Ikuisuushaave tuli ostettua muutama viikko sitten

.


242 GT -80. Jenkkimalli eli koneena B21F (k-jet lambdaohjauksella. M46, kattoluukku, sähkölasit, nappilämppäri ja mailimittari.
Auton historiaa löytyy 1980 vuodesta asti kun tallessa on mm ensimmäinen rekisteriote Mainen osavaltiosta ja ostohetkeltä rahoitussopimus. Maksoi muuten 11025 dollaria joka nykyrahaan käännettynä on 29801€. Suomalainen pariskunta tilasi tämän ja 1981 he toivat tämän suomeen. Pitivät käyttöautona etelä-suomessa 1999 asti jolloin mittarissa oli 336tkm. Sitten tuli pari omistajaa 99-09 jonka jälkeen tämä meni Tornioon ja oli siellä ajamatta 2016 asti. 2016 katsastettu ja 2017 meni minua edeltäneelle omistajalle joka laittoi seisontaan. 1400km tuli ajoa tuossa vuoden aikana. Eli käytännössä 2009-2021 ollut piilossa katseilta.
Ja nyt Mittarissa on 237000mailia (379tkm). Kun huomasin ilmoituksen nettiautosta niin tajusin heti että tämä on saatava. Isällä oli -79 GT ja olen siinä kyydissä ollut yli 10v elämästäni, alkaen kun synnäriltä minut GT:llä tuotiin kotiin.
Kävin trailerilla hakemassa ja pudotin illalla tämän katsastuskonttorin pihaan ja aamulla tarjoamaan inssille.




Puhdas 2v leima

. Hämmästelivät päästöjä kun lähes vähäpäästöisen arvoihin päästiin.
Sitten missäs kunnossa tämä on.
Autoa on huollettu paljon. Jarrut, iskarit ja jouset ainakin uutta. Myös hitsailtu ja ylimaalattu. Peräpelti on vaihdettu uudemmasta ja samalla väärät takavalot. Noista pitää päästä eroon, onneksi vanhan mallin valot tulivat mukana.
Kaiken kaikkiaan autosta on pidetty hyvin huolta mutta tekemistäkin on.

Ensimmäinen ongelma tuli kun koeajoin autoa ennen katsastusta. Kone pätki ja sammui aina kun käännyin tai kiihdytin. Bensaa oli tankissa yli puoli tankkia mutta silti tuntui että se loppuisi. Oireet loppui kun tankkasin kymmenen litraa lisää. Ajoin kotia ja laitoin talliin.
Kotona otin tankkilaitteen ulos. Oli muuten tiukassa sen kiinnitysrengas mikä ei varmasti ole kenellekkään yllätys.
Ja sieltä vika löytyi. Pumpun yhdistävä letku oli hävinnyt olemasta.

Laitoin uutta upotettavaa bensaletkua pätkän. Maakaapeli murtui irti joten siihen ruuvikiinnitys. Putsailin enimmät ruosteet ja pikkaisen maalia päälle. Paluun muoviputken vaihdoin letkuun.


Kasaan ja koeajolle. Ei nykimisiä, vetää iloisesti ja tuntui siltä että voisi ajaa pidemmällekkin. Mutta kun pikkulenkin jälkeen katsoin auton alle niin bensaa valuu taka-akselilta. Ensivilkaisulla vaikuttaa siltä että paluulinjan ruosteinen putki murtui kun laitoin siihen uuden letkun. No huomenna tutkin sitä lisää.
Tavoite on että ajaisin tällä koko kesän ja Avensiksen voisi laittaa pois liikennekäytöstä.
Tehtävälistaa ja tiedossa olevia ongelmia:
(päivitän tähän itselle muistilistaa)
-Uudet renkaat
-Ruostesuojausta ja pohjan siistimistä.
-Nokkahihnan vaihto
-Lämpömittari menee nopeasti tappiin vaikka kone ei niin kuuma ole. (Mittariston jännitteensäädin?)
-Taustavalojen vaihtoa.
-Ajovaloumpioiden vaihto (liian pienet)
-Kattoluukun ja ikkunoiden herkistely
-Takavalojen vaihto ja joskus koko takapellin vaihto.
-Konepellin pintapelti irti liimauksista
-Alkuperäinen radio ei sammu ja vinkuu kierrosten mukaan.
-vilkkuviiksessä kosketushäikkää
-takapuskurin kumilista irti
-alapallonivelien mallin tarkastus
-rapeiden sähköjohtojen uusintaa
-oikea sähköikkuna ei toimi
-kojelauta rämisee
-kardaani tärisee, ristinivelet?
Ja lista jatkuu...
Ja jos joku keski-suomessa, tai miksei kauempanakin, haluaisi auttaa peltitöissä niin voisi vinkata. En ala ostamaan hitsauskonetta ja peltityökaluja vaan sijoitan mieluummin henkilölle jolla ne on ja osaa niitä käyttää.
Torista ostin aiheeseen sopivaa materiaalia.


Mutta hyvältä tuntui ajaa lenkki unelma-autollani.
