Kulkukoira  Proturbo

740 käyntiongelmaa

  • 20 Vastauksia
  • 5723 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dingdang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
740 käyntiongelmaa
« : 08.11.2011, 21:53:53 »
Autona on 740 vm 89 gle korimalliltaan kuitenkin 90 koneena, 2 litranen ruiskukone tarkemmin en osaa sanoa.

Elikkäs vikana on käyminen tyhjäkäynti seilas usein jo ostettaessa noi 800-1000
kierroksen välissä, myös nykytystä alkoi tapahtua pintakaasulla todella hiljaisessa vauhdissa melko pian tosin loppui kun kaasua painoi.

Noin viikko sitten kuitenkin alkoi tyhjäkäynti seilaamaan todella reilusti esim valoihin tultaessa saattaa pysyä vähän aikaa normaalina tai alkaa samantien seilaamaan kierrokset pääasiassa 500-750.

Nyt nykiminen on satunnaista pääasiassa kuitenkin pintakaasulla hiljaisessa vauhdissa ajaessa tai kiihdyttäessä etenkin jolloin auto ei ota kierroksia lisää eikä vastaa kaasuun ollenkaa kunnes yhtäkkiä nykäisee ja toimii taas normaalisti. Nyt taas kierrokset tyhjäkäynnillä ovat olleet päinvastoin ei välttämättä seilaa ollenkaan, mutta saattavat olla perus noin 700 tai 1000 tai jäädä noin 1400 jolloin tyhjäkäynti ei laske itsestään, mutta kun auton sammuttaa niin ovat taas noin 1000 kierrosta.
Kylmänä auton käynnistäessä kierrokset pysyvät lähes poikkeuksetta samassa eli noin 1000.

Autolle ei ole juurikaan mitään mun toimesta tehty paitsi liittimiä käytyläpi virranjakajankansi ja pyöriä putsattu sekä tyhjäkäyntimoottori yms vikakooditkin katsoin ja näytti 1-1-1 eli ei kai sen mukaan olisi vikaa.

Kellään tietoa mikä voisi olla vikana?
Itselle tuli mieleen lähinnä kaasuläpän asentoanturi kun tuntuu syöttö jäävän päälle esim kun kierroset ovat tyhjäkäynnillä juuri 1400 ja tuntuu käyvän rikkaalla, tai kun tuntuu syöttö katkeavan joskus kun kiihdyttää kunnes yhtäkkiä samantien taas lähtee kulkemaan niinkuin pitääkin pystyykö anturin toimintaa testaamaan? Ja mikäköhän muu voisi olla vikana?
 


Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #1 : 08.11.2011, 22:17:49 »
B200E -90 - 91 malleissa on tyyppivikana väärästä materiaalista valmistettu imusarjan ja kannen välinen tiiviste, joka pyrkii kutistumaan, jos imusarjan ruuvit ovat vähänkään liian löysään kiristetty. Nuo oireesi viittaavat juuri tähän vaivaan. Asian voi vielä varmistaa suihkuttamalla kyseiseen saumaan esim. Aerostart / StartPilot sprayta tai muuta helposti syttyvää ja nopeasti haihtuvaa, auton käydessä tyhjäkäyntiä. Moottori reagoi heti suihkeeseen kierroksia nostaen, jos tiiviste vuotaa. Ylenpalttisesti näitä ei pidä konehuoneeseen suihkutella varsinkaan jos kone on kuuma, voi tulla kiharat ja tummat hiukset.
Mulla vastaan tulleet tiivisteviat ovat kaikki olleet jommassa kummassa päädyssä, siis 1. tai 4. sylintereiden imukanavan kohdalla.
Tiiviste on melko helppo vaihtaa, ensi järkytyksestä selvittyään. Imusarjasta ei tarvitse purkaa kovinkaan paljoa tavaraa, kun sitä saa raotettua sen verran, että tiivisteen pääsee vaihtamaan. Tunnin keissi.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Dingdang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #2 : 08.11.2011, 22:27:24 »
Entinen omistaja oli vaihtanut kyseisen tiivisteen kuulemma joskus, mutta voihan se olla että vuotaa taas pitää huomenna kokeilla, muualta letkuista imuvuodot onkin katsottu. Tosin jotenkin kyllä luulisi että esim se että jostain sylinteristä imusarja vuotaa ei vaikuttaisi noin paljon siihen että kiihdyttäessä ei jaksa vetää ja naps yhtäkkiä taas vedot täysin tallella mutta eipä tuon tarkastamisessa mitään menetäkkään.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #3 : 08.11.2011, 22:42:55 »
Melko pienestä se kyllä sekoilee, kun lamballe tulee väärää infoa, niin se säätää polttoaineen syöttöä ja sytytystä, eli käytännössä koko kone sekoaa. Yleensä suurilla kierroksilla ongelmaa ei juurikaan huomaa, vaan nimenomaan tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla vedätettäessä. Jos tiiviste kuitenkin on jo vaihdettu, niin sinne tuskin on laitettu enää sitä väärää versiota, eli tätä ongelmaa ei pitäisi siis olla.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Dingdang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #4 : 08.11.2011, 22:48:20 »
Juu tuota en ajatellutkaan että se lambdaa sekottaa. Pitää kuitenkin tarkistaa hyvähän se olisi jos tuo olisi vikana niin halvalla pääsis.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #5 : 09.11.2011, 09:09:50 »
Mittaas tulpanjohdon siitä päältä, ettei ne lyö läpi. Itsellä alkoi juurikin noin nuo käyntiongelmat viimeksi. Kylmänä ok ja kun lämpenee, niin silloin pahenee ja pahimmillaan kun pysähtyy vaikkapa valoihin. Kertaalleen, kun olin jo kesällä johdot vaihtanu, niin ei tullu edes mieleen tutkia niitä, ennenkuin löi sitten ohimennen näpeille eristeen läpi. Mittasin johdot päältä ja toista volttia oli jännite-ero muihin siinä päällä.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Dingdang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #6 : 09.11.2011, 09:41:55 »
Taas hyvä vinkki meinaa nimittäin lyödä käsille lähimpänä jakoremmiä oleva tulpan johto/hattu vaikka kahdet hanskat päällekkäin pitää tuokin tarkistaa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #7 : 09.11.2011, 18:31:09 »
Vaihdas pensapumpun rele, tuhkakupin takana vasen reuna valkoinen rele. Pari kymppiä tarvike, paras jos saisit kokeiltua toimivaa lainaksi jostain.

Missä päin auto sijaitsee?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Dingdang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #8 : 09.11.2011, 19:20:35 »
Nyt on katottu ettei imusarja vuoda eikä näyttäisi tulpan johtokaan lyövän maihin. vikakoodit luin tänää ja olivat 1-1-3 ja 2-3-1 eli vissiinkin suutinvikaa ja lambda ei toimi.

Entisellä omistajalla ollut kai sama vika kun oli osia vaihettu esim lambda joten itse lambdassa ei luulis olevan vikaa myös bensapumpun rele vaihettu ja olisikohan ollut kampiakselin asennon tunnistin anturi.
 
Ja nyt tyhjäkäynnillä käy miten sattuu välillä todella lähellä sammua kunnes taas ottaa kierroksia ja lopuksi jopa sammuilikin kun pihassa annoin käydä.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 19:23:04 kirjoittanut Dingdang »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #9 : 09.11.2011, 19:25:51 »
Näppääs kaapeleita vuorotellen irti ja kerro mitä tapahtuu

- Lambda
- tyhjäkäyntimoottori
- IMM
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #10 : 09.11.2011, 19:39:46 »
Onko tossa 2.0:ssa moottori vai venttiili? Ja onko se moottori sama kuin tulppaanipuimureissa? Jos on, niin luultavasti niistä muoviklipseistä katkeaa yli puolet sitä moottoria avatessa. Nippusidettä ja oikeestihan se pysyy niillä ruuveilla kasassa. Ja itse sitä moottoria kun rassailin, niin 9V patterilla sai testailtua mekanismien toimintaa kätevästi :) Ja ei, en todellakaan tiedä, että pitääkö sille mennä syöttämään 9V virtaa (luultavastihan se ottaa kuitenkin 12V vastaan, eli tuo ok), mutta tulipahan silläviisiin rassattua sitä.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Dingdang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #11 : 09.11.2011, 19:49:55 »
Lambda on abikoliittimillä kiinni mutta nuo muut voisin katsoa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #12 : 09.11.2011, 19:58:45 »
Eikö lambdalle tosiaan ole liitintä? Seuraa sitä johtonippua sinne apparin iskarin yläpään tienoolle kyllä siellä pitäs olla vai onko kaikki veetty poikki  :facepalm: Tuleehan lämmityksen piuhoille virta?



Tuollainen tyhjäkäyntiventtiili/moottori. Sama asia, ainakin "arkikielessä"
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Dingdang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #13 : 09.11.2011, 20:04:24 »
Siis juuri tuollainen tyhjäkäyntimoottori tuossa on sen olen putsannutkin itse servoa/moottoria en ole aukaissut mutta venttiili osan siis putsasin. Juu varmaankin tuonne konetilaan tulee liitin itse lamdan piuhat pakoputken lähellä on vain abikoilla.

Vaikutukset seuraavat liittimien irroittamisella.
Ilmanmassamittari auto sammuu.
Tyhjäkäyntimoottori en huomannut mitään eroa.
Lambda lambdan liittimien irroittamisella auton kierrokset pysyivät vakiona noin 800-900 ja tuntui toimivan täysin normaalisti kaasuttaessakin.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 20:16:13 kirjoittanut Dingdang »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740 käyntiongelmaa
« Vastaus #14 : 09.11.2011, 20:13:25 »
Liittimestä vain irti, helpoin  :)

Ainiin, kun kokeilet noita niin mielellään ainakin sammuta auto anturien poiskytkennän välillä, en tiedä pitäisikö vielä nollata kooditkin.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Futurez  Kulkukoira