Futurez  Kulkukoira

S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin

  • 16 Vastauksia
  • 2629 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« : 07.02.2021, 15:51:41 »
Päätin tässä eräänä kylmänä päivänä käydä mittailemassa infrapunamittarilla moottorin lämpötilaa, kun moottorinlämmitin ollut päällä yön ylitse. Mittailin monesta kohdasta moottoria ylhäältä ja alemaa mihin yletyin, niin lämpötila oli noin -10c. Mittaushetkellä todellinen ulkolämpötila noin -6c - -8c. Yksi kylmimmistä kohdista moottorissa oli venttiilikoppa. Luulisi, että edes vähän lämpöisempi olisi, tuossahan on käsitykseni mukaan sellainen letkussa kiinni oleva lämmitin. Jotenkin odotin, että edes vähän lämpöisempi olisi, mutta osoitin mihin tahansa mittarilla moottoritilassa, niin aina yhtä kylmiä lukemia. Noiden alumiini-lohkoisten pitäisi johtaa lämpöä hyvin käsittääkseni. Harraste-Volvossanikin lämpiää venttiilikoppa (ja koko moottori) lähes kuumaksi kun käytetään moottorinlämmitintä. Olisikohan niin ikävästi, että moottorinlämmitin on rikki minun uudemmassa Volvossa. Sisätilanlämmitin tuntuu toimivan ihan ok. Harmittaa vaan kun moottorinlämmityksen idea on säästää moottoria, ja silti näin kylmänä pysyy kone.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8125
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #1 : 08.02.2021, 01:03:56 »
Mittaamalla se selviää. Sisätilanlämmittimen johto irti ja mittaa puskurin pistokkeesta vastus. Kahden navan välillä on noin 80-100ohm jos vastus on ehjä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #2 : 08.02.2021, 12:02:10 »
Jos siellä on kertovesipumpullinen letkulämmitin, ja se kv pumppu on sökönä, niin se ei lämmitä kuin sen lämmittimen.

Vakiolämmitinhän tuossa on tietääkseni säteilylämmitin, joka lämmittää lähinnä öljyn.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #3 : 08.02.2021, 12:40:08 »
Kiitoksia vastauksista. En osannut pelätä, että lämmittimenä saattaisi olla pelkästään öljyn lämmittävä säteily-lämmitin. Yritin vähän kurkkia auton alle pihalla, eipä paljon pysty näkemään kun moottorin alla näyttää olevan sellainen suojalevy. Täytyy tosiaan tutkia asiaa tarkemmin. Lämmitysjärjestelmän merkki on Defa. Edellisessä käyttöautossani oli myös öljypohjassa sijainnut säteily-lämmitin, jonka hyöty oli jokseenkin olematon vaikka lämmitintä olisi pitänyt kauankin kytkettynä. Sekin viittaisi kyllä säteilylämmittimeen, kun viikon pihalla pakastuneen auton käynnistän, niin vaikka olen moottorilämmittimen laittanut vuorokautta ennen päälle, niin kovasti nihkeän väsyneesti startti pyörittää, kone kyllä käynnistyy lyhyellä noin 2-3 sekunnin startilla, mutta sekunnit ovat hitaita ja raskaita. Mittaristoon ei kylläkään ole kertaakaan tullut akun jännitteen mataluudesta kertovaa varoitusta. Erikoinen ja hyvä piirre autossa on sekin, että yllättävän nopeasti lämmityslaitteesta alkaa tulemaan lämmintä ilmaa kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #4 : 08.02.2021, 12:45:06 »
Tuo kyllä viittaa enemmän siihen hajonneeseen lämmittimeen. Sen öljylämmittimen suurin etuhan on siinä että se tekee öljystä notkean, jolloin moottori pyörii hereämmin ja seos muodostuu paljon optimaalisemmin. Nykyautossa se tietokone osaa kuitenkin säätää seoksen sopivaksi pakkasellakin.

Lohkolämmitinhän toimii tavallaan päinvastoin, se saa polttoaineen syttymään herkemmin, koska palotila on lämmin, mutta öljy ei merkittävästi sen notkeammin liiku.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6841
  • Global alligator
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #5 : 08.02.2021, 15:04:27 »
Monasti on vain johto tärissyt irti vastukselta tai haaroituksesta, varsinkin Defoissa.
Calixeissa on yleensä varmistinkappale liitoksessa.
Ainakin ennenmuinoin on ollut...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5567
  • Volvo V70
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #6 : 08.02.2021, 15:15:03 »
Taitaa se orkkislämmitin olla säteilijälämmitin, ellei ole vaihdettu letkulämppäriin..

Tuollainen tulitikkuaskia suurempi murikka lohkon kyljessä ei ole kovin suuri lämmitysteholtaan.

« Viimeksi muokattu: 08.02.2021, 15:19:05 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #7 : 09.02.2021, 08:48:37 »
Sen kyllä huomaa kovemmilla pakkasilla, että onko lämmittänyt vai ei. Jos on ollut pidempään sulla hajalla niin olet varmaan tottunut tuohon käynnistykseen.

Mulla oli piuha irronnut. Ihan erilainen käynnistys -20c pakkasilla.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & Peugeot 205

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #8 : 09.02.2021, 12:04:30 »
En ole vielä ehtinyt tekemään asialle mitään, auto on ollut minulla vasta viime syksystä asti ja nyt vasta tämän vuoden puolella ollut sen verran kylmiä pakkasia, että tätä lämmitinasiaa tullut enemmän tarkkailtua. Laiska starttaus ilmestynyt vasta nyt reilumpien pakkasten mukana. Akkukin vaikuttaa kyllä aika iäkkäältä, Volvon akku, mutta sellaista tyyppiä missä on avattavat korkit päällä, tästä päättelen akun olevan melko iäkäs.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #9 : 12.02.2021, 20:26:09 »
Niinhän siinä sitten kävi, akku huokaisi lopullisesti. Ei enää jaksanut avata edes keskuslukitusta, piti aukaista ovi sillä avaimenperästä löytyvällä vanhalla kunnon avaimella. Toisesta autosta käynnistysvirtaa että sain käyntiin ja onneksi omamekaanikolta löytyi aika heti pian soiton jälkeen. Omamekaanikko kertoi vanhan akun olevan vuodelta 11. Ilmankos oli starttaukset vähän hitaita. Nyt starttaa kuin palmun alta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6841
  • Global alligator
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #10 : 13.02.2021, 13:03:03 »
Ei kai se akku silti lämmitintä korjannut?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #11 : 13.02.2021, 14:49:45 »
Ei korjannut, ei. Lämmitinasia yhä selvittämättä. Viimeinkin alkaa tarkenemaan pihalla ja alkaa tutkimaan asiaa. Akun huokaisussa oli yksi hyväkin puoli, yli-ikäinen akku tuli uusittua ja tapahtumapaikka oli oma piha, eikä kesämökin piha tai kauppakeskuksen parkkihalli.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #12 : 13.02.2021, 15:40:01 »
Sen moottorilämmittimen toiminnan voi helposti testata vaikka siitä sisätöpselistä. Kun johto ei ole auton nokassa, sen töpselin navoista pitäisi pystyä mittaamaan jokin ohmilukema. Tietysti voi mitata myös auton nokasta kun sisälämmitin on irti. Jotain alle 200ohmia sieltä pitäisi tulla. Kilo-ohmit tarkoittaa rikki.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10171
  • Teiden tukko
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #13 : 13.02.2021, 19:02:29 »
Taitaa se orkkislämmitin olla säteilijälämmitin, ellei ole vaihdettu letkulämppäriin..

Tuollainen tulitikkuaskia suurempi murikka lohkon kyljessä ei ole kovin suuri lämmitysteholtaan.

Tinakoneen orkkis säteilylämmitin on yllättävän tehokas. Auton lämpötilatietoa ei ole tähän hätään näyttää, mutta eflexfuelin mittaus näytti -20oC pakkasessa +4oC ja sen anturi ei ole edes kannessa kiinni. Pitäisi siirtää se anturi parempaan paikkaan kylmäkäynnistyksiä ajatellen, nyt se on polttoaineputkessa nippusiteellä kiinni niin, että anturin pää on imusarjan laipan tienoolla.

Sen moottorilämmittimen toiminnan voi helposti testata vaikka siitä sisätöpselistä. Kun johto ei ole auton nokassa, sen töpselin navoista pitäisi pystyä mittaamaan jokin ohmilukema. Tietysti voi mitata myös auton nokasta kun sisälämmitin on irti. Jotain alle 200ohmia sieltä pitäisi tulla. Kilo-ohmit tarkoittaa rikki.

Jos vastus on palanut poikki tai johto on matkalla irti liittimestä tai poikki, yleismittari näyttää ääretöntä.

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T 2007 moottorinlämmitin
« Vastaus #14 : 13.02.2021, 19:11:02 »
Omasta hajosi säteilylämmitin. Meni oikosulkuun ja poltti sulakkeen. Asensin Calixin säteilylämmittimen tilalle adapterilla uuden vastaavan defan. Se tulee blokin kylkeen. Luulisi, että pitäisi olla öljypohjassa kiinni, jotta olisi riittävän tehokas.
Tuli mieleen, että voisihan sinne asentaa toisen kaveriksi lämmittämään öljypohjaa. Sitten luulisi jo lämmittävän moottorin öljyt notkeiksi. 

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron