Futurez  Kulkukoira

B19ET ahtorikastuksen letkut

  • 21 Vastauksia
  • 4604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
B19ET ahtorikastuksen letkut
« : 26.02.2021, 20:37:23 »
Olen autellut velipojan -75 240 projektin kanssa. Tekniikka on -84 B19ET K-Jetillä ja orkkis turbolla. Lisättynä on välijäähdytin.
Ongelman on se, että ahtorikastus ei toimi oikein. Kahdella ”ahtomittarilla” mitattuna, paineensäätimelle ei tule sama ahtopaine kuin mikä vallitsee imisarjassa. Jos ahdot on 0.8 bar imusarjassa, niin paineensäätimen putkissa ei ole kuin 0.3-0.4 bar paine. Letkut (2kpl t-haaralla yhdistettynä) paineensäätimelle tulee kaasuläpän  yläpuolelle. Kysymys kuuluukin, että missä kohdissa nuo letkut oikein kuuluvat imusarjassa olla?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #1 : 26.02.2021, 21:01:12 »
Puhut siis ohjauspaineen säätimestä? Jos sieltä on kalvo rikki, niin paine pääsee karkuun, eikä siksi nouse samalle tasolle imusarjan paineen kanssa.

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #2 : 26.02.2021, 21:44:06 »
Niin, juuri tuo ohjauspaineen säädin. Ongelma ei ole kalvossa. Meillä oli auki tuo värkki ja kalvo oli ehjä. Jos paineensäätimelle laittaa tuon ”ohjearvojen mukaisen” n. 0.5 barin paineen, niin silloin ohjauspaine laskee oikeaan arvoon... Oli muuten se metallinen suodatin todella tukossa. Sen putsaaminen vaati koko paineensäätimen purun ja puhdistussprayn ja paineilman reilua käyttöä. Tukkoisuus aiheutti sen, että lämpötilalla ei ollut vaikutusta ohjauspaineeseen.

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #3 : 26.02.2021, 22:38:28 »
Netin syövereistä eikä ”Green Book:eista” ei löydy Vacuum hose kaaviota missä näkyisi ”aukottomasti” nuo alipaine/boost letkut. Kaikille muille moottoreille löytyy, paitsi ei B19ET moottorille (siltä ainakin vaikuttaa).

Erittäin mielenkiintoinen projekti kaiken kaikkiaan. Tuo tekniikan siirto johtosarjoineen ja kaikkineen on melko työlästä varsinkin, kun nuo B19ET osat oli kaikki irrallaan. Ei voinut ottaa mistään mallia...

Nyt auto toimii muuten, paitsi tuo ahtorikastus. ARF mittarin mukaan seos on täysillä ahdoilla noin 12.3, kun saisi varmaan pudota tuonne lähemmäs 10:ä.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #4 : 27.02.2021, 08:01:13 »
Tuo 10afr on kyllä jo kokolailla rikas täyskaasulla. Uskoisin ettei ole haittaa 12,3afr täyskaasulla, vaikkakin se vakiona varmaan tippuu siitä alemmas. Onko muuten polttoainelinjasto katsottu kuntoon siten, polttoaineen paineet on pumpun jälkeen ovat riittävät?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #5 : 27.02.2021, 08:18:32 »
En olisi asiasta kyllä erityisen huolissani, jos seos on kuitenkin tuon 12,3. Kyse kuitenkin periaatteessa vakiomoottorista, jonka suorituskyky todennäköisesti laskee, jos seos menee kympin tuntumaan.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #6 : 27.02.2021, 11:21:10 »
Mulla on tuohon letkukaaviot jossain jemmassa. Koetan alkuviikosta muistaa etsiä, jos ei joku muu kerkeä ensin. Äkkiseltään kuulostais kyllä oikealle kytkennälle.

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #7 : 27.02.2021, 11:46:37 »
Tuo 10afr on kyllä jo kokolailla rikas täyskaasulla. Uskoisin ettei ole haittaa 12,3afr täyskaasulla, vaikkakin se vakiona varmaan tippuu siitä alemmas. Onko muuten polttoainelinjasto katsottu kuntoon siten, polttoaineen paineet on pumpun jälkeen ovat riittävät?

Polttoaineen paineet riittävät kyllä. Ongelma on vain siinä, että ohjauspaineen säätimelle ei mene riittävää ahtopainetta, jotta se reagoisi...

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #8 : 27.02.2021, 11:48:05 »
Mulla on tuohon letkukaaviot jossain jemmassa. Koetan alkuviikosta muistaa etsiä, jos ei joku muu kerkeä ensin. Äkkiseltään kuulostais kyllä oikealle kytkennälle.

Tämä olisi hienoa!

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #9 : 27.02.2021, 12:12:42 »
Tässä video täyden kaasun kiihdytyksestä viimeisimpien säätöjen kanssa...

https://youtu.be/Y3_xGtNwJ3I

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #10 : 01.03.2021, 11:20:56 »
12,3 AFR on aivan hyvä seos ja antaa hyvin liki parhaan tehon. Toimii vielä 350hv teholuokassakin. Jos haluaa rikastaa niin ehkä johonkin 11,5 enintään. 10 AFR vie tehoa jo jonkin verran. Jos nakuttaa ei syy ole seoksessa vaan ennakossa tai muualla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #11 : 02.03.2021, 23:10:13 »
12,3 AFR on aivan hyvä seos ja antaa hyvin liki parhaan tehon. Toimii vielä 350hv teholuokassakin. Jos haluaa rikastaa niin ehkä johonkin 11,5 enintään. 10 AFR vie tehoa jo jonkin verran. Jos nakuttaa ei syy ole seoksessa vaan ennakossa tai muualla.

Kiitos tästä tiedosta! Auto onkin toiminut hienosti ja talvirenkaiden nastat joutuukin jo tosissaan pitelemään renkaista kiinni :)

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #12 : 03.03.2021, 17:31:16 »
Osaako kukaan sanoa, millaisilla ahdoilla tuota B19ET konetta uskaltaa turvallisesti käyttää?

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #13 : 06.03.2021, 21:09:01 »
Ei ole kokemusta miten ruisku pysyy mukana ahtojen nostossa tai kuinka ennakko käyttäytyy (uskosin myöhäistyvän samalla lienaarisella kaavalla kuin vakio ahdoillakin). Mutta nosta ahtoja ja tarkkaila laajakaistalla soppaa, se kertoo jo paljon. Tossa motissa on vakiona niin matala puristussuhde et ei varmasti pienellä ahtojen nostolla naulaa. Paljon ahtoja nyt ja mikä nokka paikallaan?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Arno P.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: B19ET ahtorikastuksen letkut
« Vastaus #14 : 09.03.2021, 23:17:36 »
Ei ole kokemusta miten ruisku pysyy mukana ahtojen nostossa tai kuinka ennakko käyttäytyy (uskosin myöhäistyvän samalla lienaarisella kaavalla kuin vakio ahdoillakin). Mutta nosta ahtoja ja tarkkaila laajakaistalla soppaa, se kertoo jo paljon. Tossa motissa on vakiona niin matala puristussuhde et ei varmasti pienellä ahtojen nostolla naulaa. Paljon ahtoja nyt ja mikä nokka paikallaan?

Nyt on ahtoja noin 0,7bar ja T-nokka. Suurin tavoite oli saada moottori ensin toimimaan. Nyt kun tiedämme moottorin toimivan ja autoa koristaa alkuperäiset vuoden -75 kilvet, niin voi alkaa leikkimään...
« Viimeksi muokattu: 12.03.2021, 06:46:28 kirjoittanut Arno P. »

 

Futurez  Kulkukoira