Elekma  Autoracing

Hermot menee takaoviin

• 204 Vastauksia
  • 49732 Lukukerrat

Dmies ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

• Turbo
Vs: Hermot menee takaoviin
« Vastaus #195 : tänään kello 06:13:04 »
Volvo 1 Janne 0.

Toissa aamuna ainut ovi mikä aukesi ulkoa tai sisältä oli apparin etuovi. Siitä sitten mukavasti könyten ajamaan ja auton vaihtoon hallille. Onneksi oli mersu siellä jossa toimii ovet.

Joskus olen hehkuttanut että mulla ei oo ollut ongelmia kun kuivaan lukot kliinerillä aika ajoin, mutta otti kyllä nyt rankasti takas  :2funny:
Montaa kertaa ei mulle tuo vehe tuota tee  >:(

Paikalla Beagle

• Grand Luxe Touring
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
« Vastaus #196 : tänään kello 09:18:47 »
Onkos näitä takaoven lukkoja porukka käyttänyt irti? Moni on tässäkin topikissa aikonut, mutta siihenpä se on sitten jäänyt. Pystyykö avaamaan? Voiko vaihtaa rasvat? Suojata muulla tavalla?

Uudemmissa lukkolaitteissa tulee ilmeisesti uudet suojat, ettei vesi menisi sisälle. Harva niitä uusia lukkoja lie konkreettisesti nähnyt, sillä suurin osa tämän mallin omistajista käyttää sinisellä  ja siellä tulee kuntoon tai ei..

Pisti silmään tämmöset muovit: https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/locking-system/cover-lock-rear-left/1076567/?srsltid=AfmBOor27yYzUsIn7JKenSg-rDvlB4xZKcUMpLYzY6i8yqsv8wUqHPQl&fbclid=IwdGRjcAPETyBjbGNrA8RPDWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHgk2A9RrfPeW6G1Yq4W0mFTITDzuQYopjAgHFeg280a6hhsyPMbY-L-BESSP_aem__FuBdXxgvea2cpgm5ll6TQ

Onko nämä ne uudet veden ohjaimet ja pystyykö laittamaan esim vanhempien lukkojen ympärille?

Minulla on vielä ovet toimineet dräkleen käsittelyn ja x1r rasvan kanssa, josta aiemmin jo kirjoitin. Pakkasta -25 pihalla.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2026
  • Turbo
  • *
« Vastaus #197 : tänään kello 09:37:43 »
Mä oon kerran käyttänyt lukon pöydällä vuosia sitten. Ei siellä muistaakseni tuollaista suojaa ollut. Tulin siihen tulokseen, että lukko jäätyy ulkopuolelta. Sisäkaluissa ei ollut kosteutta.

Paineilmaa ja kosteuden syrjäyttävää rasvaa ennen pakkasia on paras lääke.

Rouvan V40:ssä oli kaksi ovea mykkänä keskiviikkona. Sama vika: vettä oikein tursusi lukon ympäriltä, kun puhaltelin sulatuksen jälkeen paineilmalla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #198 : tänään kello 09:39:50 »
Montaa kertaa ei mulle tuo vehe tuota tee  >:(
Tarkkana vaan saa olla, jos merkkiä vaihtaa. Toisella saitilla mm Audi Q4 e-tronit ovat sulkeneet ovensa, premiumiksi pyrkivä(?) moni Skoda Eunukki samoin. Kyllä ne muutkin osaavat laatukokemusta heikentää.

Oma S90 kohteli minua sangen armollisesti, vain kerran vasen takaovi hiukan oikkuili. Toki takaovet eivät olleet aktiivisesti käytössä, voitelin lukot, auto aina kotona katoksessa ja maltillisesti pesuja. Ja pesun jälkeen kunnon kuivaus.

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #199 : tänään kello 11:17:14 »
Onkos näitä takaoven lukkoja porukka käyttänyt irti? Moni on tässäkin topikissa aikonut, mutta siihenpä se on sitten jäänyt. Pystyykö avaamaan? Voiko vaihtaa rasvat? Suojata muulla tavalla?

Uudemmissa lukkolaitteissa tulee ilmeisesti uudet suojat, ettei vesi menisi sisälle. Harva niitä uusia lukkoja lie konkreettisesti nähnyt, sillä suurin osa tämän mallin omistajista käyttää sinisellä  ja siellä tulee kuntoon tai ei..

Pisti silmään tämmöset muovit: https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/locking-system/cover-lock-rear-left/1076567/?srsltid=AfmBOor27yYzUsIn7JKenSg-rDvlB4xZKcUMpLYzY6i8yqsv8wUqHPQl&fbclid=IwdGRjcAPETyBjbGNrA8RPDWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHgk2A9RrfPeW6G1Yq4W0mFTITDzuQYopjAgHFeg280a6hhsyPMbY-L-BESSP_aem__FuBdXxgvea2cpgm5ll6TQ

Onko nämä ne uudet veden ohjaimet ja pystyykö laittamaan esim vanhempien lukkojen ympärille?

Minulla on vielä ovet toimineet dräkleen käsittelyn ja x1r rasvan kanssa, josta aiemmin jo kirjoitin. Pakkasta -25 pihalla.
Mä käytin kans tuossa vähän aikaa sitten ja taisin raportoidakin muutama sivu taakse päin. Ei oikein tehnyt autuaaksi, koska itse lukkolaite ei ole helposti purettavissa. Vähän loppui itseltä aikakin kesken ja piti alkaa kasaamaan autoa. Aika hyvä löytö muuten tuo kumihuppu. Tuollaiset tulevat uusien lukkojen mukana nykyään, ja en tiennyt, että niitä on saatavilla erikseen. Huppujen asennus vanhoihin lukkoihin ja säännöllinen voitelu voisi parantaa tilannetta merkittäväksi. Täytyy harkita, jos tilailis noita itselleen. Kolmen lukon uusiminen on kuitenkin kohtalaisen kallis paukku tuohon verrattuna.

Mä oon kerran käyttänyt lukon pöydällä vuosia sitten. Ei siellä muistaakseni tuollaista suojaa ollut. Tulin siihen tulokseen, että lukko jäätyy ulkopuolelta. Sisäkaluissa ei ollut kosteutta.

Paineilmaa ja kosteuden syrjäyttävää rasvaa ennen pakkasia on paras lääke.

Rouvan V40:ssä oli kaksi ovea mykkänä keskiviikkona. Sama vika: vettä oikein tursusi lukon ympäriltä, kun puhaltelin sulatuksen jälkeen paineilmalla.
Näissä lukoissa tuntuu olevan monen kirjavaa ongelmaa. Osalla ei pysy ovet kiinni, minulla pysyy. Osalla aukeaa ovi sisäkahvasta, minulla ei. Mä oon tullut siihen tulokseen, että mulla se ongelma on lukon sisällä, koska oire on aina sama, eli oven lukitus ei aukea. Tästä kertoo jo sekin, että kun kahvaan kättä tarjoaa, niin auton valot vilahtaa muistiin jääneen vikakoodin merkiksi. Sähkömoottori ei siis jaksa aukaista lukkoa.

Kylläpäs on tosiaan tilanne eskaloitunut monella muullakin. Tainnut pitkä ja märkä syksy vaikuttaa kun kellään ei ovet aukea. Jännä kyllä sinänsä tämäkin, että -10 lukemat eivät tehneet vielä ongelmia muuten kuin yhteen oveen, mutta muutama aste lisää ja ei aukea enää mikään.

Poissa erppi

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #200 : tänään kello 12:27:07 »
Mulla ”auttoi” (ehkä) muuten eilistä takaovien aukeamattomuutta se, kun ronklasin sitä lapsilukon nappia kuskin ovesta.
Aluksi ei mitään kuulunut vaikka näytössä luki että päällä/pois ja sitten aikani ajettua painelin taas ja alkoi lukkojen äänet kuulumaan, silloin se toinen, huom vain toinen, takaovikin sitten aukesi ihan normaalisti.

Jännä että ovi alkoi heti sitten toimia ihan normaalisti. Eikä ole muuten jäätynyt tälle päivälle ainakaan vielä… Edellisessä autossa jos näin kävi että sait oven auki niin tuskin sait heti kiinni.

Itseasiassa tuo auttoi kesäkeleilläkin kun takaovi ei suostunut aukeamaan pesun jälkeen… voisko olla jotain muuta häikkää vai pistetäänkö pakkasen piikkiin, en tiedä.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 12:53:02 kirjoittanut erppi »

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2026
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #201 : tänään kello 12:59:48 »
Mulla ”auttoi” (ehkä) muuten eilistä takaovien aukeamattomuutta se, kun ronklasin sitä lapsilukon nappia kuskin ovesta.
Aluksi ei mitään kuulunut vaikka näytössä luki että päällä/pois ja sitten aikani ajettua painelin taas ja alkoi lukkojen äänet kuulumaan, silloin se toinen, huom vain toinen, takaovikin sitten aukesi ihan normaalisti.

Jännä että ovi alkoi heti sitten toimia ihan normaalisti. Eikä ole muuten jäätynyt tälle päivälle ainakaan vielä… Edellisessä autossa jos näin kävi että sait oven auki niin tuskin sait heti kiinni.

Itseasiassa tuo auttoi kesäkeleilläkin kun takaovi ei suostunut aukeamaan pesun jälkeen… voisko olla jotain muuta häikkää vai pistetäänkö pakkasen piikkiin, en tiedä.

Normia, takaovet kun on jäässä, niin ne ei aukea ainakaan minulla sisältä tai ulkoakaan. Etuovet sentäs aukeaa sisältä, jos ei ulkoa meinaa saada auki. Takaovet antaa virheilmoituksen "lapsilukko vaatii huollon". Mutta kun auto jonkin verran lämpenee, ajelee esim 30min noin, niin kun painaa lapsilukon nappia ja alkaa kuulumaan takaovista lukon ääni, niin tietää, että ne taas toimii. Sitä ennen vaikka kuinka sitä lapsilukko nappiakain painaa, niin mitään kuulu ja tulee vain virheilmoitus mittaristoon.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2026
  • Turbo
  • *
« Vastaus #202 : tänään kello 13:36:29 »
Lukkoja on siis eri versioita. Sähköisellä lapsilukolla varustetut eivät aukea ja mekaanisella lapsilukolla olevat eivät pysy kiinni, jos oven saa auki. Itsellä jälkimmäinen ongelma. Epäilen, että ulkokahvan vaijeri jäätyy. Se kun tekee tuollaisen äkkinäisen mutkan.

Varsinaista lukkomoottoria ei saa helposti näkösälle, kun lukko on kasattu niittaamalla. Nyt on tuo lukko kylvetetty öljyssä. Huomenna on viisaampi, että onko siitä mitään hyötyä.

V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa erppi

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #203 : tänään kello 14:20:57 »
Normia, takaovet kun on jäässä, niin ne ei aukea ainakaan minulla sisältä tai ulkoakaan. Etuovet sentäs aukeaa sisältä, jos ei ulkoa meinaa saada auki. Takaovet antaa virheilmoituksen "lapsilukko vaatii huollon". Mutta kun auto jonkin verran lämpenee, ajelee esim 30min noin, niin kun painaa lapsilukon nappia ja alkaa kuulumaan takaovista lukon ääni, niin tietää, että ne taas toimii. Sitä ennen vaikka kuinka sitä lapsilukko nappiakain painaa, niin mitään kuulu ja tulee vain virheilmoitus mittaristoon.

Juu, odottelen vielä tuota virheilmoitusta jos saisi sellaisen jokupäivä ;D

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #204 : tänään kello 15:28:59 »
Lukkoja on siis eri versioita. Sähköisellä lapsilukolla varustetut eivät aukea ja mekaanisella lapsilukolla olevat eivät pysy kiinni, jos oven saa auki. Itsellä jälkimmäinen ongelma. Epäilen, että ulkokahvan vaijeri jäätyy. Se kun tekee tuollaisen äkkinäisen mutkan.

Varsinaista lukkomoottoria ei saa helposti näkösälle, kun lukko on kasattu niittaamalla. Nyt on tuo lukko kylvetetty öljyssä. Huomenna on viisaampi, että onko siitä mitään hyötyä.

Mullakin on mekaaninen lapsilukko, mutta ongelmana se, että ovet eivät aukea, pysyvät kyllä kiinni kunhan auki saa.

Olen juuri kuivattalemassa lukkoja hallilla. Ruuvit pois ja defa töhöttämään kohti lukkoa. Seuraavanlaisia huomioita:
- Takalukoissa näkyy selkeästi kosteutta.
- Etuovien lukot näyttivät sen sijaan kuivilta, ainakin niiltä osin mitä niistä nyt näkee. Vaan eivätpä silti toimineet. Liekkö sit sisällä kosteutta kuitenkin.
- Ruuvin reijistä ei ole juuri minkäänlaista yhteyttä lukkolaitteen sisään. Eikä juuri mistään muualtakaan. Siinä mielessä tuo öljyn ruiskiminen on melko uskon asia. Saattaa sitä tuurillaan päätyä jonnekin oikeisiin paikkoihin kun vähän joka suunnasta yrittää, mutta ei tuota lukkoa kyllä näin pääse kunnolla voitelemaan.
- Kunnon kuivattaminen on varmasti oleellisempaa kuin parkkipaikalla kylmässä öljyn ruiskiminen. Nojoo itsestään selvää periaatteessa, mutta ei välttämättä kaikille.

Saa nähdä kuinka käy. Tällä hetkellä meininki on vähän se, että taidan hankkia nuo huput ja samalla kun sitten lukot purkaa irti niiden asennusta varten, niin kuivatus uunissa ja jonkun näköinen rajumpi voitelu lukoille. Ongelma on vaan siinäkin se, että kun se lukko ei ole purettavissa, niin milläpä saisi sisään sellaisen voitelun, joka kestää aikaa? Ulkoiset mekanismit voi toki rasvailla paremmilla eväillä, mutta kun ne eivät ole tämän meikäläisen ongelman takana.

Autoracing  KL-varaosat