Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vieläkö seuraava autosi on diesel?

  • 161 Vastauksia
  • 36999 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9027
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #150 : 28.02.2022, 23:17:33 »
No eihän se sähköauto ole vaan hybridi, ja hyvä sellainen. Auton lataaminen ei ole monelle ihmiselle mikään helposti järjestyvä asia.

Mielummin mä näillä bensan hinnoilla ajan hybridi toyotalla kuin bensavolvolla. Tietysti plugari olisi mulle vieläkin parempi kun asun okt:ssa, tai oikee sähköauto.

Melko paksua Tojolta keulia superhyvällä hybriditekniikalla kun se ei oikeasti kulje millään muulla kuin bensalla.

Tietty stop&go leluhybridillä saa vähän pienennettyä kulutusta, mutta se on enemmän verrattavissa kaasari vs. ruisku kulutuksen optimointiin kuin mitenkään oleellisesti eri voimanlähde.

Enkä mä nyt tiedä voiko sanoa että toyota veikkasi "väärää hevosta", tuo hybridivoimalinja oli ihan bärkevä jatkumo moniventtiili tekniikan jälkeen. Tojo alkoi siis tekemään npita hy ridejään silloin kun volvolla alettiin keskittymään moniventtiilimoottoreihin ja harkitsemaan valurautalohkosta luopumista.

Vetyähän siellä kovasti toivottiin, nyt tajuttu että niistä ei ole mihinkään.

Toyotan plugarithan toimivat siinä missä volvonkin plugarit, mutta kuluttavat vähemmän bensaa.

Paskapuhetta, kun Volvon vehkeet menevät pelkällä sähkölläkin mutta Tojo ei metriäkään.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #151 : 01.03.2022, 08:27:47 »
Itse hybridivoimalinjahan noissa toimii erinomaisesti ja pienellä kulutuksella.
Minulla oli jokin aika sitten viikon ajossa Herzin hybridi-Corolla. Kulutti enemmän, kuin S90 D4, ajoltaan kaupungissa ok, maantiellä ei sitten niinkään.

Jokaiselle lean-uskovaiselle Toyotan tarina lienee tuttu? TPS, Toyota production system ja usein viitattu, omastakin hyllystä löytyvä Womack&All: The Machine That Changed the World kertoo tarinaa hybridien synnystä. Kannattaa tutustua!

Toyotan hybridijärjestelmä tuo etua jossain Tokion tai Kioton ruuhkassa, ehkä myös kesälämpimällä pääkaupunkiseudun "ruuhkissa". Pääsee muutaman metrin liikkumaan ilman pakokaasuja.

Muutenhan koko idea perustuu differoitumiseen, myydään sama tuote kalliimmalla. Ja hyvin toimii.

Eduthan on jo moneen kertaan tutkittu erilaisissa vertailuissa. Kun hiilidioksidibuumi alkoi, 1,6d Volvo rökitti hybridin. Kun vertailussa oli 1,2turbo vastaan hybridi, Aurikset etenivät jokseenkin tasatahtiin ja mahdollinen säästö alkoi kertymään runsaan 700 000 km jälkeen.

Toyotan bensiinimoottori on eräänlainen insinööritaidon näyte: hinoa tekniikkaa ilman mainittavia tuloksia. Onhan Corollan 2-litrainen todella surkea, jos vertaa lähes mihin tahansa tämän päivän vastaavaan voimanlähteeseen.   

Ainoa lohtu on, että hybriditekniikka on suhteellisen luotettavaa. Kannattaako silti samasta autosta maksaa 1,5 kertainen hinta, kun perustekniikkakin on sangen luotettavaa?

Kysymys: Miksi esimerkiksi isot vartiointiliikkeet eivät aja "luotettavalla" ja vähän kuluttavalla Toyotalla?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #152 : 01.03.2022, 08:43:27 »
Lainaus
Kysymys: Miksi esimerkiksi isot vartiointiliikkeet eivät aja "luotettavalla" ja vähän kuluttavalla Toyotalla?
Kyllä jyväskylän ja tampereen suosituin vartiointiliikkeen auto on yaris hybridi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #153 : 01.03.2022, 20:46:38 »
Dieselin ja bensahybridin vertaaminen ei ole kovin reilua, dieselillä on melkoinen etu puolellaan, tosin siitä huolimatta mun vaikutelma on että kaikki taksit jotka eivät hae sitä "premium kokemusta" ovat nimenomaan hybridejä.

Samoin vartiointiliikkeiden autot ovat nykyään pääsääntöisesti hybridejä, tosin syy voi olla myös se että ne autot ajaa uaein sellaista pätkäajoa että dieselin dpf menee tukkoon.

Paskapuhetta, kun Volvon vehkeet menevät pelkällä sähkölläkin mutta Tojo ei metriäkään.
Onko sulla nyt jokin erityinen syy tuolle hyökkäykselle? Kyllä se toyotan plugari kulkee pelkällä sähköllä siinä missä volvonkin plugari. Se perus hybridi ei tietenkään mene muuten kuin sen pätkän mikä on sinne bensalla ladattu, mutta ei niitä kukaan plugariksi kutsu. En tiedä miten niiden lämmitys on toteutettu, eli jos on tarve lämmittää se voi kyllä käyttää siihen moottoria. Tietysti siellä voi olla myös jokin bensan pilaantumisen estävä pakkokäyttötoiminto, mutta eikö volvossakin ole tuo?



En mä kyllä Toyotaa hankkimassa enää ole, se toyotan legendaarinen luotettavuuskin kumpuaa alhaisesta odotustasosta, ne kyllä käy ja kulkee, mutta viattomia ne ovat vain kun lähdetään siitä että esim sateella kastuvat housut ei ole vika, vaan luotettavalta auton hyväksyttävä epäkäytännöllisyys.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #154 : 02.03.2022, 10:17:37 »
Dieselin ja bensahybridin vertaaminen ei ole kovin reilua, dieselillä on melkoinen etu puolellaan...
Ketjun otsikon kontekstissa on mielestäni hyvinkin relevanttia tehdä vertailua dieseliin :).

Pitää myös muistaa, että esimerkiksi kaikki uudet Volvot ovat joko hybridejä tai sähköautoja. Riittää lööpeissä puhtia dieselien romahduksesta, kun nakut tilastoidaan hybrideiksi.

Taksejahan ohjataan voimakkaasti sähköön ja väärä polttoaine voi johtaa tilauskeksuksen suoranaiseen boikottiin. Silti huomattava osa maamme taksikilometreistä ajetaan Transporttereilla ja vastaavilla kaapeilla ELK.

Toyotan kohdalla asiakkaan kokema lisäarvo perustuu pelkästään tunteisiin ja mielikuviin. Ja homma toimii hyvin huolimatta sangen korkeista päästöarvoista!

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #155 : 02.03.2022, 10:24:46 »
Vuoden topikin hiljaisuuden jälkeen vastaus aiheen kysymykseen on, kyllä  :)
Ja näin toteutui.
XC60 VEA D3 (twin turbo) 150hp FWD tuli taloon
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9027
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #156 : 04.03.2022, 00:07:09 »
Onko sulla nyt jokin erityinen syy tuolle hyökkäykselle?

Se että markkinoidaan jotenkin parhaana hybridinä pelkkää stop&go lelua kun kaikki muut myyvät jo plugineja.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #157 : 04.03.2022, 22:05:05 »
Se että markkinoidaan jotenkin parhaana hybridinä pelkkää stop&go lelua kun kaikki muut myyvät jo plugineja.
No vaikea kyllä löytää markkinoilta parempaakaan hybridiä. Siis nimenomaan perushybridiä. Plugari on lähtökohtaisesti parempi,mutta onhan se myös jo julkisvallankin silmissä ihan eri vehje.

Markkinoinnissahan yritetään myydä sitä omaa tuotetta ja sitä ylistetään, ei tuon nyt pitäisi kenellekään yllätys olla.

Ja kuten jo useamminkin mainittu, kyllä tojotakin myy plugareita.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #158 : 05.03.2022, 07:35:57 »
Hybridiäkin voisi myydä ihan rehellisillä argumenteilla tyyliin kuluttaa vähän tai lämpenee kohtuu hyvin jne. Sen sijaan, että keskitytään kusetuksen makuisiin juttuihin tyyliin "itselataava" tai "näin ja näin monta % kilometriä ajellaan sähköllä". Sähköllä, joka on tehty bensalla.

Ei näiden kanssa ole tarvetta eikä pitäisi puhua yhtään mistään muusta kuin todellisesta bensan/dieselin kulutuksesta, koska sen pohjalta myös CO2 päästöt määräytyvät.

TM talviautotesti oli muuten aika jännää luettavaa. Ladattavat eivät varsinaisesti loistaneet tässä....

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #159 : 05.03.2022, 15:04:57 »
Itseäkin ärsyttää Toyotan itselataava-termit, mutta ymmärrän sen markkinointimielessä täysin. Kohta jo kymmenen vuotta olen menettänyt hermoni, kun yrittänyt selittää tekniikasta ymmärtämättömille diesel-teroille, miksi Toyotan hybridit kuluttaa vähän. Diesel-Tero kun on onnistunut nakkikattilansa ennätyskulutuksen kesällä ilman ilmastointia myötätuuleen 70km/h saamaan alle vanhan Toyotan bensahybridin keskikulutuksen, niin siinä ei mikään fakta enää teron päätä käännä, kun ei ymmärrä polttisten hyötysuhteista ja Toyotan hyvin ainutlaatuisen hybridin voimansiirtotekniikan etuja, niin turha yrittää.

Toyota on jo pitkälle kolmatta vuosikymmentä tarjonnut hybridejä, niin se nyt vaan käsitteenä on sama kuin hybridi. Vasta ihan viime vuosina plugariviritysten yleistyttyä, hybridi on alkanut kääntyä plugarien suuntaan.

Joo, Toyotan perinteinen ””itselataava”” hybridi ei kulje milliäkään kuin polttoaineestaan saamalla energialla, mutta se onkin vain polttomoottoriauto, jonka taloudellisuus on ihan eri levelillä kuin polttikset ilman kunnollista hybriditekniikkkaa. Kaikki perus start-stopit ja nykivät automaatit tuntuu tuon jälkeen lähinnä kiusanteolta.

Pian 8 vuotta ollut tuollainen Tojon hybridi ja todella tyytyväinen ollut siihen, mutta silti viimeisin hankinta oli ihan vapari bensa manuaalilla ilman start-stoppia. Siinä on tosin himmelinä täysin muuttuvat venttiilien ajoitukset ja käy osakuormalla atkinson-työkiertoa. Maantieajossa vie todella vähän, kesä vielä kokematta, mutta silloin voisi alkaa lukema jopa kolmosella. Kaupungissa häviää tosin reilusti hybridille. Ja mietin ihan harrastusmielessä tehokkaampaa saksanseisojaa dieselinä, mutta järkisyyt voitti ja valinta kääntyi Volvon dieselvaihtoehdon kautta tuohon. Ehkä sitten, kun tuon hybridin on aika lähteä, ostan ekan dieselin, kun kukaan muu ei enää uskalla. Sen verran vastarannankiiski.

Poissa Zolttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #160 : 05.03.2022, 19:19:46 »
Todellakin. Vasta viime kesänä dieselin hommasin vanhan v40 etanoliksi muuttamani tilalle. Ei jaksa jatkuvasti tankata autoa ja nykyisellä pääsee sen lekendaarisen lapinreissun nyt tekemään +1000km rangella.  :D
Volvo V60 -11 D5 Automaatti (saksan tuonti). Löytyy Dice ja läppäri.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #161 : 10.03.2022, 23:21:20 »
Vaimokin :-* sanoi tuossa taannoin, että "se taitaa olla meidän viimeinen diiseli" eli siihen on uskomista jotenka sanon, että seuraava auto ei tule olemaan enää diesel. Luultavasti mennään suoraan täyssähköön tai vähintään ladattava plugin hybrid. Toivottavasti joko Volvo tai Polestar. Mallia ei vielä uskalla sanoa, koska sellaista ei välttämättä ole edes esitelty... XC40 vähän paremmalla akustolla/rangella olisi ehkä sopivin tai jokin muu V60 cross countryn tyylinen ladattava hybridi (jos tuleekaan... Long range?) tai sähkömalli. Joka tapauksessa vähän korkeampi auto saisi olla jatkossakin eli normifarmariin tai porrasperään ei ehkä enää päädytä. Autokauppojen välirahoista olen ynnäillyt siten, että vaikka diesel olisi 2,5 €/L niin niihin, mihin olen itseäni kiusatakseni kysellyt, toisen välirahalla ajamme vielä 145 000 km eli vajaa 6 vuotta tai kalliimpaan 209 000 km eli vajaa 8,5v. Jotenka ei tässä dieselistä vielä kiire ole pois...  :D Ehkä jossain 300tkm tai sen paremmalla puolella voisi dieselille jättää hyvästit.
Edit/muokkaus : kävin sattumalta katsomassa merkkiliikkeessä Polestar 2:sta ja istuin takapenkille, oli suuri pettymys ettei +180cm pitkät ihmiset sinne käytännössä mahdu ollenkaan!!! Eli tämä automalli ainakin itselläni putosi pois hankintalistalta, koska pitää sitä takamatkustajiakin ajatella... Ehkä sitten joku muu malli vähän korkeampana tosiaan joku XC40 tyyppinen sähköauto. Harmi ettei XC40stä saa nelivetona plugin-hybridinä...
« Viimeksi muokattu: 20.03.2022, 01:49:49 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

 

KL-varaosat  Race.fi