RallyBaron  Samppasport

Volvo V70 Mk2 vm 2002, lämmityslaite/ ilmastointi toimii, mutta hetken päästä

  • 18 Vastauksia
  • 3636 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pekka740

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Lämmityslaite/ ilmastointi toimii, mutta hetken päästä ilmantulo lakkaa kokonaan. Puhallin kyllä pyörii, mutta mistään venttiilistä ei tule ilmaa. Sama ongelma, viilennettäessä ja lämmitettäesssä.
Kun auto on sammuksissa x aikaa, lämmyts/ ilmastointi toimii hyvin, kunnes taas ilmantulo lakkaa.
Korjaamolla kytketty vikakoodilukijaan, mutta ei näkynyt vikaa.

Mitä voin tehdä?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Automaatti vai manuaali-ilmastointi ?
Raitisilman-suodatin vaihdettu ?

Kokeile ensin käännellä lämmityksen säätimiä kuumalta kylmälle ja sen jälkeen takaisin, joskus on auttanut alkuun..

Muuten joutunee kalibroimaan läpät lämmitys/ilmastointi-laitteelta.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa pekka740

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Automaatti-ilmastointi.

Ei auta kylmä-kuuma vaihtelu.

Miten läpät kalibroidaan?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Miten läpät kalibroidaan?

Vidalla, eli tarvitsee käydä Volvolla huollossa tai sitten lisenssin omaavat korjaamot.
Auto-Com yms. taitaa olla kädettömiä tuon kalibroinnin suhteen..

Mites muuten se lämmityslaitteen paneelissa olevan ritilän takana oleva puhallin-yksikkö, onko sitä tarkastettu että pyörii ja pölyt on poistettu puhaltimesta.

Tuossa videossa näkyy paneelin sisältä se "haistelija":
https://www.youtube.com/watch?v=glvHx2bX5d0
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Koitappa sitä, että laitat ilmastoinnin pois päältä ja ajelet ja tarkkailet tuleeko suuttimista ilmaa. Jos aut.ilmastointi, niin laita ilmastointi päälle, avaa konepelti ja seuraa ilmastoinnin kompuran toimintaa. Jos kompura ei välillä kytkeydy pois päältä vaan pyörii jatkuvasti, niin silloin mahdollisesti anturi vika.
Mulla oli s60:ssa sama ongelma ja vika oli lämpötila-anturissa. Ilmastoinnin kompura pyöri jatkuvasti(kun ilmastointi oli aut.asennossa) ja sen seurauksena kenno jäätyi, eikä sen läpi tullut ilmaa vaikka puhallin pyöri täysillä. Merkkikorjaamon testeri ei antanut vikakoodia, mutta pätevä asentaja tajusi testata anturit erikseen ja löysi viallisen anrurin. Vaihdoin kyseisen anturin itse ja sen jälkeen on toiminut.

Poissa aslak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Lämmityslaite/ ilmastointi toimii, mutta hetken päästä ilmantulo lakkaa kokonaan. Puhallin kyllä pyörii, mutta mistään venttiilistä ei tule ilmaa. Sama ongelma, viilennettäessä ja lämmitettäesssä.
Kun auto on sammuksissa x aikaa, lämmyts/ ilmastointi toimii hyvin, kunnes taas ilmantulo lakkaa.
Korjaamolla kytketty vikakoodilukijaan, mutta ei näkynyt vikaa.

Mitä voin tehdä?

Löytyikö tähän vikaan korjaus? Mulla sama auto ja sama vika. On luettu vikakoodeja ja kaikki näyttää olevan ok. Vaan ei ole.

Poissa aslak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Koitappa sitä, että laitat ilmastoinnin pois päältä ja ajelet ja tarkkailet tuleeko suuttimista ilmaa. Jos aut.ilmastointi, niin laita ilmastointi päälle, avaa konepelti ja seuraa ilmastoinnin kompuran toimintaa. Jos kompura ei välillä kytkeydy pois päältä vaan pyörii jatkuvasti, niin silloin mahdollisesti anturi vika.
Mulla oli s60:ssa sama ongelma ja vika oli lämpötila-anturissa. Ilmastoinnin kompura pyöri jatkuvasti(kun ilmastointi oli aut.asennossa) ja sen seurauksena kenno jäätyi, eikä sen läpi tullut ilmaa vaikka puhallin pyöri täysillä. Merkkikorjaamon testeri ei antanut vikakoodia, mutta pätevä asentaja tajusi testata anturit erikseen ja löysi viallisen anrurin. Vaihdoin kyseisen anturin itse ja sen jälkeen on toiminut.


Saman tyyppinen ongelma V70 MK2 autossa. En tiedä onko kenno jäätynyt. Minkä ja missä sijaitsevan anturin vaihdoit. Voisin kokeilla samaa operaatiota.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko

Saman tyyppinen ongelma V70 MK2 autossa. En tiedä onko kenno jäätynyt. Minkä ja missä sijaitsevan anturin vaihdoit. Voisin kokeilla samaa operaatiota.

Jos epäilet kennon jäätyvän, kytke AC pois päältä ajon aikana kun ilman tulo lakkaa. Kenno sulaa, jos on umpijäässä, kun kompura lakkaa tuottamasta lisää kylmää.

Mulla aikoinaan 940:ssa jäätyi kenno, kun ilmastointihuollossa laittoivat liikaa kylmäainetta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa aslak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Jos kenno on jäässä kesällä niin AC:n sulku kyllä auttaa mutta, kun samanlainen vika on myös talvella. Tällöin lakkaan lämpimän ilman sisääntulo. Onko tähän korjauskeinoa?

Voisiko vika olla ilmastoinnin säätöpaneelissa. Jos piirikortissa on kylmiä juotoksia niin komponentit voisivat ajossa lämmetä ja aiheuttaa katkoksia juotoksiin. Tämä vaihtoehto on kyllä epätodennäköinen sillä auton sammuttamisen jäkeen jäähdytys ja lämmitys toimivat jonkin aikaa, eli sisään tulee normmaali puhallus. Tuskin säätöpaneelin komponentit ehtivät lyhyen seisokin aikana jäähtyä??

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Mikä siellä on raitisilma suodattimen kunto? Tämäkin on tullut vastaan että puhallin päällä imi kaikki kanavassa olevat roskat suodattimeen ja puhallus loppui, puhaltimen kun sammutti niin taas tuli ilmaa hetken kun roskat vapautuivat suodattimen pinnalta. Suodatinta ja kanavistoa ei oltu varmaan koskaan vaihdettu / puhdistettu. Siipi varmaan myös pyörii puhaltimen moottorin mukana joka tilanteessa?

Poissa aslak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Olen aina pitänyt ilmanottoaukon ympäristön puhtaana konehuoneen puolella ja siellä myös vedenpoistoaukot. Raitisilmasuodatin on vaihdettu kerran vuodessa keväisin. Joten roskat eivät ilman tuoloa autossani estsä.

Sisätilan lämpötila-anturi (vastus) on puhdas samoin kuin sen imuri. Anturi toimii koska se reagoi sisäilman muutokseen. Olisiko silti hyötyä anturin vaihdosta?

Voisiko viallinen säätöpaneeli aiheuttaa nämä ongelmat?


Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Antureiden, paneellin ym kunnon voi tarkastaa vidalla että kaikki vastaavat komentoihin vidalla, ei tarvitse arpoa viallisia komponentejä. Auton sijainnista ei ole tietoa mutta jos Turun seudulla liikkuu niin saadaan kyllä katsottua.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Pidätkö aina ilmastoinnin päällä  kesät talvet?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa aslak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Mulla on AC päällä myös talvella. Käsittääkseni ilmastointiautomatiikka haistelee ulkoilman lämpötilaa eikä käytä kompressoria kylmillä ilmoilla. Lämpötilarajaa en tiedä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Monasti se on siinä +5 asteen paikkeilla. Mitäs jos se säätely ei toimi ja jäätää paikat kesät talvet.
Sitä hain tuolla että pidätkö aina ac:n päällä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Futurez  Kulkukoira