Samppasport  Futurez

940 -91 manuaali 2.3 vakionopeudensäädin ongelma

  • 5 Vastauksia
  • 1786 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa blackmoor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Elikkä 91- Vakionopeudensäädin ei pelaa.

Diagnoosipistokkeessa ei ole B puolta. Mutta vakkari näyttää kokonaisuutena tehdas asenteiselta, esim volvon alipaine letkut.

Ekana huomasin että tulipellin läpi tuleva letku kytkin ja jarrupolkimelta oli jarrutehostimena alla irrallaan. Samoin alipainekellon letku oli irrallaan. Pumpulle ei mene letkua ollenkaan. Motonetisttä letkua ja y haara. Nyt pumpulta menee Y haaraan josta haaroittuu kellolle ja tulipellin läpi menevälle letkulle. Imin tuota pumpun letkua ennenkuin laitoin sen kiinni, palje menee läjään ja kierrokset nousee. Palje myös tuntui pysyvän kohtalaisesti paikallaan kun piti imua suussa.

Pumpulle tulee 3 johdon liitin.

Koeajo, ei toimi.

Seuraavaksi otin kick paneelin auki. Vakionopeudensäädin on 9 napainen, Volvo 3501472. Kokeilin ottaa liittimen irti, en saanut. Löysin netistä SUOMENKIEILISEN vakkarin asennusohjeen jossa on kaavio, laitan tähän liitteeksi:



kytkentäkaavio:



koko manuskan osoite: https://www.elbertbos.nl/index.php/en/hikashop-menu-for-categories-listing/product/download/file_id-158

Seurasin kytkentäkaaviota vilkun viiksen vakionopeudensäädön liittimelle. Piipperillä testasin sen. Navat 1 ja 2 yhdistyvät ON asennossa. OFF asennossa eivät yhdisty. SET SPEED asennossa yhdistyvät navat 1, 2 ja 4. RESUME asennossa yhdistyvät 1, 2 ja 3. Eli mielestäni viiksen napit on ok.

Testasin myös että napaan 1 tulee sytytysvirta, ja ON asennossa se jatkaa ohjausboksille.

Huomasin myös että mittariston taakse, noin keskikohdille meni keltainen johto, joka menee ohjausboksille, nopeusanturille johto varmaan.

Seuraavaksi ajattelin jarru ja kytkin kytkimiä, jos niissä olisi vikaa. Piipperillä testasin ne, ne ovat avautuvaa tyyppiä, eli kun jarru tai kytkin poljinta painaa, piipperi lopettaa piippauksen. Tuosta kaaviosta poiketen tuolla on kytkinkytkimelle tuleva johto on valko musta (kaaviossa BL/R eli sini/puna). Kytkimet yhteen liittävä johto taisi olla sini/puna)

Jarruvalokytkimeltä lähtevä johto (sini/puna, 10 cm) EI OLE MISSÄÄN KIINNI, johdon päässä apiko naaras ja uros kulmaliitin toiselle apikolle. Ja se on irrallaan. Pitäisikö se viedä maahan? En löytänyt mistään vasta kappaletta tuolle.

EDIT: Piti vielä sanomani, että näyttää että autossa on 2 jarru kytkintä. Ylempi lienee jarruvalolle, sitä en kunnolla nähnyt. Alempaan menee alipaine letku, sekä nuo sini/puna johdot. Pitäisikö tuo apiko liitin olla kiinni ylemmässä jarrovalokytkimessä, ja se on sieltä irronnut?

Tässä kuva johdon liittimestä:



Ideoita miten jatkaa diagnoosia?
« Viimeksi muokattu: 29.01.2021, 21:56:07 kirjoittanut blackmoor »

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
Vs: 940 -91 manuaali 2.3 vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #1 : 01.02.2021, 08:45:08 »
Alempi kytkin on vakkarin ja ylempi jarruvalon johon tuo johto kuuluu.
Toimiihan jarruvalot sekä nopeusmittari?

Poissa blackmoor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 manuaali 2.3 vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #2 : 01.02.2021, 09:17:57 »
Alempi kytkin on vakkarin ja ylempi jarruvalon johon tuo johto kuuluu.
Toimiihan jarruvalot sekä nopeusmittari?

Jarruvalot toimii ja nopeusmittari. Tosin se valovikavalo palaa, otin siitä hehkun pois, ko se alkoi ärsyttämään. Se palaa, vaikka kaikki valot on kunnossa.

Tuo apiko liitinjohto joka on irrallaan, tulee siis cruise moduulista valkomustana kytkimen alipainekytkimeen, josta jatkuu sini punasena jarrun alipainekytkimeen, ja siitä päättyy tuohon apikoon. Eli se on irroitettu jostain.

Jarruvalo kytkimessä on 2 liitintä. Toisessa liittimessä on jo 2 johtoa, toisessa vain yksi. Tuo yksi taisi olla väriltään kelta vihreä. Pitäisikö tuo apiko liitin nyt sitten laittaa jarrovalo kutkimen kumpaan liittimeen? Siihen jossa on 2 johtoa, vai siihen jossa on yksi?

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
Vs: 940 -91 manuaali 2.3 vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #3 : 01.02.2021, 09:46:16 »
Tuo apiko kuuluu siihen jarruvalo kytkimeen mutta en muista kumpaan napaan,selviää kokeilemalla jos siinä vika.
Polttimonvikavahti ei pitäisi vaikuttaa vakkariin jos vaan jarruvalot toimii, monesti tuo vikavalopalaa kun on eri pari polttimot

Poissa blackmoor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 manuaali 2.3 vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #4 : 01.02.2021, 21:33:26 »
Tilanne update.

Tänään otin tuon pumpun irti kun luin yhdeltä palstalta miten nuo kolme johtoa tulee kytkeä että pumppu toimii.

Eli +12V puna keltaiseen, miinus vihreään. Pumppu kyllä pumppaa, mutta ei ime. Vasta kun kolmas johtokin on maadoitettu, mmenee pumpun sisäinen "dump" valve kiinni ja sitten pumppu imee.

Täten pumppu on siis kunnossa. Kokeilin myös pumpulla irrallaan imeä koko järjestelmää. Kaasu lähti kiertymään ja paineet pysyy. Eli ongelma enää tuo jarruvalokytkimeen menevä johto, että kumpaan napaan laittas.

No ei auttanut kuin kokeilla. Laitoin ekana oikeanpuoleiseen, taisi olla kelta vihreä.  Tulos, jarruvalojen sulake paloi.

No ei ku uus sulake ja toiseen liittimeen, jossa on nyt 3 johtoa. Koeajolle, Cruise toimii! Eli vika korjattu.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 manuaali 2.3 vakionopeudensäädin ongelma
« Vastaus #5 : 02.02.2021, 20:27:56 »
,,,,,,,,,,,,,,,,Tosin se valovikavalo palaa, otin siitä hehkun pois, ko se alkoi ärsyttämään. Se palaa, vaikka kaikki valot on kunnossa.,,,,,,,,,,,,

Minulla oli 740:ssä sama että valovikavalo paloi melkein koko ajan enkä syytä löytänyt, kuin vasta monen vuoden jälkeen.  Takavaloilla liittimet ja kontaktipinnat kovasti hapettuneet. Ne puhdistin niin vikavalokin sammui eikä sen koommin syttynyt ellei joku ollut oikeasti pimeänä. 
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

 

Samppasport  Futurez