Tuommonen tuli hankittua kesällä 2019, varmasti hankintahetkellä surkein ajokuntoinen ja leimattu T5 mitä tästä maasta löytyy, nyt puolentoista vuoden omistuksen jälkeen ehkä enää toisiksi surkein.
Tän koko auton tarinan vois melkein kirjottaa tuonne klubiosion harmitusketjuun, mutta kirjoitellaan nyt tällä kertaa tänne.
Kyseessä V70 T5, vuosimallia 2001, ensirekisteröinti 2000 puolella. Vetoja on ihan mukavasti tuommoselle laivalle, vaikka osa tehosta on varmasti pudonnut kyydistä ja onpa sitä muutama määräaikaishuoltokin laiminlyöty. Kirjoitushetkellä mittarissa on 377tkm, hirveästi ei ole hankinnan jälkeen tullut kun rottelo makaa pajalla suurimman osan ajastaan.
No, mutta tommonen se oli kun sen haki:

Kauheesti oli kuulemma just muutama kymppitonni sitten rempattu, jakopäät tehty, hammastangot vaihdettu ja lootaöljyt vaihdettu yms yms... Tuskin oli tehty mitään näistä.
Heti ensimmäisenä viikonloppuna antautu etuiskarin yläpää, vaihdoin ne sitten molemmat ja laitoin ne XC:n vahvemmat kumit.
Syksyä kohden kun alko ilmat kylmetä, niin tottakai se puhaltimen moottori sitten alkoi ääntää, sille en oo vielä tähän päiväänkään mennessä tehnyt mitään. Puhalluksen säätöläpätkin rohisee ja paukkuu, uusia on muovipussillinen, muttei vielä oo löytynyt motivaatiota vaihtaa.
Jossain kohtaa tuli hankittua tupakkimuovit että saa tota hirveän kokoista A-pilarin taakse jäävää sokeaa kulmaa levitettyä vielä vähän lisää, vähän tämän jälkeen piti tehdä pientä audiopäivitystä niin hankin HU-803 + PA-200 -yhdistelmän, eipä niistä hirveää iloa kyllä ole kun puolet kaiuttimista on mykkiä ja loput rätisee. Antennissakin on jotain häikkää kun radion äänenvoimakkuus meinaa vähän seilata, teki samaa myös vanhalla HU-603:lla. CD:tä käyttäessä ei seilaa.

Talvi tulee, täytyy hankkia talvirenkaat, kun myyjä tinkas periaatteessa käyttökelvottomat nastat "hienoilla" tarvikevanteilla itselleen. Sattui sitten vahingossa löytymään oman kylän AVK:lta oikein herkkujen herkut, ihka oikeat ulosajosta jotenkin selvinneet Canopukset, ja vielä nastarenkailla. Niillä luisteli ekan talven oikein mukavasti, mutta eihän niissä ilmat pysyneet niin tälle talvelle pyöräytin kokeilumielessä päälle Nankangin Ice Activa SW-8:t, on ollu kyllä hyvät, toisaalta eipä oo vielä Tampereen lakeuksilla juuri lunta ja jäätä näkynyt. Mutta loskassa ja vedessä toimii, on sekin jotain.

Talvea vasten tuo kärsinyt maalipintakin tuli putsattua oikein kunnolla monessa eri vaiheessa, kaikenmaailman pien- ja raudanpoistolitkuilla ja sutasin jonkun collinitenkin päälle, kuvia tästä ei ole, toisaalta mulla ei varmaan oo yhtäkään kuvaa tästä autosta pestynä, mitäpä sitä turhasta työstä kuvia ottamaan.
Nojoo, talven pääsi muistaakseni melko vähillä remonteilla ja leimankin sai papereihin ilman mutinoita, valojen katkaisinpaneelin taisin vaihtaa jonain pimeänä iltana. Ainiin ja jarruvalollisen takaspoilerin maalasin melkein oikealla värillä ja laittelin paikalleen.
Keväästä ja kesästä 2020 - ei muistikuvia, kai sitä jotain tuli ajettua ja rempattua vuorotellen.
Syksyllä alkoikin sitten VVT-pyörä rallattaa, lisää remonttia, samalla vaihtelin jakopään ja vesipumpun, ja ihan hyvä että vaihdoin, oli sen näkösiä että tuskin oli tehty muutama kymppi sitten, alko varmaan se 100tkm ja 10 vuotta olla lähempänä.
Jossain kohtaa meni takajousikin poikki, hankin sitten Lesjöforsin 30 milliä tiputtavan jousisarjan kun sai Autodocista halvemmalla kuin pelkät takajouset motonetistä. Akkukin sanoi sopimuksen irti niin hain sitten uuden 95aH Yuasan, vai mikä kiinanhimmeli olikaan. On musta ja hieno ja kiiltävä.
Sitten päästiin hinurikyydillä välillä hallille kun rakas pellistä ja paskasta tehty kulkupeli päätti hukata kaikki sähköt johonkin.

Hirveä itku ja hampaidenkiristys että mikä tällä kertaa. Vaihdoin sitten laturin, eikä se auttanut niin tein vähän uutta johtoa huonon näköisen tilalle ja pari uutta maadoitusta, en tarkalleen tiedä vieläkään mikä näistä asioista sen korjasi, mutta nyt on toiminut.
Leimallekkin kävin tarjoamassa tuossa, mutta sanottiin että pitäis tehdä remonttia ensin, raidetangon sisäpää aivan finaalissa ja ne perhanan jouset pitäis muutoskatsastaa, hukkasin ne sopivuuslaputkin jo muutamassa kuukaudessa.
Paljon sitä on jo rempattu, olis varmaan pitänyt ottaa oikein ylös mitä kaikkea on tehnyt että muistais...
On sitä tekemistäkin tosin vielä:
Joku ihmeellinen rätinä kuuluu pienillä kierroksilla kun on veto päällä, jalan kun nostaa kaasulta niin loppuu hetken päästä. Keula ilmassa ei kuulu, tarvii vastusta.
Vetarit kierossa
Laatikkoöljyt pitäis vaihdella
Se vaihdetuks hehkutettu hammastanko vuotaa
Ohjaustehostimen letkut hikoilee
Turbon öljynpaluu vuotaa
Huohotinjärjestelmä täytyis vaihtaa, tai vähintään putsata
Molemmat takakaaret on läpi asti mädät, täytyis opetella korjaamaan
Puhaltimen moottori ääntää
Puhaltimen säätöläppien moottorit jumittaa
Mikään auton etuosan sisävalo ei toimi, paitsi jalkatilojen valot
Vetokoukun joku on käynyt tästä nyysimässä, semmosen vois laittaa
Kuskin sähköpenkin säädöt ei toimi, ilmoittaa että Wrong Software
yms yms.
Tässä nyt vielä viimeisin kuva kun ruuvasin ainoat oikeat orkkisvanteet talveksi alle:

Kiitos hei.