Faktaruutu:
-240 diesel vm. 91
- D24 + M47
-ajettu 439tkm
-varusteina mm. Kattoluukku, sähkölasit edessä, ohjaustehostin, lämmitettävät ja sähkösäätöiset sivupeilit, sähköantenni, keskuslukitus, takalasin aurinkoverho ja lisänä orig. jälkiasennus kierroslukumittari.
-
katsastettu viimeksi 2013Katsastettu taas 22.2.2021!
Viikottaisten kilometrien noustessa tuhanteen alkoi mielessä kypsyä ajatus pieniruokaisemman diesel auton hankinnasta, kun 320000 mailia ajettu vinokone ei se kaikista suurin talousihme ole. No eipä kyllä ole tämä uusin tulokas myöskään mikään ympäristöteko, ainakaan positiivinen sellainen. Kuitenkin pitänyt 200srj volvoja visuaalisesti erittäin miellyttävinä sekä erittäin luotettavina ja ikäänsä nähden hyvinä ajaa oli sellainen saatava. Moottoriksi valikoitui tietysti kohtuullisen kulutuksen toivossa D24, jonka ansiosta ainakin kiire loppui. Tämän auton ansiosta oma D24 neitsyys on mennyttä, mutta toivotaan kuitenkin että pysytään muiden volvojen osalta vielä oikealla tiellä.
Itse asiaan: torstai-iltana sain sosiaalisen median palstan kautta yv:llä tarjouksen useammastakin yksilöstä. Kriteereitä oli: 240 sedan, D24 ja ajokuntoinen. Yksi näistä tarjouksista pisti silmään ja sitä oli perjantain kotimatkalla käytävä katsomassa. Kyseessä oli kohtuullisesti varusteltu ja siistissä alkuperäiskunnossa oleva yksilö, joka tosin oli seissyt vuodesta 2014 lähtien. Omistaja fiksuna oli kuitenkin liikutellut sitä aika-ajoin jolloin jarrut eivät olleet jumiutuneet.
Paikan päällä hetken autoa tutkittuani ja hieman lumipenkasta kaivamisen jälkeen tulin tulokseen, että tämä lähtee mukaan välittömästi mikäli siihen saadaan valot. Takavaloista oli lampunkannat hävinneet ajan saatossa muihin autoihin ja etuvalot paloivat yhtä kirkkaana kuin myrskylyhdyt. Lopulta 1.5h ihmettelyn ja lampunkantojen etsinnän jälkeen valot saatiin toimimaan ja viaksi paljastui sekä sökö akku, heikosti lataava laturi sekä jumiutunut hehkurele (kärjet hitsanneet yhteen). Hehkureleen maajohdon poistamisella ja seiskasta lainatun akun voimin pääsimme aloittamaan kotimatkan, toki ensin siirtokilvet haettuna. Ensimmäisenä suunnaksi otettiin lähellä sijaitseva hyvinkään motonet josta mukaan tarttui tärkeimpänä tuliterä akku sekä lisäksi öljyt ja kaikki mahdolliset suodattimet. Akku ruuvatiin heti pihassa paikoilleen ja samalla 740 sai akkunsa takaisin. Tästä eteenpäin matka jatkui vielä 250km kotiin lähes ongelmitta. Ainoat ongelmat siis olivat oikeastaan ummehtunut haju sisällä sekä käsittämättömän huonot ajovalot (heijastinpintoja ei käytännössä enää ole). Auto sai jäädä talliin sulamaan aamua varten.
Ostokunto





Tänä aamuna aloin päivänvalossa jynssäämään autoa heti puhtaaksi. Ulkopuolella oli vihreää möhnää ja sammalta pinttynyt maalipintaan joten aika kovilla myrkyillä täytyi pestä. Alta kuitenkin paljastui oikein kelpo maali.
Sisustan imurointi oli seuraava toimenpide ja pelkästään sillä sisustan yleisilme parani merkittävästi ja penkkien väri vaihtui harmaista koirankarvoista siniseksi kankaanksi. Vielä täytyy pestä penkit huolella. Kattoverhoilusta jynssäsin kunnon myrkyillä mustat täplät pois, tästä ei kuvaa.
Puhdistelun jälkeen vaihtelin vielä öljyt kaikkialle, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen olisin vaihtanut, mutta varaosatiskillä oli yksi näppäilyvirhe käynyt ja olikin yhtäkkiä tullut pyöreä suodatin matkaan

Tässä huomaa kontrastin

Valmista


Pesua




Takaluukku oli mukava yllätys verhoilujen alta.






Vikoja mitä tällä hetkellä autossa on ovat lähinnä seisomisesta johtuvia. Sulakkeet ovat hapettuneita, sähkölasit eivät toimi, valot huonot jne.
To do listalla vielä ainakin:
-vänkärin puolen helmassa 10x10cm reiän paikkaus. edellinen omistaja laikannut jo ruosteet pois ja korjauspalakin oli mukaan

- sisustan viimeistely: penkkien pesu, radion asennus, sähkölasien korjaus
- valojen ehostus: taakse loputkin lampunkannat ja ajovaloumpioiden / heijastinpintojen vaihto
- maalipinnan myllytys ja vahaus
-jakoremmin vaihto. Samalla jakopäänkoppien ja venttiilikopan maalaus.
-olemassa olisi valmiiksi yksi täydellinen vakioalusta sisältäen tukivarret, vakaajat, tolpat ym., joka pulverimaalattu mustaksi ja laitettu joka paikkaan uudet puslat. Sen vaihtaminen
mahdollisesti tähän.
-katsastus
Moottori tässä oli erittäin positiivinen yllätys, kylmässäkin sekunnin startilla käyntiin ja käynti mukavan tasainen. Kuulostaa urbaanilta legendalta, mutta öljyä tämä ei vuoda mistään ja sitä myöskin todistetusti oli moottorissa

Näillä jatketaan
