Itseäkin ärsyttää Toyotan itselataava-termit, mutta ymmärrän sen markkinointimielessä täysin. Kohta jo kymmenen vuotta olen menettänyt hermoni, kun yrittänyt selittää tekniikasta ymmärtämättömille diesel-teroille, miksi Toyotan hybridit kuluttaa vähän. Diesel-Tero kun on onnistunut nakkikattilansa ennätyskulutuksen kesällä ilman ilmastointia myötätuuleen 70km/h saamaan alle vanhan Toyotan bensahybridin keskikulutuksen, niin siinä ei mikään fakta enää teron päätä käännä, kun ei ymmärrä polttisten hyötysuhteista ja Toyotan hyvin ainutlaatuisen hybridin voimansiirtotekniikan etuja, niin turha yrittää.
Toyota on jo pitkälle kolmatta vuosikymmentä tarjonnut hybridejä, niin se nyt vaan käsitteenä on sama kuin hybridi. Vasta ihan viime vuosina plugariviritysten yleistyttyä, hybridi on alkanut kääntyä plugarien suuntaan.
Joo, Toyotan perinteinen ””itselataava”” hybridi ei kulje milliäkään kuin polttoaineestaan saamalla energialla, mutta se onkin vain polttomoottoriauto, jonka taloudellisuus on ihan eri levelillä kuin polttikset ilman kunnollista hybriditekniikkkaa. Kaikki perus start-stopit ja nykivät automaatit tuntuu tuon jälkeen lähinnä kiusanteolta.
Pian 8 vuotta ollut tuollainen Tojon hybridi ja todella tyytyväinen ollut siihen, mutta silti viimeisin hankinta oli ihan vapari bensa manuaalilla ilman start-stoppia. Siinä on tosin himmelinä täysin muuttuvat venttiilien ajoitukset ja käy osakuormalla atkinson-työkiertoa. Maantieajossa vie todella vähän, kesä vielä kokematta, mutta silloin voisi alkaa lukema jopa kolmosella. Kaupungissa häviää tosin reilusti hybridille. Ja mietin ihan harrastusmielessä tehokkaampaa saksanseisojaa dieselinä, mutta järkisyyt voitti ja valinta kääntyi Volvon dieselvaihtoehdon kautta tuohon. Ehkä sitten, kun tuon hybridin on aika lähteä, ostan ekan dieselin, kun kukaan muu ei enää uskalla. Sen verran vastarannankiiski.