Hola,
Tuli kuukausi sitten hankittua allekirjoituksen mukainen XC70. Auto toimii muuten moitteettomasti, mutta kulutus on hurjaa.
Ajan konservatiivisesti, en kaasuttele valoihin, käytän moottorijarrutusta aina kun mahdollista ja muutenkin kiihdytän oikeaoppisesti. Olen nyt tankannut kaksi tankillista, joissa kulutus on (tietokoneen mukaan) 10,3l/100km ja 10,6l/100km sekalaisessa ajossa. (Virallisesti yhdistetyn kulutuksen pitäisi olla 8,3l/100km, mutta nyt tämä ylittyy jo liki 30%)
Helsingissä auto kulutti (tietokoneen mukaan) välillä Kumpula-Ruoholahti 14l/100km (talviolosuhteet ja loskainen tie, ja tietysti monet liikennevalot matkan varrella). Kun ajaa Länsiväylää ja Kehä I:stä rauhallisesti välillä Ruoholahti-Tammisto, niin saa kieli keskellä suuta kulutukseksi 7,8l/100 (kahta pysähdystä huolimatta liki ihanteellisella 80km/t keskinopeudella, pakkasta oli tietysti 9 astetta).
Onko näin kova kulutus normaalia mun Volvolle? Appiukolla on Mk2 D5 XC70 (MY04):nen ja hän leuhkii kuinka hänen keskikulutus olisi maaseudulla alle 6l/100 (ja sillä on vielä yksi vaihde vähemmän kuin minulla)
Voisiko vika olla tukkeutuneessa hiukkassuodattimessa? Miten tämän pystyy toteamaan? Pystyykö puhdistamaan esim. pitkällä ajolla tai mekaanisesti jossain tai jollain aineella (STP?) vai onko se aina uusittava?