Elikkä 91- Vakionopeudensäädin ei pelaa.
Diagnoosipistokkeessa ei ole B puolta. Mutta vakkari näyttää kokonaisuutena tehdas asenteiselta, esim volvon alipaine letkut.
Ekana huomasin että tulipellin läpi tuleva letku kytkin ja jarrupolkimelta oli jarrutehostimena alla irrallaan. Samoin alipainekellon letku oli irrallaan. Pumpulle ei mene letkua ollenkaan. Motonetisttä letkua ja y haara. Nyt pumpulta menee Y haaraan josta haaroittuu kellolle ja tulipellin läpi menevälle letkulle. Imin tuota pumpun letkua ennenkuin laitoin sen kiinni, palje menee läjään ja kierrokset nousee. Palje myös tuntui pysyvän kohtalaisesti paikallaan kun piti imua suussa.
Pumpulle tulee 3 johdon liitin.
Koeajo, ei toimi.
Seuraavaksi otin kick paneelin auki. Vakionopeudensäädin on 9 napainen, Volvo 3501472. Kokeilin ottaa liittimen irti, en saanut. Löysin netistä SUOMENKIEILISEN vakkarin asennusohjeen jossa on kaavio, laitan tähän liitteeksi:

kytkentäkaavio:

koko manuskan osoite:
https://www.elbertbos.nl/index.php/en/hikashop-menu-for-categories-listing/product/download/file_id-158Seurasin kytkentäkaaviota vilkun viiksen vakionopeudensäädön liittimelle. Piipperillä testasin sen. Navat 1 ja 2 yhdistyvät ON asennossa. OFF asennossa eivät yhdisty. SET SPEED asennossa yhdistyvät navat 1, 2 ja 4. RESUME asennossa yhdistyvät 1, 2 ja 3. Eli mielestäni viiksen napit on ok.
Testasin myös että napaan 1 tulee sytytysvirta, ja ON asennossa se jatkaa ohjausboksille.
Huomasin myös että mittariston taakse, noin keskikohdille meni keltainen johto, joka menee ohjausboksille, nopeusanturille johto varmaan.
Seuraavaksi ajattelin jarru ja kytkin kytkimiä, jos niissä olisi vikaa. Piipperillä testasin ne, ne ovat avautuvaa tyyppiä, eli kun jarru tai kytkin poljinta painaa, piipperi lopettaa piippauksen. Tuosta kaaviosta poiketen tuolla on kytkinkytkimelle tuleva johto on valko musta (kaaviossa BL/R eli sini/puna). Kytkimet yhteen liittävä johto taisi olla sini/puna)
Jarruvalokytkimeltä lähtevä johto (sini/puna, 10 cm) EI OLE MISSÄÄN KIINNI, johdon päässä apiko naaras ja uros kulmaliitin toiselle apikolle. Ja se on irrallaan. Pitäisikö se viedä maahan? En löytänyt mistään vasta kappaletta tuolle.
EDIT: Piti vielä sanomani, että näyttää että autossa on 2 jarru kytkintä. Ylempi lienee jarruvalolle, sitä en kunnolla nähnyt. Alempaan menee alipaine letku, sekä nuo sini/puna johdot. Pitäisikö tuo apiko liitin olla kiinni ylemmässä jarrovalokytkimessä, ja se on sieltä irronnut?
Tässä kuva johdon liittimestä:

Ideoita miten jatkaa diagnoosia?