KL-varaosat  Race.fi

Volvo 945 2,3 GL B230FD 85 kW M47 sammuu joskus

  • 7 Vastauksia
  • 4118 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Eli auto sammuu joskus kun nostaa jalan kaasulta. Sen saa kyllä heti käyntiin startilla tai sitten ns. mäkistartilla kun autossa on vielä vauhtia päällä. Jälkimmäistä tapaa käytän usein.
Kesällä kuivilla keleillä meni pari kuukautta niin, että tuota vaivaa ei ollut.
Olen huomannut että kun on vähänkin kosteaa säätä ollut (ei todellakaan tarvita edes sadetta, vaan tällainen sumukeli kuin nyt on), niin auttaa kun ajaa hieman pidempään.
Aluksi moottorin sammumista tapahtuu, ja kaikki mittarin merkkivalot palavat.

Viaksi on aikaisemmin Landiassa esitetty tyhjäkäyntimoottoria. Siihen oli neuvona muistaakseni
putsaus. Osa ei ole kovin halpa. Vian kanssa on pärjännyt eikä se ole sattunut juuri silloin kun
käyn katsastuksessa kesäkuussa (= viimeinen kk). 
Tuon tyhjäkäyntimoottorin sijainti on jäänyt vähän epäselväksi.
Muistelisin että usein on haitannut hyvin suttuiset kuvat. Esim. Haynesin korjausoppaan kuvat ovat
usein kauhean huonoja. En muista onko tämä osa siellä esitelty.

Voisiko jotain muutakin vikaa olla ? Tuota pysähtymistä on ollut ainakin kaksi vuotta jo.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 945 2,3 GL B230FD 85 kW M47 sammuu joskus
« Vastaus #1 : 02.11.2011, 01:18:47 »
Viaksi on aikaisemmin Landiassa esitetty tyhjäkäyntimoottoria. Siihen oli neuvona muistaakseni
putsaus. Osa ei ole kovin halpa. Vian kanssa on pärjännyt eikä se ole sattunut juuri silloin kun
käyn katsastuksessa kesäkuussa (= viimeinen kk). 
Tuon tyhjäkäyntimoottorin sijainti on jäänyt vähän epäselväksi.
Muistelisin että usein on haitannut hyvin suttuiset kuvat. Esim. Haynesin korjausoppaan kuvat ovat
usein kauhean huonoja. En muista onko tämä osa siellä esitelty.

Tyhjäkäyntiventtiiliä (jota "moottoriksi" jotkut myös sanovat) olisinkin ehdottanut.

Sijaitsee imusarjan alla, sellainen nyrkkiin mahtuva mötikkä. Imuletkusta menee peukalonpaksuinen kumiletku sinne, lisäksi siihen menee sähköliitin ja tietty toisesta päästä tyhjäkäynti-ilma jatkaa toista letkua imusarjaan. Sen venttiilin saa aika helposti sieltä käteen.

Liuottimella kuten CRC tai Bräkleen putsaus (ei vettä sinne) ja kokeilee että venttiili liikkuu takertelematta. Olisi hyvä jos aseöljyllä tai vastaavalla voitelee mekanismin lopuksi.

Samalla voi katsoa sen sähköliittimen ettei siinä ole hapettumaa.

Toinen vikasyy voisi olla kaasuläpän asentotunnistimen tyhjäkäyntikytkin. Konehuoneesta kun käsin liikuttaa kaasuvivustoa niin kaasuläpän akselin päässä olevasta mötikästä pitäisi kuulua niks heti kun kaasua avaa yhtään ja niks takaisin kun kaasun päästää. Silloin mikrokytkin on säädetty oikeaan kohtaan. Lisäksi tietty sähkösignaali pitää tulla sieltä kytkimeltä ulos, siinä mutikassa on sähköliitin jonka joissakin pinneissä on tuo tyhjäkäyntitieto, yleismittarilla voi siitä katsoa kytkeytyykö & katkeaako tyhjäkäyntikytkimen mukaan.
765 B280 -85,  MB EQC -22

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 945 2,3 GL B230FD 85 kW M47 sammuu joskus
« Vastaus #2 : 02.11.2011, 05:57:31 »
bensapumpun releen vaihto tulee itselleni mieleen.

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 945 2,3 GL B230FD 85 kW M47 sammuu joskus
« Vastaus #3 : 07.11.2011, 13:28:24 »
Missä se bensapumpun rele sijaitseepi? Tuo oma turbomalli (B230FT) tekee kans samaa että joskus sammuu. Varsinkin kun on kiihdytellyt ahdot kehissä ja heittää jalan kaasulta niin tyhjäkäynti tipahtaa todella alas ja monasti sitten sammuukin. Tyhjäkäyntiventtiili ei takeltele, puhdistin sen bräkleenillä ja tuttasin vielä reilusti aseöljyä perään. Vikakoodiksi antaa muistaakseni 2-3-2 ja 3-2-2 eli väittää IMM:n olevan sökö ja tyhjäkäyntiseokset päin mäntyä. Mittasin IMM:n täällä olleiden ohjeiden mukaan ja antoi jotakuinki oikeita arvoja. Silmämääräisesti lanka näyttää ehjältä. Putsin myös liittimiä bräkleenillä ja WD-40:lla. Sen kaasuläpän asentoanturin kokeilin kans ja sanoo kyllä niknaks kun pikkasen liikauttaa läppää vivustosta. Ihmetyttää. Jos tuo FD on kovinkin eri moottori niin saa puolestani tämän minun ihmettelyn siirtää sopivamman topicin alle.
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 945 2,3 GL B230FD 85 kW M47 sammuu joskus
« Vastaus #4 : 07.11.2011, 14:22:48 »
Rele on tuhkakupin takana relelaudassa, vasen reuna keskellä, valkoinen suorakaiteen muotoinen.

Alkuperäiselle kysyjälle: Tsekkaa imuvuodot, ettei ole haitariputki putsarin ja imusarjan välistä jossain halkeama, imusarjan tiiviste + muut letkut yms. Vikakoodit olisi hyvä myös lukea, vaikkei valoa ilmeisesti ole sytyttänytkään?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg463#msg463
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 2,3 GL B230FD 85 kW M47 sammuu joskus
« Vastaus #5 : 08.11.2011, 00:11:20 »
Rele on tuhkakupin takana relelaudassa, vasen reuna keskellä, valkoinen suorakaiteen muotoinen.

Alkuperäiselle kysyjälle: Tsekkaa imuvuodot, ettei ole haitariputki putsarin ja imusarjan välistä jossain halkeama, imusarjan tiiviste + muut letkut yms. Vikakoodit olisi hyvä myös lukea, vaikkei valoa ilmeisesti ole sytyttänytkään?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg463#msg463
Ei sytytä vikavaloa.
Tuleeko tosiaan käyntihäiriö jos ennen imusarjaa, putsarin jälkeen, vuotaa ilmaa ?
Kokeilin kesällä toisen hassun käyntihäiriön takia onko ilmavuotoa
imusarjassa jollain kaasutinsprayllä ... en muista nyt merkkiä. Ei löytynyt vuotoa.
Oireena on, kun ajaa 120 km/h tai enemmän muutaman kilometrin moottoritietä, niin
tyhjäkäynti kaupugin ekoissa valoissa Huopalahdentiellä on n. 1100, mutta normaalisti n. 600.
Jos sammuttaa moottorin ja laittaa heti käyntiin, niin tyhjäkäynti on taas normaali 600!
Jotnkin ei kone tykkää kuumenemisesta.

Tämä kysymys koskee varsinkin 2-tahti trial moottoripyörääni Beta Super trial 240 vm. 1993.
Se rupesi kerran loppukesästä käynnistyksen jälkeen käymään huonosti. Tyhjäkäynti toimii,
mutta ei kärsi kaasua kuin kuristin päällä. Viime viikonloppuna mökillä paikkasin vulkanointiteipillä kaasarin ja
ilmanputsarin välisen pyöreän haitarikumin. Nyt täytyy laittaa rojut takaisin ja kokeilla käyntiin.
Yritin putsata siitä myös kaasarin. En ole varma kävikö 2-tahti mopo aikanaan moitteetta vaikka
kokonaan ilman ilmanputsariakin ... Kannattaa varmaan tyhjentää taas tankki ja laittaa uudet bensat tankkiin.
Alkukesästä on kyllä näin tehty ja hyvin toimi.

 
FD moottori on malli jossa on joku parannettu vähäpäästöisyys ... Turboa ei ole kun tehokin on pieni, 85 kW.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 945 2,3 GL B230FD 85 kW M47 sammuu joskus
« Vastaus #6 : 08.11.2011, 02:03:05 »
Ei sytytä vikavaloa.

Silti voi olla vikakoodeja, kaikista ei syty merkkivalo kojetauluun.

Tuleeko tosiaan käyntihäiriö jos ennen imusarjaa, putsarin jälkeen, vuotaa ilmaa ?

Oleellinen tekijä on se mistä kone mittaa ilman. F-koneessa on (ainakin B230F) ilmamassamittari heti putsarin jälkeen, joten mittarin ja koneen välinen imuvuoto tarkoittaa että koneen näkemä ilmamittaustieto on virheellinen --> ei käy oikein.

Oireena on, kun ajaa 120 km/h tai enemmän muutaman kilometrin moottoritietä, niin
tyhjäkäynti kaupugin ekoissa valoissa Huopalahdentiellä on n. 1100, mutta normaalisti n. 600.
Jos sammuttaa moottorin ja laittaa heti käyntiin, niin tyhjäkäynti on taas normaali 600!

Kuulostaa samalta mitä oma B230F tekee: jos "tarpeeksi reilusti" kaasuttelee eli ajaa esim. motaria reilummin niin tyhjäkäynti jää korkealle, itsellä noin 1300. Ihan hetkeksikään katkaisee virrat ja taas tulille niin tyhjäkäynti palaa normaaliin 750-800. Virrankatkaisun pystyy tekemään niinkin nopeasti että kone ei pysähdy ollenkaan. Olen tulkinnut tämän niin, että ECUlla katkeaa/jumittaa joku signaali ja se siksi pitää tyhjäkäyntiä ylempänä. Näissähän on kuulemma sellainen ominaisuus, että kone pitää kierrokset vähän ylempänä auton liikkuessa vaihteenvaihtoa helpottaakseen (kierrokset ei laske niin alas). Sinulla vain kautta linjan on muutama sata rpm pienemmät käyntinopeuslukemat.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 2,3 GL B230FD 85 kW M47 sammuu joskus
« Vastaus #7 : 13.11.2011, 22:54:35 »
Silti voi olla vikakoodeja, kaikista ei syty merkkivalo kojetauluun.
Täytyy korjata, että vikavalo syttyi, kun katsoin tarkemmin. Se syttyi vajaan sekunnin ennen sammumista.
En ole ehtinyt lukea vielä vikakoodeja. Kerran aikaisemmin, kun tämä vika on jo ollut, tuli muistaakseni 1-1-1.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Elekma  Autoracing