Kun halkaisija kasvaa millin, tulee pinta-alaa äkkiä laskien noin 21% lisää. Samaten syöttöä, mikäli isku ei muutu.
Vakio 10mm nestepää tuottaa noin 45mm
3, prosenttilaskurilla katsottuna tuo 11mm nestepää lisää tuottoa vain 9,45mm
3, eli tuotto nousisi vain 54,45mm
3 paikkeille. 12mm nestepäällä saadaan tuotto yli 100mm
3 lukemaan ainakin.
Jos tässä nyt laskettu että syöttö nousee 21%...
Kyllä tuossa laskennassa joku mättää, koska teoriassa tuolla kaavalla 12mm nestepään pitäisi tuottaa vain 70mm
3, jos 1mm lisäys nestepään halkaisijaan, nostaisi tuottoa vain 9,45mm
3. Pumppupenkin mukaan taas tuotto on yli 100mm
3 helposti. Luulen että 11mm nestepään tuotto olisi oikeasti 70-90mm
3 väliltä.
Joskus -80 luvun alkupuolella oli moottoritekniikan opettajalla passatti na dieseli, jossa oli joku pikku pösön(205?) pumppu, kulki oikeasti mukavasti(ja otti kierroksia reippaammin, muistaakseni
)
Kierroksia saa VE pumppuun governorjousta kiristämällä ja samoin vetoja yläkierroksille.
Silloin volvoihin laitettiin mitsun td koneita, ja niitä oli monta 240:stä
Jos tuo on se mitsun 2,3 tai 2,5 TD kone, mikä ollut pajeroissa ja galantissa, niin se on jopa D24 konetta surkeampi kestoltaan. Viritettäessä hajoaa vieläkin nopeammin, eikä vakiona ole sitäkään määrää hevosia mitä D24T tai D24TIC koneissa. Kansi on virtaukseltaan noissa mitsuissa yhtä surkea, ellei surkeampikin, kuin D24 kansi ja halkeaa se kansi noista mitsuistakin. Noissa on myös VE pumppu, joka valmistettu Denson lisenssillä.
mitsun koneesta on volvon korissa enemmän haittaa kuin VW dieselistä
Esimerkkinä vain, että yhteensopivuuksia löytyy, joissa on enemmän puhtia 
Jos tavoite on saada vähän puhtia oikeasti volvon korissa, niin paras kone taitaa olla siihen sovitukseltaan yms.. mersun OM606. Tuo määritelmä pitäisi tarkentaa että miten oli enemmän "puhtia" ja missä. Koneessa hevosia vai kiihtyvyys ripeämpi, persdyno tulos ei oikein ole luotettava mittaus. Tosin esikammidieselit ovat kaikki ominaisuuksiltaan sellaisia että ei ne paikaltaan lähde mihinkään. TDI koneethan vetävät alakierroksiltakin ihan eri tavalla. D24 ei kannenkaan puolesta ole mikää paras aihio huipputehoon tuon jakajapumpun lisäksi.
Jakajapumpulla tulee myös nopeammin raja vastaan, oli se missä moottorissa kiinni tahansa...
tosin ei nuo mitsun koneet ja 205 pumpulla olevat paskatit liity enää yhtään mitenkään d24 viritykseen mielestäni...