Kuinka pitäisi ajaa että dpf-hiukkassuodatin pysyisi hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään?
Olen täältä lukenut että liian kevyt ajotyyli moottoria kunnolla rasittamatta on sen suodattimen kannalta tuhoisaa.
Jos nyt kuitenkin toisinaan esimerkiksi moottoritiellä ajaisin vaikka pienemmällä vaihteella saaden kierrokset esimerkiksi 3000rpm hujakoille niin auttaisiko pelkästään sellainen ajo asiaan ja kuinka pitkään pitäisi ajella noin.
Kyseinen Volvo on 6-vaihteinen automaatti joka normaaliajossa pitää kierrokset kovin alhaisilla lukemilla.
Tuskinpa tuossa moottoria itsessään tarvitsee "rasittaa" ylimääräisiä, tärkeintä on että silloin tällöin ajo on niin pitkää että suodattimen lämpötila ehtii kohota täyteen käyttölämpöönsä ja pysyy siinä 10-20 minuuttia. Ihan jo maantienopeus riittää siihen jos kestää riittävän kauan, moottoritiellä lämpö nousee nopeammin - ihan tavallisessakin ajossa, ei niitä vaihteita tarvitse sitä varten pienentää.
Nuo pienellä vaihteella ajot auttavat siinä vaiheessa jos jostain syystä dpf ei polttele normaalisti vaan sen haluaa erityisesti pakotella palamaan. Jos edes sen pari kertaa kuussa ajelee maantiellä tai motarilla ainakin puolen tunnin settejä, tulee se huomaamatta hoiduttua normiajossa. DPF on suunniteltu toimimaan normaaliajon puitteissa, ongelmia tulee jos ajo ei ole normaalia ja aina ajetaan jotain 5 minuutin pätkiä eli auto on puhtaasti pelkkä kauppakassi.
Auto myös varoittaa jos dpf alkaa tukkeutua, siellä on anturi ennen ja jälkeen suodattimen, ja jos paine-ero kasvaa liiaksi siitä tulee varoitus. Tämän jälkeen sitä voi koittaa polttaa itse noilla kikoilla, tai sen voi viedä huoltoon jossa tietokoneella pakotetaan poltto - tai senkin voi tehdä itse sopivalla laitteella. Vika voi myös olla noissa antureissa. Siihen asti kun auto ei varoittele mitään ja ajo on edes välillä maantieajoa, ei siitä pitäisi tarvita huolehtia.