KL-varaosat  Race.fi

V90 D4 -17 vaihteistoöljyn vaihto

• 50 Vastauksia
  • 17927 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juho82

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 D4 -17 vaihteistoöljyn vaihto
« Vastaus #45 : 31.07.2024, 21:49:35 »
Näistä kasivaihteisista ei pysty öljynvaihtoa tekemään ”huuhtelemalla”, koska vaihteiston öljynjäähdytin on vaihteistossa kiinni, eikä siinä ole mitään irroitettavia letkuja.

Toki, voihan ne ”huuhdella” kuten itse tein: tyhjennysreiästä pihalle niin paljon kuin tulee, jonka jälkeen 5 litraa tupaan ja koneet tulille. Vaihteiden läpi käynti useaan kertaan, öljyt ulos ja taas 5 litraa sisään. Näin tehden 20 litraa käytin vaihtoon ja tarkistuksessa vaihteistoon jäi sisälle kirkas punainen öljy.

Näin ne tekee, myös 6 vaihteiseen. Tästä "huuhtelu" vaihdosta on niin montaa eri variaatiota ku on kirjoittajia.

Poissa Merlin

• Grand Touring
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
« Vastaus #46 : 01.08.2024, 05:35:26 »
Näistä kun aina turinoidaan ja kysellään, niin olisi hyvä samassa yhteydessä kertoa, että mitä sillä ”huuhtelulla” halutaan tarkoittaa:

-koneellinen huuhtelu

-huuhtelu niin, että uusi ja vanha öljy eivät pääse sekoittumaan

-huuhtelu niin, että uusi ja vanha öljy sekoittuvat keskenään, mutta tehden se niin, että mahdollisimman paljon öljystä vaihtuu uuteen

-vai jotain ihan muuta? ???
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #47 : 02.08.2024, 15:05:19 »
Jos vaihtaa 60-80tkm välein normaalisti öljyt niin ei ole järkeä huuhdella kun ei siitä ole mitään hyötyä. Vaihtotapahtumassa vaihtuu aivan riittävä määrä öljyä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Tapi85

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #48 : 27.10.2024, 11:07:32 »
Näistä kasivaihteisista ei pysty öljynvaihtoa tekemään ”huuhtelemalla”, koska vaihteiston öljynjäähdytin on vaihteistossa kiinni, eikä siinä ole mitään irroitettavia letkuja.

Toki, voihan ne ”huuhdella” kuten itse tein: tyhjennysreiästä pihalle niin paljon kuin tulee, jonka jälkeen 5 litraa tupaan ja koneet tulille. Vaihteiden läpi käynti useaan kertaan, öljyt ulos ja taas 5 litraa sisään. Näin tehden 20 litraa käytin vaihtoon ja tarkistuksessa vaihteistoon jäi sisälle kirkas punainen öljy.

Vaihteiston öljynjäähdytin on kolmella ruuvilla kiinni ja toimenpiteen yhteydessä jäähdytin irrotetaan vaihteistosta ja tilalle pistetään koneen letkut. Kyllä se koneellinen vaihto/huuhtelu näihin tehdään jossa koko öljymäärä saadaan vaihdettua. Olen kahdesti teettänyt kemiallisen pesun kera. Oli järkeä/hyötyä tai ei, mutta mahdollista se on.

Poissa Merlin

• Grand Touring
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
« Vastaus #49 : 27.10.2024, 11:15:08 »
Vaihteiston öljynjäähdytin on kolmella ruuvilla kiinni ja toimenpiteen yhteydessä jäähdytin irrotetaan vaihteistosta ja tilalle pistetään koneen letkut. Kyllä se koneellinen vaihto/huuhtelu näihin tehdään jossa koko öljymäärä saadaan vaihdettua. Olen kahdesti teettänyt kemiallisen pesun kera. Oli järkeä/hyötyä tai ei, mutta mahdollista se on.
Hienoa, jos onnistuu. :)

Minä kun tuosta kyselin, niin kaikkialla sanottiin, ettei pysty.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Tapi85

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #50 : 27.10.2024, 11:24:03 »
Hienoa, jos onnistuu. :)

Minä kun tuosta kyselin, niin kaikkialla sanottiin, ettei pysty.

Onpa erikoista että näin on vastailtu.

Mun tarinahan sillon aikoinaan meni niin, että ensimmäisessä paikassa asentaja pyysi mut auton alle kattomaan, että kuinka hankalasti lämmönvaihtimen ruuvit on, että niitä ei saa mitenkään auki. No itsekin asentajataustan omaavana mietin mielessäni, että jos siinä kohtaa tulee jo ensimmäinen ongelma niin nyt olen väärässä paikassa ja pyysin laskemaan auton alas.

No seuraaavassa paikassa vaihdin saatiin irti, mutta he eivät saaneet öljyä kiertämään/ulos laatikosta, koska se ei ollut tarpeeksi kuumaa ja termostaatti esti kierron eikä ymmärtäneet miten se voisi tapahtua. Ehdottivat perinteistä vaihtoa johon sanoin että sen voin tehdä itsekin joten auto alas, kiitos.

Kolmannessa paikassa, Lahden Hirsimetsäntien Öljypisteellä homma onnistui. Kysyin, että kuinka se öljy lähtee sinne vaihtimen suuntaan ja kuulemma auton ollessa käynnissä pakki päälle niin öljy kiertää lämmönvaihtimelle kylmänäkin.

KL-varaosat  Race.fi