Näyttäähän se lambda ruuvipenkissä kuumennettunakin lukeamia vaikka auton ecu olis 1km päässä
Tässä nyt niin monta ihmistä yrittänyt jo selittää mikä sen lambdaloopin ja ruuvipenkin lukeman ero on josta voit päätellä loopin = onko ecu sekasin tahalleen vai vahingossa vai onko siinä edes vikaa.

Lähinnä sitä lambdaa skooppaisin EDELLEEN siellä ajossa. Jos sielläkin pysyy säätö päällä (n. 0.1-0.8v) järkevissä lukemissa niin siirtyy seuraavaan kohteeseen (lambdan vääristymään esim. vuodosta tai vaikka mekaaniseen vikaan).
Immun jännitteestä:
0.1v ei kyllä vaikuta juurikaan IMM, jo nokan vaihto toiseen voi tyhjäkäynnillä heittää 0.1v. Samoiten jos autossa enemmän tyhjäkäyntikierroksia vaikka tyhjäkäynnillä kylmänä, niin se 2.4v on siellä herkästi.
Muistaakseni Volvon ohjeissa lukee 2.3v +-0.1v
Lähinnä jos se IMM heittää kuormalla liikaa, tai tietyssä kuormassa liikaa, niin lambdasäätö lähtee pois kun luulee, että autoa kuormitetaan. Aika yleinen vika ollut ainakin omissa "rikkinäisillä" mittareilla.
Mullakin kaksi mittaria, toinen toimii kylmänä huonosti ja toinen lämpimänä huonosti todella tarkasti aina samoissa moottorin/konehuoneen lämmöissä.
Ja tuli vielä mieleen jos tuo ecu ja koko moottorinohjaus on wanha ja vähän tyhmä niin tajuaisko se edes jos maffi heittelee niin nopeasti, että yleismittari näyttää normaaleja lukemia kokoajan mutta oskilloskoopissa näkyiskin?
Tajuaa, sillä se kiihdytysrikastus tehdään näissä autoissa (kun kaasuläpässä ei ole koko matkalta tunnistinta). Sen takia se IMM on näissä toimittava hyvin.
Uudemmissa autoissa taas kaasuläpällä 0-100% anturi ja ilmamassamittarit on filmityyppisiä = paljon hitaampia, mutta kestävempiä ja paljon halvempia valmistaa.
Eli jos sinne imm signaaliin tulisi vaikka virhepiikkejä vaikkapa sytkäosista niin näin kävisi. Omasta muistista se LH:n suodatus on aika heikkoa (ei ollenkaan, vain signaali johdoissa suoja päällä) ja virheet näkyy läpi suoraan (eli ecu ei tajua virheeksi vaan rikastaa virhepiikissä).
Sille maffille on BOSCHin toimesta annettu vaihtoväli ihan syystä.
Lambdassa on vaihtoväli, muttei kait IMM sentään? Sen lanka kuitenkin poltetaan puhtaaksi aina kun auto sammutetaan.
Joka tapauksessa näissä LH 2.4 vessoissa toi IMM ja lambda on elintärkeät, ne kannattaa mitata tarkkaan.
Onko tuo uusi oe boschin imm, mistä sellaisen muuten edes sai,(oma kaipais uutta) mielenkiinnosta?