Vanha aihe, mutta oli tänä vuonna nostettu, niin kehdannee vastata. Kirjoittelin juuri tuone myyntiosastolle samasta aiheesta, niin pistetään vähän tekstiä tähänkin.
Itse olin juuri saman tilanteen edessä, että uudet pultit vauhtipyörälle tarvittiin. Volvon vakio pultti on 12.9 -lujuusluokan pultti ja kuusiokannalla. Käytännössä tarkoittaa, että pultin murtolujuus on 1200 N/mm2 ja myötölujuus 90 % siitä. Jos tämän vaihtaa heikompaan, 10.9 tai 8.8 -luokan pulttiin, niin silloin pultin mahdollistama puristusvoima on vakiota pienempi, jolloin vauhtipyörän kiinnitys on heikompi, jolloin heikompaan pulttiin kohdistuu leikkaavia voimia helpommin.
Turbon ja vaparin pulteissa ei kyllä ole mitään eroa. Sekä potta-vp että tasainen vp ovat aina olleet kiinni M10 * 25mm pultilla. Sen sijaan uudemmissa, joissa on kaksoismassavauhtipyörä, taitaa olla pidemmät pultit.

Jostain syystä 12.9 -luokan pulttien standardin mukainen kanta on kuusiokolokanta. Tämä on liian korkea verrattuna kuusiokantaan, eikä mahdu kaikkien kytkinpakettien kanssa pyörimään.
Kannattaako pultti sitten uusia? Kun pulttiin kohdistuu syystä tai toisesta sen myötörajan ylittävä voima, se tarkoittaa, että pultti ei enää palaudu vakioon mittaansa, vaikka pulttiliitoksen avaa. Tyyppilisesti tällainen voima kohdistuu, kun joku kiristää pulttia asennusvaiheessa varoiksi vähän vielä lisää. Pulttiin voi myös sen asennettunna ollessaan jostain odottamattomasta syystä kohdistua suunniteltua suurempi voima. Siitä omasta kolme vuosikymmentä vanhasta moottorista on ihan mahdoton sanoa, että kuka ja milloin niitä vauhtipyörän pultteja on kiristänyt, ja millä tavalla.
Tällainen myötörajan ylittänyt pultti ei enää pysty tuottamaan samaa puristusvoimaa kuin ehjä pultti, eikä sellaisen käyttäminen siksi ole suositeltavaa. Joissain tilanteissa suorastaan vaarallista. Sitä, että onko pultti kunnossa vai ei, on käytännössä silmämääräisesti vaikea todentaa. Kun yksittäisen vakiomallisen vauhtipyörän pultin hinnaksi tulee alle 2 euroa kappaleelta, niin älytöntä riskeerata tällaisessa kohteessa.
12.9 -pultteja ei löydä kovin helposti kuusiokannalla, ja kun löytää, minimitilausmäärä on kohtuullisen suuri. Itse tilasin ison boksin.