Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)

  • 274 Vastauksia
  • 66738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3397
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #255 : 15.04.2025, 03:12:43 »
Itseasiassa tuon matkan aikana auto sai ikävän tärähdyksen, josta taisin ehkä kirjoittaa sillon puolisen vuotta takaperin. Puolan motarilla 120km/h nopeudessa tiessä oli asfaltti kohonnut ikävästi kohdassa, jossa asfaltti vaihtui betonilaatoiksi. Kohouma ei ollut mikään super terävä, eikä jousitus pohjannut, mutta melko ikävä täräys se silti oli. Tuota tapahtumaa pidän käännekohtana tälle ongelmalle.

Pitää soitella Cössille, kiitos Remesille tuon paikan olemassaolon muistutuksesta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3397
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #256 : 17.04.2025, 17:45:21 »
Cössilläkin olisi mennyt suuntausaika vähän turhan pitkälle, kun ollaan lähdössä emännyksen kanssa viikon päästä reissuun. Noh, jakopäätä ja muuta hauskaa pitää kuitenkin huoltaa reissun jälkeen kesäkuun kynnyksellä, niin saavat Debilissä katsoa noi kulmat vielä suurennuslasin kanssa.

Tuli käytyä leimaamassa tämä, ei mitään dramatiikkaa ja kuten olettaa saattaa, alusta mallia ruostevapaa.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3397
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #257 : 27.05.2025, 18:24:45 »
Debilissä käyty eilen ja huoltoa suoritettiin:

- Moottoriöljyt ja suodatin (vanhoilla oli ajettu noin 4000km)
- Vaihteiston läpi huuhdeltiin 16 litraa öljyä, vanhat olivat noin 60 000km ajetut
- Jakopää uusittiin kaikkine romuineen vesipumpun kanssa
- AdBlue säiliö tyhjennettiin ja laitettiin 2 litraa uutta tavaraa
- Yksi ääntelevä moottorin tukikumi uusittiin
- Ja se tärkein, kulmat on säädetty ja olihan siellä takapää ulkona säädöistä. Onneksi vika löytyi ja nyt auto kulkee taas kuten pitääkin.

Ego kasvoi kun hain auton Debilistä, kun tuli kommentti että "tällä ei varmaan paljoa talvella ajeta, kun pohja on niin priiman näköinen". :D

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1688
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #258 : 28.05.2025, 09:34:20 »
...
- Ja se tärkein, kulmat on säädetty ja olihan siellä takapää ulkona säädöistä. Onneksi vika löytyi ja nyt auto kulkee taas kuten pitääkin.
...

Oliko toinen pyörä vai molemmat ihan harituksen puolella vai nollissa?
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3397
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #259 : 03.06.2025, 04:04:33 »
Kävin tällä ajelemassa ympäri PK-seudun kehäteitä ja tunnustelin ohjausta ja...Vedetään hiukan aiempia sanoja takaisin, en ole aivan varma vieläkään onko ohjaus sitä mitä pitää. Aiemmin oli tosiaan takavasen ja etuoikea jossain määrin ulkona ohjearvoista ja auto haki itseään todella herkästi tien kallistuessa vasemmalle ja auton kulkiessa suoraan, ratti oli oikealle vinossa. Tilanne on nyt huomattavasti parempi, vakaus tuntuu valtaosin olevan tallella, mutta ei se ole silti sitä mitä se on ollut aiemmin. Jos tie kallistuu vasemmalle, kaikki on hyvin ja ohjausta ei tarvitse juurikaan laittaa vastaan mikä on ollut tilanne tämän auton kanssa uudesta lähtien kulmien ollessa kunnossa. Mutta...Kun tie kallistuu oikealle, niin tässä kohti saakin sitten ohjata huomattavasti enemmän vastakkaiseen suuntaan, eli rattia saa pitää käännettynä vasemmalle ihan kohtuullisesti. Eli summarum, auto reagoi tien kallistuksiin huomattavan eri tavalla riippuen siitä että kumpaan suuntaan tie kallistelee. Aiemmin auto on reagoinut tien kallisteluihin täysin samalla tavalla eikä ohjausta ole tarvinnut vääntää vastakkaiseen suuntaan juurikaan. En ole täysin varma, mutta ehkä ratti jäi asteen tai kaksi vinoon vasemmalle, mutta voiko sekään selittää tuota käytöstä.

Ymmärrän, että auto ei ole enää uusi, mutta ei kai tämä nyt silti näin löysäksi voi olla mennyt meidän pääpiirteittäin varovaisella ajolla. En osaa ammattimaisesti tuota ohjauskulmaraporttia tulkita, mutta eikö nuo lopulliset kulmat ole aikalailla ns täydelliset? Caster-kulmia tosin ei ole näkyvillä, mutta niitä ei kaiketi pysty edes säätämään? Viisaita sanoja saa sanoa. En viitsi samantien Debiliäkään kiusata ennenkun olen varma, että ongelmat eivät ole vain minun kuvitelmaa, koska tiedostan heidän varmasti yrittävänsä parhaansa koska tietävät minun neuroosini. Alan menettämään huolella mielenterveyttäni tämän kanssa. Valtaosa kansasta ajelisi vain tyytyväisenä, eikä murehtisi tälläistä klo 4 aamuyöstä.


« Viimeksi muokattu: 03.06.2025, 04:07:06 kirjoittanut tuomaril »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4216
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #260 : 03.06.2025, 06:41:27 »
Onko sillä merkitystä onko kaistavahti tai autopilotti päällä?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6428
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #261 : 03.06.2025, 09:29:32 »
Ja ootko kokeillut noita teitä laivaston muilla autoilla, ne on kyllä aika kunnossa paikoin
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1688
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #262 : 03.06.2025, 09:31:04 »
Onko sama asentaja ollut joka kerta vai vaihtunut? Ja kuten aikaisemminkin maininnut, niin toiseen paikkaan välillä.
Lapun mukaan kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta ei sitten kumminkaan tien päällä, jos ratti kuitenkin vinossa vaikkakin vähän.
Kaikki nivelet tsekattu paino päällä ja ilman?

Jos löytyy uutta asfalttia jostain, niin miten sillä käyttäytyy?

Kohta sulla on vähintään yhden A4 sivun verran täynnä tarkistettavia kohteita, kun ei meinaa asettua kunnon kulkijaksi. :D
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #263 : 03.06.2025, 15:58:57 »
Tiedän tunteen. On erittäin raastavaa, kun tietää itse tasan tarkkaan, että auto ei kulje kuten pitäisi, vaikka kaiken pitäisi olla kunnossa. Kerran oli mersussa sellainen ongelma, että pidemmällä matkalla sai lähes jännetupin tulehduksen, ja mitään selkeää vikaa autosta ei löydy. Loppujen lopuksi sitten alustaa tutkiva asentaja veti etummaisten alatukivarsien pultit oikeasti kireälle, ja homma parani huomattavasti. Pienestä se joskus on kiinni.

Mä edelleenkin ihmettelen tuota, että kulmat menivät itsekseen pieleen. Kulmienhan ei pitäisi itsekseen muuttua yhtään mihinkään, vaan sille on oltava joku syy. Onko se sitten tuo täräys josta aiemmin puhuit, vai kenties jokin remontti, joka on saanut kulmat muuttumaan? Vai onko kenties kulmat olleet pielessä noista kahdesta nurkasta jo aiemmin, mutta esim. renkaiden vaihtuminen toisiin tuonut vasta ongelman esiin?

Tutkisin itse vielä ennen seuraavaa kulmien säätämistä asiaa tarkemmin, ja kiinnittäisin huomiota noihin nurkkiin, jotka olivat pielessä. En tiedä onko Volvoissa kuinka yleistä, mutta joissakin autoissa tietyt puslat osaavat ajan kanssa mennä todella veltoiksi, vaikka olisivat silmin nähden ehjät.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1688
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #264 : 03.06.2025, 16:55:54 »
Tämän ohjausongelma on kuin jännä tv-sarja, pitää katsoa loppuun, että kuka/mikä firma saa 10 points ja papukaija -merkin. Jäämme odottamaan lopputuloksen julistamista.  :D
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3397
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #265 : 03.06.2025, 17:53:52 »
Kaistavahdit ja muut ajoavustimet ovat pois päältä, enkä usko niiden liittyvän tähän tilanteeseen mitenkään. Kaikki nivelet pitäisi kaiken järjen mukaan olla kunnossa, vaikkakin kaikki osat ovat tehtaan jäljiltä, auto on tuhat kilometriä sitten leimattu ja uskoakseni Debilissä ovat myös ne nivelet tarkistaneet. Minkälainen näiden SPA alustaisten autojen takaripustus on, onko siellä jotain ilmiselvää syytä miksi tuo takavasennurkka voisi mennä ulos säädöistä normaalia herkemmin? Raskas etupää lienee taipuvaisempi hukkaamaan oikeat ohjauskulmansa sopivassa täräyksessä, mutta luulisi että takapää olisi vaikeampi saada pieleen. Varsinkin, kun tällä autolla on tasan kaksi kuljettajaa, minä ja äitini ja me molemmat ajamme todella varovasti ja uhraamme kanssa-autoilijoiden hermot säästääksemme omaa autoamme töyssyien osuessa kohdalle.

Sitten tullaan tähän mielenkiintoisimpaan osuuteen: Ohjauskulmien säädön tehnyt asentaja lienee ollut sama jokaisella kerralla, itseasiassa jokaisen meidän talouden Volvon osalta, johon on meidän omistuksessa säädetty kulmat. ITV-4 menee kuin juna, siihen nyt on uusittu kaikki apurungon puslista lähtien (pl. hammastanko) ja homma ok. AKI-10 menee myös kuin juna tuoreella hammastangolla. AKI-10:n ohjauskulmia ei ole säädetty minun omistusaikana. Sitten otetaan esimerkiksi emännän XC70, siinä on täysin samoja piirteitä mitä tässä V90:ssä. Tien kallistuessa vasemmalle, ei mitään ongelmaa, mutta kun tie kallistuu oikealle niin saa hiukan vääntää vastakkaiseen suuntaan. Uudella urattomalla tiellä ratti on kuitenkin nähdäkseni suorassa. En ole aiemmin antanut tämän häiritä, koska kyseessä on kuitenkin 560tkm ajettu auto luultavasti alkuperäisellä hammastangolla, niin voihan sekin aiheuttaa omat mausteensa, puhumattakaan esim. väsyneistä apurungon puslista. Eli yhtäläisyyksiä löytyy V90:seen ja yhdistävänä tekijänä Debilissä tehty kulmien säätö.

Sitten kävin eilen ajelemassa siskon S60:llä, jonka senkin viimeisin kulmien säätö on tehty Debilissä 3 vuotta ja reilu 20 000km sitten. Ja taas löytyi yhtäläisyyksiä, suoralla urattomaalla tiellä ratti oli suurinpiirtein suorassa. Tien kallistuessa vasemmalle, ei mitään ongelmaa mutta kun tie kallistuu oikealle, niin sinne sitten lähdetään vaeltamaan innokkasti jos ei ohjaa vastaan. Eli, taas yhtäläisyyksiä löytyy, mutta en voi mennä osoittamaan suuntauksen tekijää tässäkään surutta, koska suuntaus on tehty jo 20 000km sitten ja siskon ajot tuntien, en mene takuuseen onko hän täräytellyt autoa kuinka pahasti kuoppiin ja saanut kulmat solmuun. Muuten auto kyllä tuntui vakaalta ajaa.

Emännän S60 on myös säädetty Debilissä, mutta muistaakseni se meni ihan vakaasti. En ole ajanut sillä hetkeen, niin en muista tarkasti sen ohjauspiirteitä.

Eli, meiltä löytyy ITV-4, Emännän S60, Emännän XC70, siskon S60 ja V90. Eli yhteensä 5 Volvoa, joiden kulmat on säädetty samassa paikassa ja faktasti ainakin kolmessa niistä on hyvinkin samanlainen outous ohjauksessa. Heikkohermoisempi voisi vetää tästä jotain johtopäätöksiä säätöpaikan suhteen, mutta en nyt voi sokeasti osoittaa syyttävää sormea sinnekkään, kun kyseessä on kuitenkin kasa vanhoja autoja (pl. V90) ja vieläpä samalla alustarakenteella, niin kai tietyt oireet sitten voivat korostua kaikissa niistä. Toki AKI-10 menee kuin juna.

Mitä enemmän mietin tätä, sitä hullummaksi tulen. Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa V90:n kanssa. Joko menen nolaamaan itseni Debiliin ja kerron vainoharhaisesti, että ratti on jäänyt vinoon tai sitten uhraan lisää valuuttaa kehiin ja käyn tarkistamassa säädöt toisaalla, eli varmaankin Cössillä sitten. Mutta ei kai saakeli silti vinossa oleva ratti selittäisi tätä taipumusta puoltaa vain toiseen suuntaan, kun kulmat ovat itsessään kuitenkin juuri sitä mitä pitää. Vai voiko sähköinen ohjaustehostin sitten tuoda jotain mausteita tähän soppaan.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4216
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #266 : 03.06.2025, 18:14:52 »
Oma V60 SPA menee kuin juna vaikka olen koluutellut monttuihin sillä seurauksella että viime kesänä meni vanne ja iskari. Ei ole minun aikaan käynyt säädettävänä.
Autoon vaihdettiin tuulilasi viime talvena ja kamera kalibroitiin uudestaan niin ajettavuus kaistavahti päällä parani paljon. Ei se vedellyt ennenkään.

Kokeile itse lisätä tai vähentää aurausta, tee merkit raidetankoon missä oli niin ei ole pelkoa että menee lopullisesti pilalle.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6702
  • Global alligator
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #267 : 03.06.2025, 20:13:50 »
Jotainhan siellä on pielessä jos ratti on vähänkin vinossa.
Mitä noita omia säädättänyt aikain saatossa niin kyllä aina on saanut lähteä säädöstä ratti suorassa.
En ota kantaa mikä on mennyt tai on pielessä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12738
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #268 : 04.06.2025, 07:46:36 »
Oma S90 on kesärenkailla aika uraherkkä kun vertaa talvirenkaisiin. Molemmat on samankokoiset. Oulun motarin uriin tarttuu tosi lujasti kesärenkailla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2904
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #269 : 04.06.2025, 10:37:23 »
Tiedän, että joku ampuu kommenttini heti alas, mutta kerron silti. V90 ohjauskulmat voi tarkistaa kohtalaisen tarkasti kiertämällä muurauslangan tms. linjalangan auton ympäri. Kun ratti on suorassa ja kulmat säädöissä, lanka irtoaa n. 2-3 mm takapyörän etureunasta. Väittäisin, että takapyörien auraus vaikuttaa enemmän suuntavakauteen kuin etupyörien. Etupyörissä pitäisi olla saman verran aurausta kuin takapyörissä ja sen voi todeta vetämällä lankaa irti auton kyljestä etupuskurin kohdalta. Kun lanka irtoaa etupyörän takareunasta, langan ja renkaan etureunan välissä pitäisi olla mainittu parin millimetrin rako. Molempien akseleiden auraus vaikuttaa siihen, että onko ratti lopulta ajossa suorassa vai ei.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy