Laitanpa tähän loppuratkaisun!
Homma lähti siitä, että pääpumppu piti ulvoi kuin susi kuuta. Nollakokemuksella ruiskukoneista oletin, että pumppu on sökönä. Otin suoraan peltikelkan irti pohjasta (missä pumppu kiinni) ja purin koko setin. Auton alta siis löytyi pääpumppu ja paineentasaaja, sekä kolme kumipuskinta joiden varassa lilli peltilevy, johon pumppu ja tasaaja oli kiinnitetty. Tämä härpäke oli puskimien avulla kiinni toisessa metallilevyssä, mikä kiinnittyi auton pohjaan. Pumppuun tuli tankilta matalapaineputki ja tasaajasta lähti korkeapaineliittimellä varustettu pletku konehuoneeseen. Motonetistä ostin Boschin yleisen pumpun, ja uusi varaaja tuli Saksasta asti. Siniseltä löytyi uusia kumipuskimia "peltikelkalle". Paineliittimiä ja -letku löytyi Dunlop Hiflexiltä hyvän palvelun kera. Tämän näkönen paketti tuli:

Löin paketin kiinni auton pohjaan, bensaletkut kiinni, pumpun sähköjohtoihin uudet liittimet (tulivat pumpun mukana) ja innosta pinkeänä käynnistin. Samaa ääntä piti uusi pumppu kuin vanhakin! Sitten kohdistuivatkin epäilykset siirtopumppuun tankissa. Takapaksista kuorittiin matto pois, johdot esiin ja sähköjä mittaamaan. Kävi ilmi, että siirtopumpulle ei edes tullut sähköjä. Sulakeboksista löytyi ongelma, eli johdot löysällä ja kontaktit hapettuneet. Nämä kun laittoi kuntoon, tuli jo sähköt taaksekin! Mutta siirtopumppu ei tästä huolimatta käynyt. Syykin paljastui nopeasti, johdot olivat hapettuneet poikki!

Bensa-anturin ja siirtopumpun johdot vedettiin uusiksi ja samalla vaihdettiin Motonetistä hankittu pumppu ja suodatinsukka. Motonetin pumppu sopi kyllä telineeseen hyvin, mutta oli vähän alkuperäistä pidempi. Siksi pumpun kiinnitysliparetta piti taivutella, että pumpun sai järkevään asentoon ja telineen mahtumaan takaisin tankkiin. Uusien johtojen kiinnityksen ja pumpun vaihdon jälkeen kiinnitysroikka upotettiin takaisin tankkiin. Roikan kiinnitysrenkaan avaamiseen ja sulkemiseen hitsailtiin kätevä työkalu parista teräspalikasta ja mutterista.


Nyt kaikki toimii kuten pitääkin. Huomasin myös selkeän eron äänimaailmassa. Tankin korkin kun avaa ja laittaa korvan putken suulle, kuulee selvästi siirtopumpun pörinän. Huomasin kyllä, että sen äänestä ei voi erehtyä: jos tankista ei kuulu selkeää hurinaa, ei siirtopumppu pyöri. Siirtopumppu alkaa toimimaan kun avaimen laittaa kolmoselle ja tietty jatkaa sen palattua kakkoselle. Testasin pumppua niin, että pyöräytin moottoria aivan hetken ja menin sitten kuuntelemaan ääniä ilman, että kone kävi. Pääpumpun ääni muuttui myös heti siirtopumpun tultua apuun ja muuttui matalaksi huminaksi. Niin kuin pitääkin!