Elekma  Autoracing

XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus

  • 27 Vastauksia
  • 7108 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jet Fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« : 05.02.2021, 14:28:24 »
Hola,

Tuli kuukausi sitten hankittua allekirjoituksen mukainen XC70. Auto toimii muuten moitteettomasti, mutta kulutus on hurjaa.

Ajan konservatiivisesti, en kaasuttele valoihin, käytän moottorijarrutusta aina kun mahdollista ja muutenkin kiihdytän oikeaoppisesti. Olen nyt tankannut kaksi tankillista, joissa kulutus on (tietokoneen mukaan) 10,3l/100km ja 10,6l/100km sekalaisessa ajossa. (Virallisesti yhdistetyn kulutuksen pitäisi olla 8,3l/100km, mutta nyt tämä ylittyy jo liki 30%)

Helsingissä auto kulutti (tietokoneen mukaan) välillä Kumpula-Ruoholahti 14l/100km (talviolosuhteet ja loskainen tie, ja tietysti monet liikennevalot matkan varrella). Kun ajaa Länsiväylää ja Kehä I:stä rauhallisesti välillä Ruoholahti-Tammisto, niin saa kieli keskellä suuta kulutukseksi 7,8l/100 (kahta pysähdystä huolimatta liki ihanteellisella 80km/t keskinopeudella, pakkasta oli tietysti 9 astetta).

Onko näin kova kulutus normaalia mun Volvolle? Appiukolla on Mk2 D5 XC70 (MY04):nen ja hän leuhkii kuinka hänen keskikulutus olisi maaseudulla alle 6l/100 (ja sillä on vielä yksi vaihde vähemmän kuin minulla)

Voisiko vika olla tukkeutuneessa hiukkassuodattimessa? Miten tämän pystyy toteamaan? Pystyykö puhdistamaan esim. pitkällä ajolla tai mekaanisesti jossain tai jollain aineella (STP?) vai onko se aina uusittava?
« Viimeksi muokattu: 05.02.2021, 15:05:40 kirjoittanut Jet Fuel »
XC70 D5 Summum, MY2008, Barents Blue

Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #1 : 05.02.2021, 14:46:17 »
Sanoisin että normal varsinkin jos webasto pyörii automaattisesti päällä tai ylipäätään käytät sitä. Onko nuo lukemat laskettuja vai tietokoneen lukuja?
Joka tapauksessa kannattaa käydä paikat läpi kuten ilmansuodatin ja jarrut edestä ja takaa. Jarrut voi jumittaa varsinkin jos palat alkaa olemaan loppu.

Appiukkosi on mk2XC70 kulutuksen varmaan katsonut tietokoneesta, tuo kun on noissa MK2 laitteissa yltiöoptimistinen, tuohon lukuun kun lisää kokemukseni mukaan 1,5-1,7l lisää niin on todellinen kulutus

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #2 : 05.02.2021, 14:49:53 »
Avainsana appiukolla on "maalla". Volvon viisisylinterisissä nousee kulutus äkkiä kun siirrytään taajamaan. Oma V60 D4 kuluttaa näillä keleillä melkein 9l kun ajelee taajama-ajoja. Kun meillä hurautetaan about kerran kuussa jonnekin eri lääniin, putoaa kulutus kutosen paikkeille tuon matkan ajaksi.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2909
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #3 : 05.02.2021, 14:50:35 »
Eiköhän tuo ole ihan normaali talvikulutus, jos ajo on pääasiassa kaupunkia ja melko lyhyitä pyrähyksiä.
Sitten kun lähdet maakuntaan ja ajat 300 km suuntaansa, niin pääset 6 litran suuruusluokkaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #4 : 05.02.2021, 14:54:13 »
Ihan normaalilta kuulostaa jos turhake on putkessa vielä paikallaan. Tippuu reilusti jos dpf ottaa pois ja ohjelmoi. Jos mk2 on - 05 tai vanhempi niin niissä kulutus on reilusti pienempi kun on vielä kunnon mustakopoainen d5 ilman dpf:fiä tukkimassa.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1038
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #5 : 05.02.2021, 16:39:54 »
Ihan normaalilta kuulostaa jos turhake on putkessa vielä paikallaan. Tippuu reilusti jos dpf ottaa pois ja ohjelmoi.

Kannattaa ainakin pääkaupunkisudulla pitää puhdistimet paikoillaan. Typen oksidit ja hiukkaset eivät ole varsinaisesti vitamiineja varsinkaan taajamissa pakkaskeleillä. Lämpö ja sähkö siellä tuotetaan pääasiassa kivihiilellä ja kierrätyskelpoista materiaalia polttamalla. Lähimmät tuulivoimalat taitavat olla tuossa Forssan ja Turun välillä. Helsingistä kuitenkin meitä nöyrempiä kiusataan ja kuritetaan.

Kannattaa tutustua esimerkiksi LVM:n joulukussa julkaisemaan Ajoneuvojen päästömanipulaatiot Suomessa -julkaisuun. Esille tuodaan mm pakkokeinolaki, jota nykyisellään sovelletaan jo paljastinlaite-epäilyissä. Raskas liikenne on ensin liipaisimella, mutta ei tarvita kristallipalloa nähdäkseen, mihin ollaan menossa.

Liikenteen valvojille on aina riittänyt ylenpalttisesti resursseja uusimman tekniikan ja valvontakaluston hankkimiseen, tähän mennessä se on kohdistunut lähes yksinomaan nopeusvalvontaan, eikä siitä jatkossakaan tingitä. Katsastajien mittauslaitehankinoille on maksaja selvillä.

Raskaan kaluston valvonta on tietyillä alueilla jo johtanut ajoneuvojen purkutoimenpiteisiin. Sama odottanee kevyempää kalustoa. Voipi tulla kalliiksi viedä auto ennallistettavaksi hyväksyttyyn korjaamoon ja yleensä Traficomin suunnalta tulee veroluonteisia seuraamuksia rötöstelystä :nohnoh.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #6 : 05.02.2021, 21:34:23 »
Joo kyllä on ollu mielessä toi niiden tarkkailun parantaminen. Siksi olenkin tossa miettinyt että ostankin käyttikseksi 20 vuotta nykisiä diesel kulkineita vanhemman bensa auton, niin ei tule ongelmia missään tilanteessa. Kesäisin mennään jo - 85 vuoden autolla ilman huolia.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #7 : 06.02.2021, 01:37:25 »
Tuli kuukausi sitten hankittua allekirjoituksen mukainen XC70. Auto toimii muuten moitteettomasti, mutta kulutus on hurjaa.

Ajan konservatiivisesti, en kaasuttele valoihin, käytän moottorijarrutusta aina kun mahdollista ja muutenkin kiihdytän oikeaoppisesti. Olen nyt tankannut kaksi tankillista, joissa kulutus on (tietokoneen mukaan) 10,3l/100km ja 10,6l/100km sekalaisessa ajossa. (Virallisesti yhdistetyn kulutuksen pitäisi olla 8,3l/100km, mutta nyt tämä ylittyy jo liki 30%)

Helsingissä auto kulutti (tietokoneen mukaan) välillä Kumpula-Ruoholahti 14l/100km (talviolosuhteet ja loskainen tie, ja tietysti monet liikennevalot matkan varrella). Kun ajaa Länsiväylää ja Kehä I:stä rauhallisesti välillä Ruoholahti-Tammisto, niin saa kieli keskellä suuta kulutukseksi 7,8l/100 (kahta pysähdystä huolimatta liki ihanteellisella 80km/t keskinopeudella, pakkasta oli tietysti 9 astetta).

Onko näin kova kulutus normaalia mun Volvolle?

Tuo olisi normaali kulutus, jos perässä lukisi T6 AWD. Pääsin itse tuollaisiin kulutuksiin vm. 2008 V70 T6 AWD:llä siis, nykyinen vm. 2012 XC70 D5 AWD on mennyt tämän vuoden tähänastiset tankkaukset keskikulutuksilla 7.4 l / 100 km, 7.2 l / 100 km ja 8.3 l / 100 km (tämä tankkaus kovimmilla pakkasilla + harvinaisen paljon lyhyttä pätkäajoa). Suurin osa pk-seudulla pyörimistä, ja autoa lämmitetty webastolla noin 20 min. ennen ajoon lähtöä, jos auto on ollut ulkona. Kylmällä moottorilla en ole lähtenyt pakkasella ajamaan.

Eka kysymys on, että oletko lämmittänyt moottorin webastolla ennen ajoon lähtöä, ja laittanut myös webaston pois päältä ennen kuin olet lähtenyt liikkeelle? Ainakin oma auto on niin tyhmä, että jos webasto on päällä ja käynnistää auton, webasto ei sammu itsestään, vaan jää päälle. Nyt TFT Retrofitin jälkeen sen onneksi näkee mittariston symbolista, alkuperäisellä mittaristolla sitä ei nähnyt. Ajon aikana webaston pitämisessä päällä ei ole kovin paljon järkeä, koska ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä normaaliin tapaan jo muutaman minuutin ajon jälkeen.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Jet Fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #8 : 06.02.2021, 14:14:42 »
Aamuisin olen käyttänyt Webastoa kellon mukaan, mutta ottanut sen heti pois jos se on autoa käynnistettäessä vielä päällä (yleensä ehtinyt tosin sammua).

Harmittaa kyllä toi kulutus. Varmaan tyhmä kysymys, mutta hiukkassuodatinta ei varmaan saa poiskaan ottaa? Auto on kyllä katsastettu 10/2020 eli se olisi varmaan hylätty jos suodatin olisi silloin ollut tukossa? Jos se on tulkossa, siitä ei varmaan tule mitään merkkivaloa tms.? Voikohan sen kunnon helposti huollossa tarkastaa?
XC70 D5 Summum, MY2008, Barents Blue

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #9 : 06.02.2021, 15:39:14 »
Kannattaa ainakin pääkaupunkisudulla pitää puhdistimet paikoillaan. Typen oksidit ja hiukkaset eivät ole varsinaisesti vitamiineja varsinkaan taajamissa pakkaskeleillä. Lämpö ja sähkö siellä tuotetaan pääasiassa kivihiilellä ja kierrätyskelpoista materiaalia polttamalla. Lähimmät tuulivoimalat taitavat olla tuossa Forssan ja Turun välillä. Helsingistä kuitenkin meitä nöyrempiä kiusataan ja kuritetaan.

Kannattaa tutustua esimerkiksi LVM:n joulukussa julkaisemaan Ajoneuvojen päästömanipulaatiot Suomessa -julkaisuun. Esille tuodaan mm pakkokeinolaki, jota nykyisellään sovelletaan jo paljastinlaite-epäilyissä. Raskas liikenne on ensin liipaisimella, mutta ei tarvita kristallipalloa nähdäkseen, mihin ollaan menossa.

Liikenteen valvojille on aina riittänyt ylenpalttisesti resursseja uusimman tekniikan ja valvontakaluston hankkimiseen, tähän mennessä se on kohdistunut lähes yksinomaan nopeusvalvontaan, eikä siitä jatkossakaan tingitä. Katsastajien mittauslaitehankinoille on maksaja selvillä.

Raskaan kaluston valvonta on tietyillä alueilla jo johtanut ajoneuvojen purkutoimenpiteisiin. Sama odottanee kevyempää kalustoa. Voipi tulla kalliiksi viedä auto ennallistettavaksi hyväksyttyyn korjaamoon ja yleensä Traficomin suunnalta tulee veroluonteisia seuraamuksia rötöstelystä :nohnoh.

Kuulostaisi melko hullulta, jos joku jaksaisi tien päällä alkaa selvitellä onko putkessa filsu vai ei. Traficom ei myöskään lätkäise ajoneuvosäädöksien rikkojille seuraamuksia.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1038
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #10 : 06.02.2021, 16:36:41 »
Kuulostaisi melko hullulta, jos joku jaksaisi tien päällä alkaa selvitellä onko putkessa filsu vai ei. Traficom ei myöskään lätkäise ajoneuvosäädöksien rikkojille seuraamuksia.

Noinkin voi olettaa, toki kokemuspohjaisesti merkit viittaavat valvonnan kiristymiseen. Selvittelyyn tarvitaan ainoastaan riittävän tarkka mittari, jollaisia ollaan ihan Euroopan tasolla vaatimassa katsastusasemille. Vaivalloisempaa on esimerkiksi polttoainenäytteen ottaminen, mutta sitäkin tehdään.

1.3. alkaen Traficom voi määrätä jopa 30000,- seuraamusmaksun, jos yritys muuttaa ajoneuvoa tai osaa siten, ettei se muutoksen jälkeen täytä suunnitellun tarkoituksen mukaisia vaatimuksia.

Traficom voi myöskin lätkäistä ajoneuvoveron jälki- ja lisäveroja, jos esimerkiksi veron perusteena olevia päästöjä on manipuloitu.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2244
  • Tampere - Pori
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #11 : 06.02.2021, 19:29:57 »
Kuulostaisi melko hullulta, jos joku jaksaisi tien päällä alkaa selvitellä onko putkessa filsu vai ei. Traficom ei myöskään lätkäise ajoneuvosäädöksien rikkojille seuraamuksia.

Ei ne sattumoisin ala tutkimaan vaan jos epäilevät vahvasti, että pönttö tuhottu eli kiihdytyksessä savuttaa perhanasti ja auto on euro 5 päästäluokan ajoneuvo. Euro 4 luokalliset ei enää kiinnosta. Pitää siis epäillä ja sattumoisin olla ko laite mukana autossa = erittäin huonoa tuuria, joskin mahdollista
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #12 : 06.02.2021, 21:43:07 »
Aamuisin olen käyttänyt Webastoa kellon mukaan, mutta ottanut sen heti pois jos se on autoa käynnistettäessä vielä päällä (yleensä ehtinyt tosin sammua).


No tuosahan taitaa olla yksi selitys. Volvoilla on tapana pitää lämmitintä päällä ihan helkkarin pitkän jos käyttää ajastinta, olisko jopa 50 minuuttia.  Tuo yksittäinen 50 minuutin lämmitys vie jo sen 0,5 litraa, eli jos 100 kilometrin matkalle tulee vaikka 5 tuollaista lämmitystä, tuo se heti kulutukseen lisää 2,5 litraa/100km. Toki tätä ei suoraan noin voi laskea, koska vaihtoehto olisi sitten lähteä kylmällä koneella, jolloin auto tietysti kuluttaa enemmän ennen kuin lämpenee. Luulen kuitenkin, että suurella webaston käytöllä saa kulutukseen jonkun 1,5 litraa lisää, ns. "kevyempään" käyttöön verrattuna olettaen siis, että ajomatkat on lyhyitä.

Itse en ole koskaan tavannut pikkupassilla lämmittää yli 20 minuuttia, ja kovemmillakin pakkasilla 30 minuuttia yleensä riittää. Enemmän jos hehkuttaa, tulee toppavaatteissa autossa tarpeettomasti hiki.

Muuten pidän kyllä automaattikäytön päällä, niin se on tarkoitettu toimivaksi. Moottori pysyy oikeassa lämpötilassa ajon aikana ja kabiiniin saa tarvittaessa riittävästi lämpöä.

« Viimeksi muokattu: 06.02.2021, 21:49:11 kirjoittanut paavomp »

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #13 : 06.02.2021, 22:56:49 »
Noinkin voi olettaa, toki kokemuspohjaisesti merkit viittaavat valvonnan kiristymiseen. Selvittelyyn tarvitaan ainoastaan riittävän tarkka mittari, jollaisia ollaan ihan Euroopan tasolla vaatimassa katsastusasemille. Vaivalloisempaa on esimerkiksi polttoainenäytteen ottaminen, mutta sitäkin tehdään.

1.3. alkaen Traficom voi määrätä jopa 30000,- seuraamusmaksun, jos yritys muuttaa ajoneuvoa tai osaa siten, ettei se muutoksen jälkeen täytä suunnitellun tarkoituksen mukaisia vaatimuksia.

Traficom voi myöskin lätkäistä ajoneuvoveron jälki- ja lisäveroja, jos esimerkiksi veron perusteena olevia päästöjä on manipuloitu.

Katsos tuo olikin uudessa ajoneuvolaissa. Pikaisesti kun vilaisin, niin nuo seuraamusmaksut koskevat tosiaan talouden toimijoita, eli yrityksiä. Täytyy lukea tarkemmin vielä perustelut. Mutta aika huono munkki kävisi, että joku henkilöauto johonki tarkempaan syyniin joutuisi, kohdistunee enemmän raskaaseen kalustoon.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 (MY08) D5 ja korkea kulutus
« Vastaus #14 : 07.02.2021, 02:20:33 »
Aamuisin olen käyttänyt Webastoa kellon mukaan, mutta ottanut sen heti pois jos se on autoa käynnistettäessä vielä päällä (yleensä ehtinyt tosin sammua).

Jos webastossa on kauko-ohjain, kokeile käyttää sitä kauko-ohjattuna niin, että pistät kauko-ohjaimesta päälle 20 minuuttia ennen lähtöä (tai puoli tuntia, jos on enemmän kuin kymmenen astetta pakkasta), ja pistät kauko-ohjaimesta pois päältä, kun menet sisään autoon.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy