Olen yrittänyt hieman selvitellä asiaa mutta melko huonolla menestyksellä. Ainoat faktat asiassa tuntuvat olevan: A) Taksikäytössä vaihtoväli 60tkm ja öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan; B) Normikäytössä ei kuulu huolto-ohjelmaan.
Toistaiseksi olen sitä mieltä, että kaikki "Volvon" suositukset asiassa tälläkin foorumilla ovat yksittäisen henkilöiden omia mielipiteitä. Mitään virallista öljynvaihtosuositusta normaaliajoon Volvolla ei tunnu olevan. Omamekaanikkoni kommentoi asiaa sillä, että saattaahan se vaihtaa hieman paremmin, jos vaihtaa öljyt. Sinisen korjaamopäällikkö nosti kädet pystyyn ja sanoi, ettei heillä ole tietoa syistä tai perusteluista miksi laatikkoöljyjen vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Eikä myöskään tietoa mistään virallisesta öljynvaihtosuosituksesta muuhun kuin taksiajoon. Huolto-ohjelmat tulevat siniselle tehtaalta ja siellä asia toki tiedetään mutta sinisellä ei ole asiasta muuta tietoa. Kyseinen korjaamopäälikkö itse vaihtaisi öljyt noin 100tkm välein. Tätä ihan erikseen häneltä kysyin. (Katso myös edellinen viestini tässä ketjussa millainen ajo rasittaa laatikkoa).
Kyselin asiaa sähköpostilla myös Volvocars Finlandilta. Odottelun ja pollaamisen jälkeen sain vastauksen, että resurssipulan vuoksi eivät ehdi selvitellä tätä osin filosofistakin kysymystä. Hmm, filosofisuus lienee siinä, että kannattaako vaihdella öljyjä vai luottaa siihen, että laatikko kestää. Tehtaalta ei kuulema kannata kysellä, koska ohjaavat kaikki kysymykset Volvocars Finlandille. Volvocars Finland mainostaa muuten tekevänsä "Suomen parasta asiakaspalvelua". Muilla taitaa sitten olla vielä huonommat resurssit?
Jos ja kun saatte siniseltä näitä suosituksia vaihtovälistä niin koittakaapa kysellä mistä se tieto on oikeasti peräisin tai mihin se perustuu.