Elekma  Autoracing

940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!

  • 88 Vastauksia
  • 16511 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #60 : 25.03.2021, 22:45:24 »
Näyttäähän se lambda ruuvipenkissä kuumennettunakin lukeamia vaikka auton ecu olis 1km päässä

Tässä nyt niin monta ihmistä yrittänyt jo selittää mikä sen lambdaloopin ja ruuvipenkin lukeman ero on josta voit päätellä loopin = onko ecu sekasin tahalleen vai vahingossa vai onko siinä edes vikaa.  :D

Lähinnä sitä lambdaa skooppaisin EDELLEEN siellä ajossa. Jos sielläkin pysyy säätö päällä (n. 0.1-0.8v) järkevissä lukemissa niin siirtyy seuraavaan kohteeseen (lambdan vääristymään esim. vuodosta tai vaikka mekaaniseen vikaan).

Immun jännitteestä:

0.1v ei kyllä vaikuta juurikaan IMM, jo nokan vaihto toiseen voi tyhjäkäynnillä heittää 0.1v. Samoiten jos autossa enemmän tyhjäkäyntikierroksia vaikka tyhjäkäynnillä kylmänä, niin se 2.4v on siellä herkästi.
Muistaakseni Volvon ohjeissa lukee 2.3v +-0.1v

Lähinnä jos se IMM heittää kuormalla liikaa, tai tietyssä kuormassa liikaa, niin lambdasäätö lähtee pois kun luulee, että autoa kuormitetaan. Aika yleinen vika ollut ainakin omissa "rikkinäisillä" mittareilla.

Mullakin kaksi mittaria, toinen toimii kylmänä huonosti ja toinen lämpimänä huonosti todella tarkasti aina samoissa moottorin/konehuoneen lämmöissä.

Ja tuli vielä mieleen jos tuo ecu ja koko moottorinohjaus on wanha ja vähän tyhmä niin tajuaisko se edes jos maffi heittelee niin nopeasti, että yleismittari näyttää normaaleja lukemia kokoajan mutta oskilloskoopissa näkyiskin?

Tajuaa, sillä se kiihdytysrikastus tehdään näissä autoissa (kun kaasuläpässä ei ole koko matkalta tunnistinta). Sen takia se IMM on näissä toimittava hyvin.
Uudemmissa autoissa taas kaasuläpällä 0-100% anturi ja ilmamassamittarit on filmityyppisiä = paljon hitaampia, mutta kestävempiä ja paljon halvempia valmistaa.

Eli jos sinne imm signaaliin tulisi vaikka virhepiikkejä vaikkapa sytkäosista niin näin kävisi. Omasta muistista se LH:n suodatus on aika heikkoa (ei ollenkaan, vain signaali johdoissa suoja päällä) ja virheet näkyy läpi suoraan (eli ecu ei tajua virheeksi vaan rikastaa virhepiikissä).

Sille maffille on BOSCHin toimesta annettu vaihtoväli ihan syystä.

Lambdassa on vaihtoväli, muttei kait IMM sentään? Sen lanka kuitenkin poltetaan puhtaaksi aina kun auto sammutetaan.


Joka tapauksessa näissä LH 2.4 vessoissa toi IMM ja lambda on elintärkeät, ne kannattaa mitata tarkkaan.

Onko tuo uusi oe boschin imm, mistä sellaisen muuten edes sai,(oma kaipais uutta) mielenkiinnosta?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #61 : 25.03.2021, 23:02:49 »
Lambdassa on vaihtoväli, muttei kait IMM sentään? Sen lanka kuitenkin poltetaan puhtaaksi aina kun auto sammutetaan.
Herra iha itte siinä amarillon pöyvässä tai jossain siinä lähettyvillä joskus vuasia sitten mulle tätä väitti ja se lippalakki siinä vieressä totesi saman.  ;D
Kaivoitte ton tiedon vielä jostain pöhelimella, kun meinasi mennä vänkäämiseksi. ;D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #62 : 25.03.2021, 23:13:45 »
Herra iha itte siinä amarillon pöyvässä tai jossain siinä lähettyvillä joskus vuasia sitten mulle tätä väitti ja se lippalakki siinä vieressä totesi saman.  ;D
Kaivoitte ton tiedon vielä jostain pöhelimella, kun meinasi mennä vänkäämiseksi. ;D

160tkm on uuden boschin lambdan "vaihtoväli".

Ei ilmoitettua vaihtoväliä immulle.

Mut 440€ autodocista niin kyllä noita kandee kerran kuussa yks vaihtaa, saa vähän noita d6 hybridimiehiä kiinni korjauskuluissa.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #63 : 25.03.2021, 23:29:17 »
Niin siis virheellisesti oon jättänyt " " pois eli se on "uusi". Vähän ajetusta purkuautosta oe bosch. Ikipäivänä en uutta alkuperäistä osta maksaa liikaa.




Scooppailen vielä ajossa nuo molemmat anturit, ihmettelen vaan jos se kivikautinen ecu lukeekin ne signaalit nyt scoopin tarkkuudella.



Varmaan kellään ei ole tietoa mitä voltteja sen immun pitäis näyttää maantieajossa?


Lambdakin reagoi kyllä hyvän olosesti jo yleismittarilla ajossa



Kulutus on taas kova, ei edes 400km tripissä ja likempänä 1/4 tankkia bensamittari kuin 2/4.


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #64 : 25.03.2021, 23:54:04 »
Niin siis virheellisesti oon jättänyt " " pois eli se on "uusi". Vähän ajetusta purkuautosta oe bosch. Ikipäivänä en uutta alkuperäistä osta maksaa liikaa.




Scooppailen vielä ajossa nuo molemmat anturit, ihmettelen vaan jos se kivikautinen ecu lukeekin ne signaalit nyt scoopin tarkkuudella.



Varmaan kellään ei ole tietoa mitä voltteja sen immun pitäis näyttää maantieajossa?


Lambdakin reagoi kyllä hyvän olosesti jo yleismittarilla ajossa



Kulutus on taas kova, ei edes 400km tripissä ja likempänä 1/4 tankkia bensamittari kuin 2/4.

Joo ne on järjettömän hintasia.

Ei pysty volteista sanoa kun vaihtelee kuorman (imetyn ilman) mukaan.

Kato ne skoopilla, jos sieltä saisi vinkkiä edetä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #65 : 26.03.2021, 13:16:51 »
En nyt oikeen pääse sinuiksi scoopin kanssa. 2 ja 5v mittausalueella pitää olla milli tai nanosekunteja nopeus jotta antaa lukemia, silloin just numerot vilisee ja käppyrä on liian nopea ja pieni.


Sekuntipuolella taas piirtää käppyrää mutta vpp muuttuu kymmeniksi volteiksi ja rms avg min max volttiluvut häviää eli käppyrästä ei saa osviittaa mihin se heittelee.



Pelkkä sytytysvirta päällä näyttää jo 1.52 immusta samaan aikaan kun yleismittari näyttää 1.42 volttia. Scooppimittauksiin en luota ennenkuin saan sen säädettyä tai sitten se on rikki. Tää on mun eka scooppi joten olen ihan pystymetsästä tän kanssa.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #66 : 27.03.2021, 20:08:42 »
Näköjään valmistaja lupaa 10% tarkkuuden volttimittauksessa tolle mun scoopille ja irtopatterista ja akusta mitattuna tuota se heitto lähentelee.


Tekee immun mittauksesta vähän haastavampaa.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #67 : 27.03.2021, 20:37:21 »
Laahaako jarrut? Entä onko laturi, vesipumppu tai ohj tehostin kunnossa.

Tuntuu niin pienelle tuo kulutuksen nousu et mitään hienompaa en viittis ite tutkia kun se lämpöanturi, kaikki aina mittaa sen kylmänä ja kuumana. Mut pitäähän sen toimia moottorin vasta lämpiämässä vaiheessa ja jäähtyneenä. Et jos siinä se intermotori ei ehdi tai ei anna sitä oikeaa vastusta vaan esimerkiksi 10c astetta heittoa niin antaako lh2.4 silloin oikean määrän polttoainetta vai onko se silloin väärä?

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #68 : 27.03.2021, 22:30:34 »
Laahaako jarrut? Entä onko laturi, vesipumppu tai ohj tehostin kunnossa.

Tuntuu niin pienelle tuo kulutuksen nousu et mitään hienompaa en viittis ite tutkia kun se lämpöanturi, kaikki aina mittaa sen kylmänä ja kuumana. Mut pitäähän sen toimia moottorin vasta lämpiämässä vaiheessa ja jäähtyneenä. Et jos siinä se intermotori ei ehdi tai ei anna sitä oikeaa vastusta vaan esimerkiksi 10c astetta heittoa niin antaako lh2.4 silloin oikean määrän polttoainetta vai onko se silloin väärä?
ei laahaa, apulaitteet ilman remmiä katottu on ok.


Olen edelleen mitannut useita kertoja anturin kylmänä eri ulkolämpötiloissa, puolilämpimällä koneella ja kuumalla useita kertoja.


Minulle 20-30% kulutuksen nousu ei ole kyllä pientä. Joka tankilllisesta maksan 30e extraa vs mitä sen pitäisi olla. 10tkm ajoilla 400e, 100tkm 4000e  V:>

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #69 : 28.03.2021, 15:54:14 »
lambda toimii kuten pitää skoopissakin



Immua scooppailin myös tietoisena siitä skoopi  10% heitosta. Samat arvot antaa keskiarvoina mitä yleismittari.


Tämä ei vaan nyt ole oikeen vertailukelpoinen kun ei tiedä mitä voltteja siellä ajon aikana pitäis olla, mutta ainakaan se ei reuhdo niin, että kävis nopeesti vaikka 3voltista 5dessä.



Lämpöanturinkin mittasin ecun päästä kuumana, hyvältä näyttää. Kohta katon puolilämpimän arvon ja lopulta kylmän koneen.


Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #70 : 28.03.2021, 22:40:51 »
Lämpöanturikin pitää kutinsa, ecun päästä mitattuna.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #71 : 04.04.2021, 11:36:03 »
Jos immu ois viallinen ja rikastais vaikka 20% enemmän ajossa mitä pitäis, hyppiskö lambda-arvo silti siihen suhteutettuna normaalisti eli tähtäisi siihen puoliväliin?



Mittailuja edelleen tehty vaan mitään poikkeavaa ei ole löytynyt paitsi immun voltit ajossa kun ei ole mitään vertailupohjaa.


Vanhaa immua olisin koittanut (se minkä vaihdoin kun näytti 2.5v tyhjäkäynnillä) mutta sen kun pistin kiinni se heitteli 1.5-3voltilla raivoisasti tyhjäkäynnillä eli on mennyt täysin töttöröö. Nämä heitot näky jo yleismittarilla

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #72 : 05.04.2021, 12:04:13 »
Nyrkkisääntönä voidaan pitää että massamittarin signaalijännite on vähän yli 4V kun moottori tuottaa huipputehonsa.
S80 -07

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #73 : 05.04.2021, 14:47:34 »
Nyrkkisääntönä voidaan pitää että massamittarin signaalijännite on vähän yli 4V kun moottori tuottaa huipputehonsa.
kunhan vauhtia on yli 60kmh ja kaasun painan lattiaan niin se on yli 4v, jossain 30-40kmh vauhdeissa kun kaasun painaa niin on jotai 3.8 tms



Onko tuo 4v raja sille, että ecu menee kartoille? Eli esimerkiksi täyskaasukiihdytyksessä

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #74 : 06.04.2021, 17:04:42 »
Nyrkkisääntönä voidaan pitää että massamittarin signaalijännite on vähän yli 4V kun moottori tuottaa huipputehonsa.

Varmaan aika linjassaan n. 4.0v, turbossa sama imm ja siinä 4.7v raja tulee n. 200hp korvilla vastaan

Jos turbossa 165hp ja vaparissa 115-131hp niin turbo vakiona varmaan jotain kymmenyksiä enemmän kun vaparissa vakiona huipputeholla.

kunhan vauhtia on yli 60kmh ja kaasun painan lattiaan niin se on yli 4v, jossain 30-40kmh vauhdeissa kun kaasun painaa niin on jotai 3.8 tms



Onko tuo 4v raja sille, että ecu menee kartoille? Eli esimerkiksi täyskaasukiihdytyksessä

Ei se ole absoluuttinen volttiraja, se on säädetty raja ecun kartoissa.

Jonkun verran häiriöö tossa sun skoopissa tai autossa, ei pitäis olla tollasia kaksois piikkejä tuolla ylä ja alapäässä.

Mittasitko lambdaa siinä normi ajossa missä kulutus noussut (maantiellä?)? Pysyykö sillon loopissa? Tämä selvittäisi sen tippuuko kartoille...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Elekma  Autoracing