Proturbo  Autodiagnoosi

Huikkosterin 242 GT -80

  • 156 Vastauksia
  • 39887 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #135 : 28.07.2023, 06:35:34 »
Minä aikoinaan laitoin 1980 240 ruumariin uudemmasta mittaristosta elektronisen säätäjän, hyvin toimi.
En muista mistä vuosimallista tuo tuli käyttöön, ehkä jo silloin kun mittaristo vaihtui 1981->?



Paljon onnea uuteen elämään.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #136 : 28.07.2023, 07:15:38 »
Kyllä ja kiitos :). 7810 tmv piiri ja joku konkka tai pari tuohon. Vien säätimen elektroniikkaa harrastavalle kaverille niin se tekee sen sisälle muutoksen. En tiedä missä mun kolvikaan on :D.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #137 : 03.08.2023, 10:25:44 »
Häät vietetty ja GT kuljetti. Oli niin surkea keli ettei tästä Volvon osuudesta tapahtumaan tullut otettua kuvia. Kotimatkalla alkoi nykimään, latauksen merkkivalo välähteli ja kierroslukumittari kävi nollilla. Kotia kuitenkin pääsi. Tutkinpa tätä kun joskus saa hetken vapaata.

Vihdoin tilasin normaalit vilkunkuvut. Vaihdoin tänä aamuna. Nyt näyttää oikealta. :)


Mutta kävi näin. :(


Vaihdoin nää isommat umpiot viime kesänä mutta mulla ei ollut kiinnitysvanteita, eikä kyllä näille sopivia pohjalevyjäkään. Patentoin noi kiinni mutta eipä käynyt mielessä että ne vanteet myös varmistaa lasien kiinni pysymisen.

https://classicvolvorestoration.fi/
Onko tästä sivustosta tietoa? Tuolla näyttäis olevan mm umpioiden kiinnitysvanteita.

Jos on tiedossa nappisilmän umpioita ja kiinnitysosia niin olisin kiinnostunut tuotteista

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #138 : 03.08.2023, 18:53:10 »
Häät vietetty ja GT kuljetti. Oli niin surkea keli ettei tästä Volvon osuudesta tapahtumaan tullut otettua kuvia. Kotimatkalla alkoi nykimään, latauksen merkkivalo välähteli ja kierroslukumittari kävi nollilla. Kotia kuitenkin pääsi. Tutkinpa tätä kun joskus saa hetken vapaata.

Vihdoin tilasin normaalit vilkunkuvut. Vaihdoin tänä aamuna. Nyt näyttää oikealta. :)


Mutta kävi näin. :(


Vaihdoin nää isommat umpiot viime kesänä mutta mulla ei ollut kiinnitysvanteita, eikä kyllä näille sopivia pohjalevyjäkään. Patentoin noi kiinni mutta eipä käynyt mielessä että ne vanteet myös varmistaa lasien kiinni pysymisen.

https://classicvolvorestoration.fi/
Onko tästä sivustosta tietoa? Tuolla näyttäis olevan mm umpioiden kiinnitysvanteita.

Jos on tiedossa nappisilmän umpioita ja kiinnitysosia niin olisin kiinnostunut tuotteista

Ite tilasin tuolta 164 moottorin kumityynyt ja iha hyvin pelasi homma ainakin itsellä.  :)

Tää on kyl hieno GT  8)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #139 : 13.08.2023, 14:16:55 »
Kiitos Diville!  -H-
Nyt on oikein kiinnitetyt ja ehjät nappisilmät.




Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #140 : 13.08.2023, 17:45:07 »
Mittariston jännitteensäädinkin on nyt korjattu ja asennettu. Vihdoin mittarit toimii :D




Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #141 : 14.10.2024, 23:20:01 »
Mitäs tälle kuuluu?

0lipa mukava lukea juttua 242 GT:stä joka oli "vain" vuoden takaa, muut kun alkaa olla sieltä 10v takaa jos sieltäkään...
Pitkästä aikaa kaivoin oman 242 GT:n naftaliinista ja aloin tekemään listaa mitä kaikkea pitäisi ostaa, niin tuli tämä ketju vastaan.
Olenkin nähnyt tämän pirssin Torniossa/Haaparannassa 2018 vuonna, tuli hetki vietettyä autoa speksatessa ja vertaillessa omaani.

Mun oma on myös 1980 vuosimallia, ja siihen on aloitettu tekemään ruostekorjauksia vaihtamalla molemmat tai ainakin toinen varapyöräkotelo niin tulin siinä toivossa kurkkimaan olisiko tässä alkuperäiset vielä tallella ja kuvia niistä. Mutta olinkin jo unohtanut että taisi olla niin että viimeisissä on normaalit varapyöräkotelot, ja mullakin taitaa oikeanpuoleinen olla vielä tehtaan jäljiltä- (ja on samanlainen kuin muissa 240 malleissa) Sain autosta kuvia 90-luvulta ja silloin ainakin on ollut noi normaalit jo.

Lisäksi mulla ei ole noita GT-rautoja eikä kojelaudassa oranssia raitaa, vaan on musta ja keskellä "romulokero". Selasin joskus "svensk 242gt klubben" tms. 242gt sivustoa Ja sinne oli kerätty useita näitä listaukseen, ja jostain tietystä alustanumerosta eteenpäin alkoi tippua noita GT-optiikkajuttuja pois. Harmikseni tuota sivua en enää löytänyt millään... Siinä on mennyt bittiavaruuteen paljon hyvää tietoa.

Mielelläni kuitenkin lisäisin tuohon omaani noi GT-raudat jos vain jostain tulevat vastaan.
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #142 : 15.10.2024, 15:28:54 »
Pitää joskus ajella katsomaan kun saat GT:n liikenteeseen. Näitä ei ole yhtään liikaa :).

Ollut kiireinen kesä niin GT:lle ei tapahtunut oikein mitään. Elokuussa oli noin kuukauden liikenteessä ja ajoin tankillisen verran. Toki kävin ekan kerran ajelemassa oman pojan kanssa. Mahtuu kaukalo ja vaunutkin kyytiin mut ei helposti, ei ole perheauto :D
 Otin minä muutaman kuvan kuitenkin.






Kannentiivisteen kyllä voisi vaihdella. Joka kerta kun kylmästä lähtee ajamaan, ei tule yhtään lämpöä ennenkuin lämpömittari käy punaisen rajalla. Siitä sitten vissiin ilmakupla lähtee liikkeelle, lämmöt laskee normaaliin ja lämpöä tulee sisällekkin. Sen jälkeen voi ajella vaikka koko päivän ja kaikki toimii.
Saattaa joskus myös työntää nesteet parkkipaikalle sammuttamisen jälkeen. Pikku juttuja :D.

1979 ainakin oli pienet varapyöräkotelot joten olisiko näihin -80 malleihin tullut isot. En ole yhtään varma kun tämäkin on hitsailtu jo, ilmeisesti siellä Torniossa.

Minusta niitä GT rautoja on ollut myynnissä ihan uusiakin. Eikä ne ois vaikeita tehdä itsekkään

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #143 : 08.04.2025, 15:10:12 »
Pistetäänkö vähän kesäkuntoon tätäkin?
11:00


13:10


Päätin alkaa vaihtaa kannentiivistettä kun työnti paisarista nesteitä ulos eikä tullut lämmintä ennenkuin lämpömittari kävi kerran punarajalla. Sitten kaikki tasoittui ja pystyi ajamaan vaikka kuinka pitkälle.






Olisiko tuossa vuoto?

Muutama viikko olisi aikaa. Haluaisin kovasti mennä tällä lahteen classic motor show näyttelyyn että voisi muutkin ihmetellä liikkuvaa GT Volvoa :)

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #144 : 08.04.2025, 16:40:24 »
Se olis hienoa, en oo taas kolmeen enljään vuoteen nähnyt livenä 242GT:tä. Espoon automuseolla viimeksi -78 mallisen.
Ajattele millä ajat !

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #145 : 08.04.2025, 20:35:25 »
Kuvien perusteella ykkösen liekkirengas on siirtynyt etureunasta joten siellä se vuotokin lienee jos neste pääsee tiivisteen ja lohkon välissä kulkemaan niin pitkälle. Voihan pieniä vuotoja olla muuallakin jos/kun tiiviste on todella vanha.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2025, 20:37:51 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #146 : 09.04.2025, 16:18:27 »
Olet aivan oikeassa. Sehän on ihan mutkalla. Eli epäilykseni vahvistuvat kansipahvin vaihdon tarpeesta.

Laitoin bräkleeniä palotiloihin ja kaikki kanavat kastuivat. Pylväsporasta ja auki leikatusta hylsystä saa hyvän venttiilijousen painimen. Käytin yhden venttiilin irti ja totesin että vaatii hionnan. Ohjuri tuntui timmiltä kuitenkin. En viittiny muita ees kattoa.




Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #147 : 20.04.2025, 19:18:04 »
Kansi on koneistettu. Venttiilit hiottu, tasoa oikaistu 0,3mm, pakosarjan pinnapultit uusittu ja venttiilit säädetty.


Motonetistä hain hihnoja, nesteitä, suodattimia ja sytytystulppia. Vielä pitää hakea uudet pakosarjan mutterit.

Mutta problem.



Tein suuttimille testipenkin. Avasin polttoainepumpun releen ja kiilasin kärjen kiinni pahvin palalla. Kun kytkin akun navan kiinni niin sain bensapumput pyörimään ja k-jetin ilmalautasta nostamalla pääsin näkemään suuttimien sumun.

Ei oo hyviä. Sumut on hyvin erilaisia ja ruikkii sivuille enemmän kuin suoraan. Yksi on hyvän näköinen. Minimi määrällä kun siitä saa sumun, muista tulee tippaa.

Määrät sentään on lähelle. 1 sylinteriin menee ehkä muutaman prosentin vähemmän.

Mitenhän nuo sais ehostettua? Tyhjensin polttoainesuodattimen, täytin sen suuttimien puhdistusaineella ja sen pumppasin läpi. Jätin vielä vaikuttamaan mutta vähän epäilen. Yhden putelin tuollaista olen jo laittanut viime vuonna tankkiin.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3821
  • 195hv/406Nm
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #148 : 20.04.2025, 19:44:21 »
Kansi on koneistettu. Venttiilit hiottu, tasoa oikaistu 0,3mm, pakosarjan pinnapultit uusittu ja venttiilit säädetty.


Motonetistä hain hihnoja, nesteitä, suodattimia ja sytytystulppia. Vielä pitää hakea uudet pakosarjan mutterit.

Mutta problem.



Tein suuttimille testipenkin. Avasin polttoainepumpun releen ja kiilasin kärjen kiinni pahvin palalla. Kun kytkin akun navan kiinni niin sain bensapumput pyörimään ja k-jetin ilmalautasta nostamalla pääsin näkemään suuttimien sumun.

Ei oo hyviä. Sumut on hyvin erilaisia ja ruikkii sivuille enemmän kuin suoraan. Yksi on hyvän näköinen. Minimi määrällä kun siitä saa sumun, muista tulee tippaa.

Määrät sentään on lähelle. 1 sylinteriin menee ehkä muutaman prosentin vähemmän.

Mitenhän nuo sais ehostettua? Tyhjensin polttoainesuodattimen, täytin sen suuttimien puhdistusaineella ja sen pumppasin läpi. Jätin vielä vaikuttamaan mutta vähän epäilen. Yhden putelin tuollaista olen jo laittanut viime vuonna tankkiin.
Laittelin sulle somen kautta vinkkiä  ;)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #149 : 20.04.2025, 21:06:22 »
Mitenhän nuo sais ehostettua? Tyhjensin polttoainesuodattimen, täytin sen suuttimien puhdistusaineella ja sen pumppasin läpi. Jätin vielä vaikuttamaan mutta vähän epäilen. Yhden putelin tuollaista olen jo laittanut viime vuonna tankkiin.

Voihan niitä koittaa ultraäänipesurilla elvyttää, jos ne vielä heräis henkiin.
Uudet on niin kohtuu hintaset, että vaihtaisin vaan uudet seuraavaksi :)
https://ppmarket.fi/ruiskutusventtiili-bosch-0-437-502-015

 

Futurez  Kulkukoira