Autoracing  KL-varaosat

dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa

  • 41 Vastauksia
  • 15692 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Kuinka pitäisi ajaa että dpf-hiukkassuodatin pysyisi hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään?
Olen täältä lukenut että liian kevyt ajotyyli moottoria kunnolla rasittamatta on sen suodattimen kannalta tuhoisaa.
Jos nyt kuitenkin toisinaan esimerkiksi moottoritiellä ajaisin vaikka pienemmällä vaihteella saaden kierrokset esimerkiksi 3000rpm hujakoille niin auttaisiko pelkästään sellainen ajo asiaan ja kuinka pitkään pitäisi ajella noin.
Kyseinen Volvo on 6-vaihteinen automaatti joka normaaliajossa pitää kierrokset kovin alhaisilla lukemilla.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #1 : 24.01.2021, 11:46:29 »
Itsellä on nyt 450tkm ajettu D3 s80 ja testerillä katsottuna arvot vielä hyvät. Itse kiihdytä aina kaasu pohjassa kun mahdollista ja välillä kiihdytyksissä vedän manuaali puolella lähelle rajoitinta ennen kuin vaihdan.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #2 : 24.01.2021, 12:38:26 »
Eipä tuohon tukkeutumiseen ajotavalla voi juurikaan vaikuttaa.

Joskus on kuitenkin hyvä tehdä pidempiäkin matkoja, jotta hiukkasten poltto onnistuu. Jos on pelkkää alle 5 min ajoa kaikki, niin sillä saa lopulta loukun tukkoon.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #3 : 24.01.2021, 13:20:48 »
Kuinka pitäisi ajaa että dpf-hiukkassuodatin pysyisi hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään?
Olen täältä lukenut että liian kevyt ajotyyli moottoria kunnolla rasittamatta on sen suodattimen kannalta tuhoisaa.
Jos nyt kuitenkin toisinaan esimerkiksi moottoritiellä ajaisin vaikka pienemmällä vaihteella saaden kierrokset esimerkiksi 3000rpm hujakoille niin auttaisiko pelkästään sellainen ajo asiaan ja kuinka pitkään pitäisi ajella noin.
Kyseinen Volvo on 6-vaihteinen automaatti joka normaaliajossa pitää kierrokset kovin alhaisilla lukemilla.

Tuskinpa tuossa moottoria itsessään tarvitsee "rasittaa" ylimääräisiä, tärkeintä on että silloin tällöin ajo on niin pitkää että suodattimen lämpötila ehtii kohota täyteen käyttölämpöönsä ja pysyy siinä 10-20 minuuttia. Ihan jo maantienopeus riittää siihen jos kestää riittävän kauan, moottoritiellä lämpö nousee nopeammin - ihan tavallisessakin ajossa, ei niitä vaihteita tarvitse sitä varten pienentää.

Nuo pienellä vaihteella ajot auttavat siinä vaiheessa jos jostain syystä dpf ei polttele normaalisti vaan sen haluaa erityisesti pakotella palamaan. Jos edes sen pari kertaa kuussa ajelee maantiellä tai motarilla ainakin puolen tunnin settejä, tulee se huomaamatta hoiduttua normiajossa. DPF on suunniteltu toimimaan normaaliajon puitteissa, ongelmia tulee jos ajo ei ole normaalia ja aina ajetaan jotain 5 minuutin pätkiä eli auto on puhtaasti pelkkä kauppakassi.

Auto myös varoittaa jos dpf alkaa tukkeutua, siellä on anturi ennen ja jälkeen suodattimen, ja jos paine-ero kasvaa liiaksi siitä tulee varoitus. Tämän jälkeen sitä voi koittaa polttaa itse noilla kikoilla, tai sen voi viedä huoltoon jossa tietokoneella pakotetaan poltto - tai senkin voi tehdä itse sopivalla laitteella. Vika voi myös olla noissa antureissa. Siihen asti kun auto ei varoittele mitään ja ajo on edes välillä maantieajoa, ei siitä pitäisi tarvita huolehtia.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2021, 13:29:51 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #4 : 24.01.2021, 17:28:25 »
Eipä tuohon tukkeutumiseen ajotavalla voi juurikaan vaikuttaa.

Joskus on kuitenkin hyvä tehdä pidempiäkin matkoja, jotta hiukkasten poltto onnistuu. Jos on pelkkää alle 5 min ajoa kaikki, niin sillä saa lopulta loukun tukkoon.

Näin juuri, on aivan turhaa kiihdytellä ja rääkätä kun auto tekee polton kun siltä tuntuu jos edes joskus ajaa vähän pidemmän lenkin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #5 : 24.01.2021, 20:08:22 »
Pysyykö myös turbo sekä pakokaasujen kierrätyssysteemit kunnossa ilman mitään erityistä rasitusajoa?

Mun Volle tosiaankin pitää kierrokset tosiaankin kovin pieninä. Tavallisessa ajossa ei koskaan nouse kolmeen tonniin saakka. Hyvä jo 2500rpm käy joskus kiihdytyksessä.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2021, 20:13:02 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #6 : 24.01.2021, 20:47:59 »
Nyt näin talvirajoitusten aikaan 1500-1600 kierroksella heti siinä jyrinän rajoilla mennään. ..  Tuntuu jo vähän epäterveeltä konetta kohtaan  :(
S80 Executive D5 AWD

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1500
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #7 : 24.01.2021, 22:25:10 »
Ihan tavallisesti on ajettu 260-400tkm kaks eri Deevitosta, eka manuaali ja toka automaatti ja kummassakaan ei yhtään egr/dpf/päästölaitevikaa. Meillä ei juuri ns. kaupunkiajoa tule.
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #8 : 25.01.2021, 06:30:18 »
Pysyykö myös turbo

Turbolle tärkeintä on hyvä voitelu. Silloin kun on ajanut juuri kovaa niin että turbo on pyörinyt kuumana ei pidä yhtäkkiä sammuttaa autoa. Jos ajaa esim motarilta suoraan huoltoaseman tai muuhun pihaan, kannattaa antaa auton käydä tyhjäkäyntiä vajaa minuutti ennen sammutusta, jottei turbo yhä pyöri kun moottori sammuu (ja öljyn kierto lakkaa). Oikeastaan muita erityisiä turbon säästövinkkejä en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2021, 07:32:41 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #9 : 25.01.2021, 11:57:31 »
Dieselissä tuo turbo ei muutenkaan ole erityisen kovilla, pakokaasun lämpötilat ovat kuitenkin matalia bensaturboihin verrattuna.

Yksi sen hiukkassuodattimen elinehto on kyllä oikeanlainen öljy. Tuhkainen öljy tokkii sen suotimen nopeasti, siksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen että sinne menee oikean normin öljyä.. Ja sillä öljyn viskositeetilla ei ole mitään merkitystä DPF:lle.. Se viskositeetti on oikeastaan nykyään se öljyn vähiten olennainen tieto, vaikka siitä eniten puhutaankin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #10 : 25.01.2021, 12:02:06 »
Turbolle tärkeintä on hyvä voitelu. Silloin kun on ajanut juuri kovaa niin että turbo on pyörinyt kuumana ei pidä yhtäkkiä sammuttaa autoa. Jos ajaa esim motarilta suoraan huoltoaseman tai muuhun pihaan, kannattaa antaa auton käydä tyhjäkäyntiä vajaa minuutti ennen sammutusta, jottei turbo yhä pyöri kun moottori sammuu (ja öljyn kierto lakkaa). Oikeastaan muita erityisiä turbon säästövinkkejä en tiedä.
Teoreettista pohdintaa henkilöauton tapauksessa. Start&Stop sammuttaa auton kuitenkin suunnilleen vedosta, enkä ole kuullut kenenkään turbon tuosta syystä kajahtavan.

Raskaan kaluston turboja on joskus hajonnut, jos moottori pääsee sammumaan täydestä vedosta. Esim. traktorilla käytetään jyrsintä, joka ottaa kaikki tehot ja sitten jyrsimeen menee kanto, joka triplaa tehon tarpeen. Tuolloin moottori sammuu äkillisesti, kun turbo pyörii vielä "miljoonaa". Tällainen tilanne saattaa rikkoa turbon. Yleensä tuostakin selviää, kun käynnistää moottorin heti uudelleen.

Henkilöauton tapauksessa kyseinen tilanne voisi syntyä, jos yrittää lähteä liikkeelle 5. vaihteella, kaasu pohjassa, ja sitten kytkin ylös niin nopeasti, että moottori sammuu. Todennäköisesti silloin hajoaa vähän muutakin kuin turbo.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa FinnDRZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #11 : 25.01.2021, 12:14:21 »
Yksi sen hiukkassuodattimen elinehto on kyllä oikeanlainen öljy. Tuhkainen öljy tokkii sen suotimen nopeasti, siksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen että sinne menee oikean normin öljyä.. Ja sillä öljyn viskositeetilla ei ole mitään merkitystä DPF:lle.. Se viskositeetti on oikeastaan nykyään se öljyn vähiten olennainen tieto, vaikka siitä eniten puhutaankin.

Olen siinä käsityksessä että jos hiukkassuodattimeen menee moottoriöljyä siinä määrin että öljyn laadulla on väliä, on jotain muutakin ihan pikkuisen vialla...

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #12 : 25.01.2021, 12:14:46 »
Teoreettista pohdintaa henkilöauton tapauksessa. Start&Stop sammuttaa auton kuitenkin suunnilleen vedosta, enkä ole kuullut kenenkään turbon tuosta syystä kajahtavan.

Onko sitten kuinka yleinen tilanne että turbon käydessä kuumana yhtäkkiä ollaan tilanteessa että S&S sammuttaa moottorin. Mutta olet oikeassa, nämä on melko teoreettisia juttuja "kuinka hoidan deepeeäffää tai turboa ajotyylilläni", melkolailla ne on suunniteltu toimimaan normaaliajossa kuljettajasta huolimatta. Ja S&S moottoreissahan pitää käyttää öljyä joka ei valu heti pois laakereilta, juurikin tuosta syystä, eli tavallaan sekin on suunnittelussa otettu huomioon, kuten tuo yllä mainittu tuhkaantuminen, eli kun pitää huolta että autossa on oikeat öljyt eikä säästele niissä ja niiden vaihdoissa, on auto suunniteltu noilta osin melkolailla huolettomiksi peleiksi. Ainakin sikäli ettei kuljettajan tarvitse ajossaan niitä ottaa huomioon. Elinkaari tulee jossain vaiheessa päähän kaikessa mekaanisessa osassa ja sitten uutta kehiin ja toiset parisataa tuhatta ajoa.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #13 : 25.01.2021, 12:15:44 »
EDIT: poistettu turha viesti.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2021, 12:21:00 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 844
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #14 : 25.01.2021, 14:11:31 »
Olen siinä käsityksessä että jos hiukkassuodattimeen menee moottoriöljyä siinä määrin että öljyn laadulla on väliä, on jotain muutakin ihan pikkuisen vialla...

Kyse ei ole siitä että dpf:ään öljyä menisi vaan se tuhka sen suodattimen tukkii ja aika nopeasti, mikäli öljy on vääränlaista.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Elekma  Autoracing