http://imageshack.us/photo/my-images/685/20120813137.jpg/ , tossakuvaa tosta meikäläisen nykysestä kokoonpanosta. Purkaamolta haettu korkeempi laakeri ja vanhan mallin haarukka.
Uuden mallin haarukka on sellanen mihin se laakeri painetaan. Tossa on lainausta mun projektipäiväkirjasta.
"Vanhemmassa (<-84) on tapit haarukassa joihin laakeri tulee kiinni ja uudemmassa (85->) laakeri tulee vain painamalla kiinni haarukkaan, sitä en ole vertaillut onko noissa korkeuseroa. Se Borg & Beck malli on 7 tai 8 milliä korkeampi, B&B-mallissa on suorat jouset paineasetelmassa, F&S-mallissa asetelman jouset on taivutettu keskeltä ylöspäin 7-8 milliä.
Kaverin kilpa-autossa on korotettu liian matalaa painelaakeria hitsaamalla korokerengas painelaakeriin, on vähän rujon näköinen mutta on ainakin toiminut."
Tossa kuva siitä matalasta painelaakerista joka vaatii niitä lisäprikkoja ja löytyy jokaisesta varaosaliikkeestä
http://www.nettivaraosa.com/en/auton-varaosat/1113662Toki riippuu... onko sulla neste vai vaijerikytkin..? olettaisin, että vaijeri. Vaijeri kytkimellä matalan mallin laakerilla joutuu noita lisäprikkoja laittaan, nestekytkimellä huhujen mukaan ei tartte..
Mulla ei ole mitään lisä prikkoja ja toimii hyvin tuon sre.
Tosin jäykempihän se on verrattuna vakioon vaikka neste kytkin onkin.
Kytkin haarukan ja sylinterin väliin tehty vain kierretangosta säätötanko vakion kiinteän tangon tilalle.
Mutta, jos kyseessä siis vaijeri kytkin ja uudenmallin laakeri, ne prikat laitetaan sinne vastapuolen nupin alle. Eli laatikko irti, haarukka irti ja sitte ruuvaat sen "pallon", sieltä mihin haarukka tulee kiinni, irti ja laitat sinne sen pallon alle prikkoja ja laitat sen takasin pitemmällä pultilla. Silloin se vasta puoli tulee lähemmäksi asetelmaa, joten koko haarukka tulee lähemmäksi ja tämä kompensoi sitä korkeutta.
Eli jos autosi on -84 tai vanhempi niin autossa pitäisi olla tommonen tappihaarukka, eli sillon kannattavin on googlettaa vaikka Ruottin maalta sellanen korkeempi laakeri, kuten tuossa meikäläinen kuvassa. Tai ostaa purkaamolta sellanen hyväkuntoinen vähän käytetty, niinku ite tein.
Jos taas -85 tai uudempi niin sitte joko vanha haarukka ja vanha laakeri tai uuden haarukan tukipallon alle x määrä prikkoja ja matalan mallin laakeri. Jos on uuden mallinen haarukka niin vähemmällä osien metsästyksellä pääsee jos laittaa matalan laakerin ja sitte niitä prikkoja sinne, mutta kannattaa kysyä joltaki, joka on laittanu että montako prikkaa ja minkä paksusia...tai että paljonko sitä nuppia millimetreinä pitää korottaa.
Ja jos nestekytkin ja uuden mallin kalut niin riittänee ilmeisesti, kun vaan tekee säätötangon siihen työsylinterille..
Itse ainaki huomannut sen vanhanmallin kaluilla, että polkimesta loppuu vara kesken..

Ei voi kiristää enempää, koska sillon laakeri jää kantamaan, joten vaihtoehtona on lisätä kytkimen liikerataa.. Kenties uudenmallinen kokoonpano + lisäprikat vois olla parempi vaihtoehto..en tiedä kun ei ole siitä kokemusta.
Itse vaihdoin -88 Volvooni vanhan mallin hilut, mutta vaihtoehtona ois ollu tuo prikkojen lisäyskin. Tuli sitte vaan päädyttyä tohon ratkasuun..
Lukase tuo mun projektipäiväkirja sivut 10-17 niin siellä on keskustelua aiheesta..
Toivottavasti sait edes vähän selvyyttä..