Uutena Volvistina kaipaisin kovasti apuja, kun tekniikka ei ole entuudestaan tuttua. Ruotsin ja ameriikan foorumit olen koittanut etsiskellä läpi, eikä täältäkään vanhoja topikkeja suuresta öljynkulutuksesta kyseiselle koneelle löydy.
Konehan on D5244T17 (ehkä), 5-sylinterinen 2400cc. Mittarissa on vaivaiset 295tkm ja öljyä kuluu tällähetkellä n. 4dl/1000km.
Volvon huollossa ollaan asiaa tutkittu, mistään ei vuoda öljyä ulos ja turbo oli kuiva, kun sinne oli kurkistettu. Toki uskoisin, että turbo voi silti olla kuiva, vaikka se vähän öljyä vuotaisikin. Jokatapauksessa merkkikorjaamo sanoo, että vika luultavasti männänrenkaissa ja vaihtokone on ainoa vaihtoehto, ja sen hinta on puolet auton arvosta. Kuulemma näissä koneissa EI ole tällaisia vikoja, paitsi tietysti siinä, joka on mun pihalla.
Olen auton juuri ostanut ja myyjäliike sanoo että autossa ei ole vikaa vaan että öljynkulutus 4L/10tkm on täysin normaali, mistä olen jokseenkin eri mieltä. Raja-arvo oli ymmärtääkseni 4,7L/10tkm eli 14L öljynvaihtovälillä. Volkkarissa se kuullostaisi ihan normaalilta.

Onko jollain muulla vastaavaa öljynkulutusta??
Saab-foorumilla oltiin erikoistuttu männänrenkaiden liottamiseen, mutten ole vakuuttunut liottamisen hyödyistä vaikka vanha turbosaabi hieno olisikin.
Nyt olisi hyvät ideat kullan arvoisia, eihän ne männänrenkaat kalliita ole, mutta menee kotikonstein koko kesäloma pilalle kun lähtee irroittamaan konetta. Ja sitten kyllä loman jälkeen harmittaa, jos vika olikin jossain muualla, mutta missä??
Olen pelkkänä korvana hyville ideoille!