Morjesta! Nyt on Volvossa niin kummallinen vika, että hyvät neuvot kelpaisi. Autohan meillä on S60, jossa B5244S2 moottori, eli ihan perus 140 heppanen vapari. Mutta.. Tämä savuttaa todella runsaasti sinistä ja kuluttaa öljyä niin paljon, ettei voi ajaa. Aloitin tietysti puristuspainemittauksella, ja yllätyksekseni arvot oli kaikissa sylintereissä hyvät. Tämän jälkeen tarkastin, että ei ole lohkosta kadonnut tulppa, että pääsisi sieltä pakoputkelle valumaan. Seuraavaksi irrotin imusarjan ja kappas - siellähän oli öljyä oikein lammikko kiinni olevien imuventtiilien päällä. No tässä vaiheessa ajattelin, että joko huohotin huohottaa suoraan imusarjaan, tai sitten on venttiilinvarren kumit/ohjurit ihan sökönä. Ostin volvolta ekana uuden huohottimen, eikä sen vaihdolla ollut mitään vaikutusta (puhalsin samalla paineilmaa alareijästä, että kuuluu kuplintaa öljypohjasta). Sitten sattui olemaan purkaamolla sopivasti samanlainen sylinterikansi myytävänä 150tkm ajetusta autosta, niin ostin sen, ettei tarvitse alkaa irrottelemaan venttiileitä vanhasta - ja samalla saan varmuuden siitä, että kansi itsessään ei ole haljennut. No minähän vaihdoin sitten tuon sylinterikannen ja eiku kokeilemaan... SAVUTTAA VIELÄKIN IHAN SAMALLA TAVALLA! Tähän oltiin jollain nyrkkipajalla vaihdettu imunokan ajoituksensäädin aikaisemmin... Mietin mielessäni, että onko hän onnistunut tekemään sen remontin aikana jotain, mikä tämän aiheuttaa? Voiko venttiilikoppaa liimatessa tukkia jonkun kanavan niin, että öljy ei enää palaa yläkerrasta alas ja lainehtimisen takia sitten työntäisi sen ulos venttiilinvarsien väleistä? Jotenkin tuntuisi hassulta, että jos vika olisi mäntien öljyrenkaissa, niin ei sen öljyn pitäisi mennä venttiilien päälle lätäköksi asti seisomaan. Antaa mukavan pilven aina erityisesti käynnistäessä. Ei vikavaloja, vetää hyvin.