15:20 kirjoittanut kaksa »

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #9 : 23.05.2020, 06:07:00 »
Meneeköhän kyseinen automalli katsastuksesta läpi jos tekee katalysaattoriin pakokaasuille tarpeeksi ison kanavan, meni  ilmeisesti aika tukkoon turbon hajottua. Oli aika ruma käynti kun vaihtoturbo tilalle, ei kunnolla meinannut jaksaa pyöriä startilla vaikka akku ladattu täyteen, käynti oli aika karmea alkuun, alkoi parantua kun kävi tyhjäkäyntiä aika kauan, ei kuitenkaan tullut normaaliksi kunnes  löysättiin turbon ja katalysaattorin liitosta,silloin parani. Muuan korjaamon kaveri sanoi että hän on 3kertaa katsastanut autonsa niin että katti puhkaistu auki vastaavasti

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #10 : 24.05.2020, 12:46:09 »

No, piheys on hyvä lahja kun osaa oikein ottaa. Siispä koodasin itse pikku ohjelman, joka tallentelee niitä lukuja  :idiot2:
No nyt on asennetta  :D


Mittaukset tehty 3. vaihteella, alkaen noin 1000 kierroksesta, kaasu ehkä n. 40-50%.

Kuvassa mittausten maksimiarvot ovat:
rpm: 3217 rpm
intake pressure: 2.3 bar
maf: 109.04 gps
fuel rail pressure: 1535.4 bar


Lämä tiskiin seuraavalla vedolla. Ei se pure. Mitä tässä oikeasti haetaan:
-Moottorin kuorma 100% eli Ecu pyytää käytännössä kaiken mitä moottori pystyy antamaan.
-EGR on varmasti kiinni tai se edes yritetään sulkea. Osakaasulla tai kuormalla epävarmaa. Tällöin Maf jää vajaaksi, kun osa moottorin ilmasta
 kierrätetään ja ei kulje maffin läpi.
-vedätä vielä ylemmille kierroksille. Maf on huipussaan ylhäällä ja täysillä ahtopaineilla

Tuosta käppyrästä ei nyt saa oikein mitään tarkkaa selvää, ihmeelliset yksiköt ja akselit.

Jokatapauksessa noista saamistasi arvoista:
-Turbo jaksaa nostaa maksimipainetta. Lienee siis niiltä osin vielä ok eikä kulunut loppuun. Siitä kielii myös, että vika satunnainen tai
  keliriippuvainen
-Ilmamassamäärä ja sen anturista ei osaa varmaa sanoa, kun tuosta maksimista ei käy ilmi muita arvoja millä se on saavutettu
-Railipaineet on oikean suuntaiset

-Vikaepäily VNT johdesiipien säädöstä vahvistuu.
 -Itse siivet jumittelee. Turbo hankalassa paikassa, mutta alakautta käsiksi säätövarteen ja kokeilemaan liikkuuko herkästi.
 -VNT:tä ohjaa Pierburg solenoidi juonittelee. Taisi olla malli, jossa suodatin ajan myötä päästää hienojakoista pölyä sisään. Näitä on 2.0D:ssä
  ainakin 2 kpl ja toinen ohjaa imusarjan läppää, katsoo letkuista kumpi turbolle. Y-imusarjalaisissa liekkö vielä 1kpl lisää?. Video puhdistuksesta:
  https://www.youtube.com/watch?v=3Mty5n9UpF4

Onko näissä samantyylinen TCV venttiili mikä löytyy 1.6d;stä? Mulla hajos se venttiili ja auto oli hiton laiska alakierroksilla.

On. Ja juurikin aiheuttaa tämmöistä oiretta.

Meneeköhän kyseinen automalli katsastuksesta läpi jos tekee katalysaattoriin pakokaasuille tarpeeksi ison kanavan
Näissä katti taitaa hapettaa vain palamattomat hiilivedyt ja hiilimonoksidin. Päästötestissä mitataan toistaiseksi vain suurempia nokipartikkeleita eli ei pitäis vaikuttaa katsastukseen.

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #11 : 25.05.2020, 10:39:18 »
Kiitoksia tiedosta,  ei muuta kuin kattia  auki kairailemaan

Poissa kaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #12 : 27.07.2020, 17:06:52 »
Pistänpä pienen päivityksen tännekin. Hitaasti on edennyt kun on a) loma ja b) lämpimät ilmat, ei vika niin pahasti vaivaa.

Mutta alkaa tuntua hyvin uskottavalta, että se VNT siellä jotenkin temppuilee. Mä otin se vakuumi solenoidin viime viikolla irti, pistin paloiksi ja putsasin kunnolla (tähän tyyliin https://www.youtube.com/watch?v=dkPuEmwP4oQ). Ihan kuin vähän olisi helpottanut, mutta ei ratkaissut asiaa. Siis edelleen oireilee samalla tavalla, välillä toimii ihan oikien.

Kesällä on muutenkin pariin otteeseen käynyt, että alakierrosten voima on yllättäen palannut. Sen kyllä tosiaan huomaa heti, kun se toimiikin kuin pitäisi.

Siis odottelen inspiraatiota ryömiä sille alle ja kokeilla sitä VNT säätöä, miltä se tuntuu. Siellähän voi olla a) kulumaa, b) kökköä, c) hiiren pesä, d) jotain muuta, mitä?

Poissa mikazu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #13 : 29.07.2020, 12:48:37 »
Pistänpä pienen päivityksen tännekin. Hitaasti on edennyt kun on a) loma ja b) lämpimät ilmat, ei vika niin pahasti vaivaa.

Mutta alkaa tuntua hyvin uskottavalta, että se VNT siellä jotenkin temppuilee. Mä otin se vakuumi solenoidin viime viikolla irti, pistin paloiksi ja putsasin kunnolla (tähän tyyliin https://www.youtube.com/watch?v=dkPuEmwP4oQ). Ihan kuin vähän olisi helpottanut, mutta ei ratkaissut asiaa. Siis edelleen oireilee samalla tavalla, välillä toimii ihan oikien.

Kesällä on muutenkin pariin otteeseen käynyt, että alakierrosten voima on yllättäen palannut. Sen kyllä tosiaan huomaa heti, kun se toimiikin kuin pitäisi.

Siis odottelen inspiraatiota ryömiä sille alle ja kokeilla sitä VNT säätöä, miltä se tuntuu. Siellähän voi olla a) kulumaa, b) kökköä, c) hiiren pesä, d) jotain muuta, mitä?

Letkujen testaus ensimmäisenä sekä se muovinen alipaine "säiliö" imusarjan alla. Solenoidit päästää ilmaa sisään, joten ne pitää "ohittaa" vaikka letkujatkolla tms niin näkee letkujen kunnon.

Poissa kaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d 2005 - voimattomuutta erityisesti kylmänä
« Vastaus #14 : 30.07.2021, 22:57:40 »
Paljon on vettä virrannut, mutta vika on edelleen päällä. Nähtävästi sen kanssa pärjää joten miten, kun se vieläkin on ratkaisematta. Vika on vähän kehittynyt, nyt voimattomuus on normi kylmällä moottorilla, aika usein lämpimänäkin. Yli 2000 rpm voimaa on ihan normaalisti. Säännöllisen epäsäännöllisesti vika "korjaantuu" hetkeksi: yhtäkkiä jo vähän yli 1000 kierroksen onkin voimaa käytössä reilusti (siis kaikki palikat ovat periaatteessa talleessa ja voivat toimia).

Tänään sain asiaa eteenpäin, mutten kuitenkaan ratkaistua sitä. Tällaista yritin:

- ohitin alipainesäiliön kytemällä alipainepumpun suoraan VNT ohjaussolenoidiin --> ei eroa
- vaihdoin alipaineletkun solenoidilta turbolle --> ei eroa
- ohitin VNT ohjaussolenoidin (Perburg) kytkemällä alipainepumpun suoraan turboon (siis olettaisin, että VNT olisi tällöin koko ajan pienten kierrosten asennossa --> pidin huolen etten nosta kierroksia yli 2000:nen) --> ei eroa (siis turbo ei tuntunut menevän pienten kierrosten asetukseen kuin hetkittäin; olihan ajatukseni kuitenkin oikein?)
- irroitin VNT aktuaattorin päässä olevan asentoanturin. Tuntui mekaanisesti toimivan moitteetta ja sähköisestikin vaikutti asialliselta: vastus muuttui 0 ja 4.4k ohmin välillä nätisti (onkohan tuo arvoalue odotettu?)
- kokeilin VNT aktuaattorin toimintaa kytemällä 50cc ruiskun letkulla suoraan aktuaattoriin, liikettä tuli ihan kiittettävästi, en kyllä osaa arvioida oliko se niin paljon kuin pitikin, mutta sanotaan nyt että noin 15-20mm varsi liikkui.

Mitenhän tätä tutkisi eteenpäin? Voiko tämä johtua jostain ihan muusta? Vai miten saisin varmistettua toimiiko VNT normaalisti? Jaa, voisiko alipainepumppu olla tehoton, vaikka jarrut tuntuvat toimivan normaalisti (ymmärtääkseni samaa alipainetta käytetään jarrutehosteena; vai tarvitaanko siihen selvästi vähemmmän tehoa)?

 

Samppasport  Futurez