KL-varaosat  Race.fi

Bensapumppu ja paineentasaaja

  • 15 Vastauksia
  • 13238 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Swede Savage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Bensapumppu ja paineentasaaja
« : 16.11.2011, 23:12:09 »
Morjens,

86 ruiskulankun bensapumppu luovutti ja uusi on tarkoitus laittaa sisään. Kävin ostamassa hienon Boschin varaosapumpun ja innosta pinkeänä nykäisin vanhan pois auton alta. Yllätys oli suuri kun pumpun vieressä olikin nyrkinkokoinen mokkula, joka oli kytketty pumpun syöttöpäähän ja mokkulasta taas meni putki pannuun. Lueskelin mokomasta ja sain sen käsityksen, että se on paineentasaaja. Sen tarkoitus on siis varmentaa, että moottori saa aina bensaa tasaisella paineella? Mikäs tällaisen vehkeen nimi on suomeksi, englanninkielisessä manuaalisessa puhuttiin "accumulatorista". Ensimmäinen ruiskuauto, aina oppii uutta.

Toinen kysymys onkin, että saako tällaisia tasaajavekottimia uutena Suomesta? Ulkomaiselta nettisivulta löysin kahdeksallakympillä, kuulostaa kalliilta. Hyvät linkit olisivat kullanarvoisia! Samalla saa suositella firmaa Helsingissä, josta saa hyvin paineliittimiä! Haluan pistää uusiksi bensapumpun ja tasaajan välisen putken ja varmasti tulee vielä muitakin osia bensansyötöstä uusittua...  :)

Kiitti etukäteen!
Volvo 240 GLi '86

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #1 : 16.11.2011, 23:19:38 »
Tarkasta myös tankissa olevan siirtopumpun toiminta. Sen äänen kuulee polttoaineen täyttöaukosta kuuntelemalla. Sen toimimattomuus lisää pääpumpun taakkaa johtaen hajoamiseen.

Kun kuuman moottorin sammuttaa niin bensiini ei virtaa ja se lämpenee. Mikäli polttoainejärjestelmässä ei pysy paine niin bensa kaasuuntuu ja sen jälkeen käynnistäminen on hankalaa kunnes moottori ja polttoaine on jäähtynyt tarpeeksi.

Nimim. Kokemusta on
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #2 : 16.11.2011, 23:21:21 »
Paineenvaraaja muistaakseni Vihreäkantisten mukaan.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #3 : 17.11.2011, 01:47:11 »
volvolta ja boschilta vois saada uusia,mutta turhaan sitä uutta hakee jos vanhassa mitään vikaa ole.  bensapumpussa on takaiskuventtiili,mikä pitää paineet yllä kun sammuttaa. hiflex on ihan hyvä jos putkii ja osia tarvii.

Poissa Swede Savage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #4 : 17.11.2011, 22:49:02 »
No niin, nyt lisääntyi taas ymmärrys. Vielä tuosta apupumpusta tankissa, siinä on varmaan joku filtterikin mikä lillii bensassa ja putsaa kakun ennen apupumppuun menoa? Vaihdan tässä samalla sen paketin mikä siellä tankissa on, pääseekö siihen käsiksi takapaksin kautta?
Volvo 240 GLi '86

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #5 : 18.11.2011, 01:53:00 »
takakontissa on luukku minkä kautta saa anturi/pumppu härvelin ulos. mutta varoituksena että yleensä ruoste hapertanut putket rajusti. mutta jos sinulla on uusi jo odottamassa niin siitä vaan.siirtopumpun päässä on suodatin,semmonen pussin näköinen.

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #6 : 04.12.2011, 19:43:21 »
Yllätys oli suuri kun pumpun vieressä olikin nyrkinkokoinen mokkula, joka oli kytketty pumpun syöttöpäähän ja mokkulasta taas meni putki pannuun. Lueskelin mokomasta ja sain sen käsityksen, että se on paineentasaaja. Sen tarkoitus on siis varmentaa, että moottori saa aina bensaa tasaisella paineella? Mikäs tällaisen vehkeen nimi on suomeksi, englanninkielisessä manuaalisessa puhuttiin "accumulatorista". Ensimmäinen ruiskuauto, aina oppii uutta.

Lyhykäisyydessään näin: Tankis siirtopumppu, jonka alapääs raakasuodatusverkko, sieltä auton pohjaan painepumpulle, josta SUODATTIMELLE ja siitä moottorille paineentasaajalle, johon tulee alipaineletku.
Se "nyrkinkokoinen mokkula" on bensa suodatin. (filtteri)
Paineentasaus suoritetaan mekaanisesti konehuoneessa.

Yleisin vika tankissa olevan pumpun toimimattomuudelle on tankkiin menevän sähkön läpiviennissä oleva pakeliittimöhkäleen kontaktihäiriö.
On korjattavissa oleva asia ihan kotikonstein.

Joskus tuli vaihdettua nuo kaikki osat pumppuineen päivineen ja korjattua samalla se läpivientikin, ihan kotikonstein.

 -H-
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa Swede Savage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #7 : 07.12.2011, 21:13:02 »
Onko sulla Peehoi uudemman vai vanhemman mallinen ruiskukone? Kävi tossa korjatessa ilmi, että ainakin tässä mekaanisessa jetronicissa pääpumpun vieressä oleva mokkula tosiaan on paineenvaraaja. Filtteri bensatankissa kuten sanoit ja mun Vollessa toinen konetilassa.

Hankin huvin ja urheilun vuoksi uusia osia! Boschin pääpumpun löysin Motonetistä, paineentasaajan tilasin Boschilta Saksasta Fixusin kautta (on tasan samanlainen kuin orkkis!) ja uudet paineliittimet + letkun löysin Dunlop Hiflexiltä Vantaalta. Löytyipä kasausta varten Bilialta alkuperäiset kumipuskimetkin pääpumpun "kelkkaa" varten! :D Lyödessäni auton tulille kuului uudesta pumpusta samanlaista ulinaa kuin vanhastakin, mutta ei onneksi tullut pisaraakaan bensaa pihalle uusista liitoksista. Seuraavaksi tankki auki ja siirtopumpun kimppuun. Sähköt tosiaan sieltä ekana aion katsoa, ostinpa uuden siirtopumpun ja suodattimenkin kun kerran luukut avaa...

Mites sähköt siis menevät siirtopumpulle? Tankkiin ei mene suoraan johtoja ettei löisi kipinää sähkö kulkee tuon bakeliitin kautta?
Volvo 240 GLi '86

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #8 : 08.12.2011, 17:42:21 »
peehoilla menee sekasin k-jetti ja lh ruiskut. kyllä siinä bensatankin laipassa läpiviennit pumpun virtapiuhoille pitäisi olla. se muovisuojuksen alla, mikä takakontissa, liitin pitäisi löytyä.

Poissa Swede Savage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #9 : 19.12.2011, 21:28:33 »
Laitanpa tähän loppuratkaisun!

Homma lähti siitä, että pääpumppu piti ulvoi kuin susi kuuta. Nollakokemuksella ruiskukoneista oletin, että pumppu on sökönä. Otin suoraan peltikelkan irti pohjasta (missä pumppu kiinni) ja purin koko setin. Auton alta siis löytyi pääpumppu ja paineentasaaja, sekä kolme kumipuskinta joiden varassa lilli peltilevy, johon pumppu ja tasaaja oli kiinnitetty. Tämä härpäke oli puskimien avulla kiinni toisessa metallilevyssä, mikä kiinnittyi auton pohjaan. Pumppuun tuli tankilta matalapaineputki ja tasaajasta lähti korkeapaineliittimellä varustettu pletku konehuoneeseen. Motonetistä ostin Boschin yleisen pumpun, ja uusi varaaja tuli Saksasta asti. Siniseltä löytyi uusia kumipuskimia "peltikelkalle". Paineliittimiä ja -letku löytyi Dunlop Hiflexiltä hyvän palvelun kera. Tämän näkönen paketti tuli:



Löin paketin kiinni auton pohjaan, bensaletkut kiinni, pumpun sähköjohtoihin uudet liittimet (tulivat pumpun mukana) ja innosta pinkeänä käynnistin. Samaa ääntä piti uusi pumppu kuin vanhakin! Sitten kohdistuivatkin epäilykset siirtopumppuun tankissa. Takapaksista kuorittiin matto pois, johdot esiin ja sähköjä mittaamaan. Kävi ilmi, että siirtopumpulle ei edes tullut sähköjä. Sulakeboksista löytyi ongelma, eli johdot löysällä ja kontaktit hapettuneet. Nämä kun laittoi kuntoon, tuli jo sähköt taaksekin! Mutta siirtopumppu ei tästä huolimatta käynyt. Syykin paljastui nopeasti, johdot olivat hapettuneet poikki!



Bensa-anturin ja siirtopumpun johdot vedettiin uusiksi ja samalla vaihdettiin Motonetistä hankittu pumppu ja suodatinsukka. Motonetin pumppu sopi kyllä telineeseen hyvin, mutta oli vähän alkuperäistä pidempi. Siksi pumpun kiinnitysliparetta piti taivutella, että pumpun sai järkevään asentoon ja telineen mahtumaan takaisin tankkiin. Uusien johtojen kiinnityksen ja pumpun vaihdon jälkeen kiinnitysroikka upotettiin takaisin tankkiin. Roikan kiinnitysrenkaan avaamiseen ja sulkemiseen hitsailtiin kätevä työkalu parista teräspalikasta ja mutterista.





Nyt kaikki toimii kuten pitääkin. Huomasin myös selkeän eron äänimaailmassa. Tankin korkin kun avaa ja laittaa korvan putken suulle, kuulee selvästi siirtopumpun pörinän. Huomasin kyllä, että sen äänestä ei voi erehtyä: jos tankista ei kuulu selkeää hurinaa, ei siirtopumppu pyöri. Siirtopumppu alkaa toimimaan kun avaimen laittaa kolmoselle ja tietty jatkaa sen palattua kakkoselle. Testasin pumppua niin, että pyöräytin moottoria aivan hetken ja menin sitten kuuntelemaan ääniä ilman, että kone kävi. Pääpumpun ääni muuttui myös heti siirtopumpun tultua apuun ja muuttui matalaksi huminaksi. Niin kuin pitääkin!
Volvo 240 GLi '86

Poissa ExVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #10 : 30.12.2011, 23:30:53 »
"Uusi" moottori (-84) asennettu vm-90 katti Volvoon. Vähän oli rakentamiseta, että kaasarikoneen sai sovitettua ruiskulle. Kone pelas hetken aikaa hienosti. Tänään kun starttasin, niin ilmeisesti bensan tulo on loppunut.

Kysymys,
Pitääkö auton alla olevasta bensapumpusta (painepumppu) kuulu ääni virrat päällä?
Otin korkeapaineletkun irti jakotukista, mutta bensaa ei tule. Miten saisin varmistettua, onko pumppu rikki? En oikein olisi varaa käydä ostamassa uutta n100e pumppua jos vika onkin jossain muualla.

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #11 : 30.12.2011, 23:37:35 »
Kysymys,
Pitääkö auton alla olevasta bensapumpusta (painepumppu) kuulu ääni virrat päällä?
Otin korkeapaineletkun irti jakotukista, mutta bensaa ei tule. Miten saisin varmistettua, onko pumppu rikki? En oikein olisi varaa käydä ostamassa uutta n100e pumppua jos vika onkin jossain muualla.

Kyllä pitää kuulua ääni, kun on virrat päällä. Mutta vasta, kun olet käyttänyt avainta "start"-asennossa. Eli näin:

Auto pois päältä, avain taskussa. Käännät "I"-asentoon, mitään ei kuulu, käännät "II"-asentoon, mitään ei kuulu. Käytät "Start"-asennossa ja starttimoottori pyörähtää vaikka vain sekunnin ajan ja sitten palautat avaimen "II"-asentoon ---> bensapumpun pitää hurista.

Jos ei hurise, niin varmista ensin että sille tulee virtaa kun olet käyttänyt startin kautta. Aloita sulakerasiasta, sitten jos sinne tulee niin tsekkaa bensapumpun piuhoista (ne pitää tietenkin ensin vetää irti että voi tsekata).

Toivottavasti tästä on apua.

Poissa Swede Savage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #12 : 02.01.2012, 01:28:38 »
Löytyikö vika, ExVolvo?
Volvo 240 GLi '86

Poissa ExVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #13 : 02.01.2012, 13:20:50 »
Löytyikö vika, ExVolvo?

Pumppu oli kaikilla tavoin täysin mykkä. Pakko kait vaihtaa uuteen.

Poissa Swede Savage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Bensapumppu ja paineentasaaja
« Vastaus #14 : 03.01.2012, 13:36:16 »
Irtonaista pumppua on vielä helppo testata iskemällä suoraan akun napoihin kiinni. Jos lähtee pyörimään ei kannata kauan kuivaa pumppua hörskyttää...
Volvo 240 GLi '86

 

Samppasport  Futurez