Autodiagnoosi  Carcom Oy

XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?

  • 30 Vastauksia
  • 14458 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Uutena Volvistina kaipaisin kovasti apuja, kun tekniikka ei ole entuudestaan tuttua. Ruotsin ja ameriikan foorumit olen koittanut etsiskellä läpi, eikä täältäkään vanhoja topikkeja suuresta öljynkulutuksesta kyseiselle koneelle löydy.

Konehan on D5244T17 (ehkä), 5-sylinterinen 2400cc. Mittarissa on vaivaiset 295tkm ja öljyä kuluu tällähetkellä n. 4dl/1000km.

Volvon huollossa ollaan asiaa tutkittu, mistään ei vuoda öljyä ulos ja turbo oli kuiva, kun sinne oli kurkistettu. Toki uskoisin, että turbo voi silti olla kuiva, vaikka se vähän öljyä vuotaisikin. Jokatapauksessa merkkikorjaamo sanoo, että vika luultavasti männänrenkaissa ja vaihtokone on ainoa vaihtoehto, ja sen hinta on puolet auton arvosta. Kuulemma näissä koneissa EI ole tällaisia vikoja, paitsi tietysti siinä, joka on mun pihalla.

Olen auton juuri ostanut ja myyjäliike sanoo että autossa ei ole vikaa vaan että öljynkulutus 4L/10tkm on täysin normaali, mistä olen jokseenkin eri mieltä. Raja-arvo oli ymmärtääkseni 4,7L/10tkm eli 14L öljynvaihtovälillä. Volkkarissa se kuullostaisi ihan normaalilta. :D  Onko jollain muulla vastaavaa öljynkulutusta??

Saab-foorumilla oltiin erikoistuttu männänrenkaiden liottamiseen, mutten ole vakuuttunut liottamisen hyödyistä vaikka vanha turbosaabi hieno olisikin.

Nyt olisi hyvät ideat kullan arvoisia, eihän ne männänrenkaat kalliita ole, mutta menee kotikonstein koko kesäloma pilalle kun lähtee irroittamaan konetta. Ja sitten kyllä loman jälkeen harmittaa, jos vika olikin jossain muualla, mutta missä??

Olen pelkkänä korvana hyville ideoille! :)
« Viimeksi muokattu: 11.05.2021, 21:11:58 kirjoittanut kaali81 »
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #1 : 12.03.2021, 20:38:11 »
Kannattaisi varmaan puristukset mittaa ensiksi.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #2 : 12.03.2021, 21:04:03 »
Tuota asiaa en amatöörinä tullut ajatelleeksi, eli jos jossain pytyssä on matalampi puristus, vuotaa sieltä joko männänrenkaat tai venttiilit? Tämäkin mittaus menee kyllä kesään, pakkasessa ei viitsi purkaa edes senvertaa, että saisi näitä mitattua.

Jotenkin toivoisin, että jollain olisi ollut vastaavaa ongelmaa ja tarinaa mahdollisesta ratkaisusta...

Auto ei siis savuta ja päästöarvotkin ovat normaalit, koska meni leimasta heittämällä läpi.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2021, 21:08:29 kirjoittanut kaali81 »
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #3 : 12.03.2021, 21:08:34 »
Tuo moottori on varmaan D5244T17 mitä öljyä käytät?

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #4 : 12.03.2021, 22:09:08 »
Ihan sitä Volvon tälle suosittelemaa, olikohan se 0W30?! Mielestäni puhdas vesikin on paksua tähän verrattuna, vanhemmassa mallissa, jossa 20tkm huoltoväli, oli 5W40 samalle koneelle, tätä ajattelin koittaa seuraavaksi. Onko suosituksia öljyn merkistä? Vai uskaltaisiko koittaa vielä paksumpaa?
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3452
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #5 : 12.03.2021, 22:59:15 »
Tuo paksumman öljyn käyttäminen tuskin on erityisen suositeltavaa, ei se öljynkulutus sillä lopu jos se on nytkin jo noin miehekkäällä tasolla. Onko auton huoltohistoria ihan normaalilla tasolla, vai onko auto ollut erityisen huonolla pidolla joka voisi selittää koneen ennenaikaisen kulumisen tms?

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #6 : 12.03.2021, 23:01:37 »
Täysi volvon merkkihuoltokirja uudesta asti, mikään ei viittaa siihen, että huoltoja olisi laiminlyöty.  :'(
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #7 : 13.03.2021, 05:40:07 »
Kokeiltiinko turbon laakerit. PCV venttiilin voisi tutkia. Onko moottorin ohjelmaa sorkittu, luulisi että DPF on jo tukossa jos polttaa öljyä ja siittä pitäisi tulla häly.
Venttiilin ohjurit/tiivisteet jne

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #8 : 13.03.2021, 22:18:43 »
Ihan sitä Volvon tälle suosittelemaa, olikohan se 0W30?! Mielestäni puhdas vesikin on paksua tähän verrattuna, vanhemmassa mallissa, jossa 20tkm huoltoväli, oli 5W40 samalle koneelle, tätä ajattelin koittaa seuraavaksi. Onko suosituksia öljyn merkistä? Vai uskaltaisiko koittaa vielä paksumpaa?
Eikä kannata ylärajaan ölyjyä täyttää! Itse täytän min-mac puoliväli D5244T17  :)

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #9 : 13.03.2021, 23:15:20 »
Eikä kannata ylärajaan ölyjyä täyttää! Itse täytän min-mac puoliväli D5244T17  :)

Kuinka usein joudut lisäilemään?  ;) Onko tuohon min/max puoleenväliin joku tietty syy? Mulla menee ylämerkistä hälytysrajaan se reilu 1500km... Vaikka aika usein tulee kyllä tsekattua öljymäärä nykyään, ettei hälytyksiä kyllä ole kuulunut.

En usko, että ovat turbon laakereita siellä huollossa tsekanneet, jotenkin vaikuttaa siltä, ettei ”hankalia” vikoja lähdetä edes etsimään, onko tuntiveloitus sitten niin korkea, ettei vian selvittäminen kannata?!
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #10 : 14.03.2021, 09:21:47 »
Eikös näissä D4 ole juuri sitä männänrengas ongelmaa eli männänrenkaissa reiät karstottuu umpeen ja öljy ei pääse palaamaan ja palaa sitten pois. Volvon korjaus ongelmaan on juurikin tuo aloituspostissa ehdotettu koko koneen vaihto uuteen  :-\

En löydä nyt haulla sitä ketjua missä asiasta on puhuttu, mutta muistaakseni volvon toleranssi normaalille öljynkulutukselle oli 0,6l/1000km eli sullahan tuo menee vielä toleransseihin. Voin olla väärässäkin kun en ketjua nyt löydä ja asiantuntevammat voi korjata.

Tässä vielä video aiheesta.

https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgwiwio
« Viimeksi muokattu: 14.03.2021, 09:30:54 kirjoittanut volvo2020 »

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #11 : 14.03.2021, 10:58:27 »
Eikös näissä D4 ole juuri sitä männänrengas ongelmaa eli männänrenkaissa reiät karstottuu umpeen ja öljy ei pääse palaamaan ja palaa sitten pois. Volvon korjaus ongelmaan on juurikin tuo aloituspostissa ehdotettu koko koneen vaihto uuteen  :-\

En löydä nyt haulla sitä ketjua missä asiasta on puhuttu, mutta muistaakseni volvon toleranssi normaalille öljynkulutukselle oli 0,6l/1000km eli sullahan tuo menee vielä toleransseihin. Voin olla väärässäkin kun en ketjua nyt löydä ja asiantuntevammat voi korjata.

Tässä vielä video aiheesta.

https://www.youtube.com/watch?v=8yJoHgwiwio

En myöskään löytänyt täältä ko. ketjua, ulkomaisilla foorumeilla puhutaan 2 litraisesta 4-cyl D4 koneesta paljon, mutten ole löytänyt 5-pyttyisistä vielä mitään.

Joo volvon ohjearvo ainakin turun huollon mukaan oli n. 5L/10tkm, eli oikeastaanhan mulla ei ole ongelmaa laisinkaan. Paitsi että jotenkin on.

Hassua, ettei foorumilla ole ketään jolla samoja ongelmia...

Tuota aiemmin mainittua PCV-venttiiliä en tästä konetyypistä ole vielä löytänyt, huohotus ilmeisesti öljyfiltterimoduulin kautta toteutettu, pitää ottaa se kuitenkin auki ja katsoa kuinka tukossa se on.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2021, 14:05:27 kirjoittanut kaali81 »
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #12 : 14.03.2021, 16:05:54 »
Mittarissa on kuitenkin jo 300tkm eli kilometrejä on takana jo reippaasti. Jos auto toimii, Hiukkasloukku ei polta turhan usein ja auto ei savuta K-Arvo normaali niin ei muutakun kovaa ajoa. Olet auton vasta ostanut, mutta kulutus on specsien sisällä ja 300tkm ajettu moottori alkaa olemaan elinkaarensa loppupuolella. Kalliiksi mahtaa tulla vian selvittäminen. Varmaan nuo helpot asiat mitä jo mainittukin voinee tehdä, mutta myyjäliikettä ei koko kustannuksia varmasti saa maksamaan. Eli vähintään 50/50 tulee menemään.

Periaatteessa tuo DPF on osa joka voi tuosta öljynsyönnistä ottaa osumaa, jos se öljy palaa palotilassa. miten lie egr onko kunnossa?

Poissa volvo v70 legend

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi xc60 vm2010 ja s80 vm2008
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #13 : 14.03.2021, 16:29:00 »
Pitää varmaan vaihtaa merkkiä, kun 300tkm ajettu moottori alkaa olla elinkaarensa loppupuolella. ;)
Toki eihän se uusikaan ole. Jokuhan tuon öljyn syönnin aiheuttaa.
Meillä xc60 2,4d vm 2010 ja ajettu 220tkm eikä tarvitse lisätä öljyä 20tkm vaihtovälillä.

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #14 : 14.03.2021, 16:49:46 »
Pitää varmaan vaihtaa merkkiä, kun 300tkm ajettu moottori alkaa olla elinkaarensa loppupuolella. ;)
Toki eihän se uusikaan ole. Jokuhan tuon öljyn syönnin aiheuttaa.
Meillä xc60 2,4d vm 2010 ja ajettu 220tkm eikä tarvitse lisätä öljyä 20tkm vaihtovälillä.

Näinhän ne maahantuojat ja kuluttajansuojakin taitaa asian ilmaista. Olikohan se 250tkm moottorin osille laskennallinen käyttöikä? voin olla väärässäkin ja tapauskohtaistahan tämä on. Suomalaiselle tuo 300tkm on vasta sisäänajo ja eihän tuon pitäisi olla matka eikä mikään toimivalle koneelle. Toisille riittää jo 100tkm  nykylaadulla  :buck2:
Mutta jokuhan sen öljynsyönnin aiheuttaa ja tuskin se ainakaan tuosta vähenee. Ilmeisesti ketjun aloittajalal pysyy kuitenkin työkalut käsissä ja pystyy itsekin korjaamaan. Tässä säästänee euroja jonkin verran.

 

RallyBaron  Samppasport