Carcom Oy  Elekma

740 bensamittari

  • 4 Vastauksia
  • 1435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
740 bensamittari
« : 23.09.2020, 02:26:01 »
Onko mitään ideoita saada - 89 740 bensamittaria toimimaan vanhanmallin kantikas mittari(vdo)?
Elikkäs tuossa ei ole minun aikana koskaan bensamittari toiminut, olen kokeillut useampaa "pitäisi olla ehjää" mittaristoa, osa ei edes värähdä ja joillakin saattaa välillä näyttääkkin mutta yleensä selailee levottomasti.
Noh luulin että ongelma on itse siinä anturissa tai sen läpi viennissä mutta eipäs ollutkaan, alkuperäisessä anturissa oli tyhjällä tankilla 0 ohmia ja täydellä 280 mutta vaihdoin uudemman 940 tankin (75 litraa) jossa muovinen tankkilaite ja anturi oli sen verta erilainen etten lähtenyt vanhaa siihen sovittamaan.
Nyt uudessa anturissa on tyhjänä 130 ohmia ja täytenä nolla.
Yleismittarin mukaan molemmat anturit toimii loogisesti ja ovat täysin ehjiä.

Se peräkontissa oleva liitin, maadotus ja mittariston liittimet on kunnossa, onko tuolla missään muualla välillä liittimiä jotka voisi huonoa kontaktia aiheuttaa?

Mittarista en suurennuslasin kanssa epäilyttäviä juotoksia tai mustuneita tms osia löytänyt mutta kait siellä on pakko olla vikaa kun ei toimi ja kaikki muu on kunnossa, aina ollutkin.

Nyt se kiperin kysymys saako tuota mittaria/tuohon laitettua mittarin joka näyttäisi oikein tuon uudemman anturin kanssa? Itse mittarissa oli joku potenttiometrisäätö, kalibrointia varten???
Tai mulle välttäisi vaikka toimisi edes päin vastoin kunhan vain suunnilleen saisi selville bensa tilanteen.
Tai pystyykö uudemman ysin bensamittaria mitenkään naittamaan vanhan seiskan mittaristoon?
Ideoita?

Toki onhan tuolla vuosia menty sillä tyylillä että nollaa tripin ja aina tankki täyteen, sitten kilsojen mukaan arvuutellut bensa tilannetta ja varakannu kontissa(aika usein tarvinnut) Mutta olisihan se mukava saada toimiva bensamittari

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
Vs: 740 bensamittari
« Vastaus #1 : 23.09.2020, 02:47:56 »
Laitetaan samaan vielä, muistaako kukaan minkäpaksuinen letku tankkilaitteelta menee painepumpulle?


Ja saakohan mistään semmoista bensaletkua joka kestäisi vai pitääkö tuohon vetää kupariputket?


Tankin vaihdon yhteyssä uusin sen tankkilaitteelta pumpulle menevän letkun kun pienemmän tankin putket ei mahtunut olemaan, paitsi paluu pikku muokkauksin ja nyt reilun vuoden jälkeen jo ihan pykinyt, onneksi ei sentään vielä vuoda.

Se letku on ostettu hydrauliikkaliikkeestä jossa kehuivat sen kestävän bensa, viinaa ja vaikka mitä ja olevan paras mutta paskat.
Autotarvikeliikkeissä tulee ympäripyöreitä vastauksia kun kyselee hyvää bensaletkua.

Jos tuo tiesuola, etanoli tms sitä syövyttäisi niin miksei ne vanhat letkut mene ikinä rikki?
Ja etanoliakaan tuo ei hirveästi ole nähnyt kun aina ajanut venäjän bensoilla(paitsi nyt huhtikuusta asti joutunut suomalaista 98 tankkaamaan).
Siirtopumpulta ei niin kova paine tule että se tuota nopeaa hajoamista selittäisi eikä uv säteily tuonne auton alle pääse.
Ei ole myöskään lähelläkään pakoputkea että lämpökään ei selitä.
Myöskin hyvin niputettu ettei heilu ja tärise sen enempää kuin alkuperäisenäkään, vaikka onkin vähän pidempi.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4651
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 bensamittari
« Vastaus #2 : 23.09.2020, 11:32:46 »
Laitetaan samaan vielä, muistaako kukaan minkäpaksuinen letku tankkilaitteelta menee painepumpulle?


Ja saakohan mistään semmoista bensaletkua joka kestäisi vai pitääkö tuohon vetää kupariputket?


Tankin vaihdon yhteyssä uusin sen tankkilaitteelta pumpulle menevän letkun kun pienemmän tankin putket ei mahtunut olemaan, paitsi paluu pikku muokkauksin ja nyt reilun vuoden jälkeen jo ihan pykinyt, onneksi ei sentään vielä vuoda.

Se letku on ostettu hydrauliikkaliikkeestä jossa kehuivat sen kestävän bensa, viinaa ja vaikka mitä ja olevan paras mutta paskat.
Autotarvikeliikkeissä tulee ympäripyöreitä vastauksia kun kyselee hyvää bensaletkua.

Jos tuo tiesuola, etanoli tms sitä syövyttäisi niin miksei ne vanhat letkut mene ikinä rikki?
Ja etanoliakaan tuo ei hirveästi ole nähnyt kun aina ajanut venäjän bensoilla(paitsi nyt huhtikuusta asti joutunut suomalaista 98 tankkaamaan).
Siirtopumpulta ei niin kova paine tule että se tuota nopeaa hajoamista selittäisi eikä uv säteily tuonne auton alle pääse.
Ei ole myöskään lähelläkään pakoputkea että lämpökään ei selitä.
Myöskin hyvin niputettu ettei heilu ja tärise sen enempää kuin alkuperäisenäkään, vaikka onkin vähän pidempi.
muistelisin 14mm letku  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740 bensamittari
« Vastaus #3 : 23.09.2020, 14:09:27 »
Tuolla suosituksia letkuista: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=31354#p218072

Ite oon hakenu ETRA:sta tuota "Parker ORIGINAL ECO 1 TBSE Made in Italy" 7.5mm sisähalkaisijalla 740:ien konehuoneisiin, ei ole vielä väsymisen merkkejä havaittavissa. Tankkilaitteen pään letkukoosta ei mitään havaintoa.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
Vs: 740 bensamittari
« Vastaus #4 : 26.09.2020, 22:48:24 »
muistelisin 14mm letku  ;)
Sain 10mm(sisämitalta) olevan letkun menemään kun laitoin silikonisprayta mutta pirun tiukka oli, ehkä se 12 tai 14mm olisi sopivampaa.

Mulla menee letku tankkilaitteelta painepumpulle suoraan ja ei nuo tarvikeletkut tunnu montaa vuotta kestävän että pykii, ensi kerralla taidan vetää kupariputkella linjat ja kumia/muovia ainoastaan koneen ja korin väliin


Mutta olikos kenelläkään ideoita tuon bensamittarin suhteen?
Ei ole siis millin tarkka mittari hakusessa vaan kunhan edes suunnilleen näyttäisi, vaikka sitten takoperin ei väliä
« Viimeksi muokattu: 26.09.2020, 22:50:54 kirjoittanut jon1.tur »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron