Pointtihan tässä on lähinnä se että samaan aikaan sama henkilö esitettää kahta ristiriitaista väitettä. Hän väittää että dieselin vääntö alakierroksilla on vale ("urbaani legenda" on vain kiertoilmaus valheelle) mutta silti hän samalla sanoo että dieselillä tuo teho tulee alemmilla kierroksilla (eli nyt vahvistaakin että se on sittenkin totta). Asia ei voi olla yhtä aikaa totta ja valetta.
Dieselit ovat hidaskäyntisempiä. Tottakai dieselin saa näyttämään tehokkaalta, kun laittaa siihen lyhyet välitykset. Samaa on käytetty bensakoneissakin. Tosin lyhyet välitykset dieselissä, jonka kierroslukualue on kapeampi = keppia saa vatkata suurella innolla.
Edellisessä laskuesimerkissäni motivaatio oli aikoinaan väite "dieselillä voi ajaa kadunkulmat 3. vaihteella, bensalla ei voi". Jep, mutta syy ei ollut dieselin huikea vääntö, vaan lyhemmät välitykset. Ao autolla dieselin välitykset perinteisellä tyylillä, jossa suurimmalla (6) vaihteella osuu yksiin huippunopeus ja moottorin max. tehon kierrosluku. Bensakoneessa puolestaan "aavikkovälitykset", joten huiput 5. vaihteella.
Jos 2 l dieselin max. tehon kierrosluku on huikea 4250 rpm ja max vääntö 400 Nm löytyy haarukasta 1400-2750 rpm, niin vääntöalue on max tehon kierroksiin suhteutettuna 33-65 %. Jos 4. vaihde on mitoitettu 150 km/h kyytiin, niin vääntöalueen alaraja osuu 49 km/h vauhtiin ja yläraja 97 km/h nopeudelle.
Samat speksit bensakoneella: max teho @5500 rpm, vääntö 350 Nm 1800-5000 rpm, mikä on 33-91 % max tehon kierroksista. Jos 4. vaihde mitoitettu 150 km/h kyytiin, niin vääntöalue 49-136 km/h.
No, diesel sentään kiihtyy paremmin, kun vääntöä 400 vs 350?
Otetaan vaikka 60 km/h kohdalta, lappu lattiaan
D: 60/150 km/h x 4250 = 1700 rpm, 400 Nm => 71 kW
B: 60/150 km/h x 5500 = 2200 rpm, 350 Nm => 80 kW
Hups.
Tosin 2 l bensakonetta nyt vähempi tarvii arkiajossa yli 2000 rpm kierrättää, joten tuossa tilanteessa olisi varmaan ollut pykälää isompi vaihde päällä. Tai sitten on asia jo ratkaistu valmistajan toimesta, laittamalla bensakoneeseen suhteessa pidemmät välitykset.
Näillä kikoilla saa sitten dieselin näyttämään paremmalta.