Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kurkistus M47 laatikon sisälle

  • 16 Vastauksia
  • 7157 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

takapotkukartano

  • Vieras
Kurkistus M47 laatikon sisälle
« : 22.11.2011, 20:46:25 »
Olin nostamassa laatikkoa takas paikalleen kun tulin kokeilleeksi vaihteiden toimintaa ja huomasin, että vaihteet on jumissa. Keppi ei liiku minnekään; kepin ja vaihteensiirtäjän väliset puslat on uudet ja oikein kasattu jne. jne.
Nappasin laatikosta kannen pois ja tuollaista siellä näkyi. Tuo kuva on ihan sieltä kytkinakselin päästä. Tuo messinkinen lienee synkrorengas, mutta mikäs perskeleen liuska siinä näkyy kiilaantuneena ja jumittuneena.



Käsittääkseni vastaava kohta samalta rattaalta, jossa tuo liuska lienee piilossa tuolla edessä. Mitenkäs tuon jumittuneen tuosta saa pois ? Naputtelemalla ei KYLLÄ lähde eli mitenkäs tuota mysteeriota lähdetään purkamaan ?




Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #1 : 22.11.2011, 22:12:40 »
Joo näkyy, mutta ei saisi näkyä.
Se "rengas" joka liikkuu siinä sen synkron ja sitä edempänä olevan synkrojarrun välillä, on nyt jostain syystä liikkunut liikaa "eteenpäin", josta syystä sieltä on muljahtanut yksi niistä(tod.näk. kaikki kolme) judansseista pois paikaltaan työntäen myös sen(kummatkin) "jousen" myös irti.

Pitää purkaa koko pääakseli irti, jotta sen(ne) saa paikalleen.
Oliko tarpeeksi vaikeasti selvitetty, vai juonko vielä yhden mäyriksen?(karhua) :D

E: vai lähtikö se "kytkinakselinpätkä" pois kokonaan etukautta?
Jos näin, niin se riittää. Sitten pystyt kasaamaan tuon hässäkän oikein.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 22:16:04 kirjoittanut järviin »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #2 : 22.11.2011, 22:22:15 »
Kuvasta jopa näkee, että synkrorengas on pyörähtänyt tuohon rattaaseen nähden, ja sen takia se klisu ei mene paikalleen. Niiden palikoiden funktio on tosiaan pitää synkrorenkaat paikallaan pyörimissuunnassa, huomaat renkaassa upotuksen tuota osaa vasten kun pyörittelet sitä tuosta välistä hiukan. Sen kohdan kun löydät, tarpeeksi isolla määrällä sorminäppäryyttä ja ohkosilla ruuvareilla saat sen tuonne väliin takasin, mutta tapauksesta riippuen voi tuottaa ärräpäitä. Ja se puuttuva on luultavasti laatikon pohjalla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #3 : 22.11.2011, 22:37:51 »
Kyllä tuo synkrojarru mielestäni on oikeassa kohdassa, mutta se "jousi" ei enään koskaan asetu oikeaan paikkaan, ilman että purkaat koko systeemin. Niitä "liuskoja" kuitenkin on 3 kpl ja ne kaikki ovat siellä missä ei pitäisi. Mukaan lukien se "jousi".

Atomeiksi vaan suosiolla. Erkkikään ei niitä asenna paikoilleen ilman pääakselin katkaisua.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #4 : 23.11.2011, 11:13:39 »
Mieti, rupeetko tuota rempaamaan, vai hommaatko käytetyn neliseiskan jonka heität paikalleen.
Niitä nimittäin on aikalailla myytävänä kohtuuhintaan.
Volvoton

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #5 : 23.11.2011, 17:11:41 »
Ei onnaa taas kuvien laitto tänne(omaa sähellystä)
Pitää ottaa kumpikin pää auki.
Sitten ala-akselin kartiolaakereiden ulkokoolit pois jotta se tippuu laatikon pohjalle.(Eivät ole tiukassa. Naputat vain akselia jompaan kumpaan suuntaa ja sitten toiseen suuntaan)
Sitten naputat pääakselia takanta eteenpäin jolloin pääakselin etupätkä(kytkinakseli) lähtee liikkumaan ulospäin. Varo että ala-akseli ei jägää pääakseliin kiinni kun naputtelet.
En muista tuliko se kokonaan lyämällä pois, vai pitikö jotain kikkailla. Ei ole kovin tiukassa tämäkää.
Tässä vaiheessa sinulla on irti se kytkin akseli jonka sisältä muljahtaa pieni neulalaakeri ja messingin värinen synkrojarru älä hukkaa.
Sitten loppuakseli pitäisi nousta sieltä yläpuolelta pois. Voi olla että ala-akselia joutuu liikuttelemaan jotta se tulee sieltä.
Nyt pitää muistella hetki.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2011, 17:29:26 kirjoittanut järviin »

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #6 : 23.11.2011, 17:53:33 »
Kiitos evästyksestä; mietitty on ja en nyt välttämättä tuon korjaamisestakaan tiedä, mutta ikuinen pikkupoika sisälläni yllyttää ainakin purkamaan.

Täällä kanssa yksi pikkupoika yllyttää korjaamaan laatikon. Itsellä 2 kpl M47:ää pihassa ja yksi varuilta varastoituna, niin mielenkiinnolla tätä seuraan. Kuvia ja tapauskertomusta arvostetaan (jo tähänastisiakin).  -H-

Onkin nuo vaihteistot oikeastaan viimeisiä mitä ei ole tullut itsellä vielä avattua...
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #7 : 23.11.2011, 17:54:02 »

Tältä näyttää nyt pääakseli katsottuna kytkinakselin suunnalta.
Kuvassa näkyy jousi ja ne 3 mitäliekkään.
Jousen pää on taivutettu(näkyy alhaalla)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #8 : 23.11.2011, 17:59:40 »
Sitten pitää irroittaa se lukkosokka joka pitää tuota synkronilaitetta kiinni akselissa.


Nyt pitäisi näyttää tältä.(kuva synkronilaitteen vastakkaiselta puolelta)
Kummankin jousen taivutettu pää pitää olla samassa härpäkkeessä ja jouset pitää olla juuri näin päin kuten kuvissa.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2011, 18:21:29 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #9 : 23.11.2011, 18:01:41 »
Ei ole sitten rapulaisen hommaa. :buck2:

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #10 : 24.11.2011, 12:43:32 »
Kiitos evästyksestä; mietitty on ja en nyt välttämättä tuon korjaamisestakaan tiedä, mutta ikuinen pikkupoika sisälläni yllyttää ainakin purkamaan. Kyrpii vahvasti se, että sisuskaluiltaan näyttää muuten moitteettomalta ja kun tuli ne stefat + tiivisteetkin ympäriinsä vaihdettua ja nyt sitten tämä.

En tiedä, oletko miten seuraillut näitä meikäläisen postauksia, mutta tuolta taka-akselitopicista olet saattanut huomata, miten mulla kävi sen ekan purkaamolta hommaamani taka-akselin kanssa. 7 kilometrin koeajon jälkeen räjähti jos kohta nyttemmin se osio kotterosta on taas kuosissa ja korvaava osa tuli ilman mitään kuluja Alavetelin Jannelta salamannopeasti.

Jotenkin tuntuu, että jos mä tohon laatikon hommaan, niin omaamallani Homerin tuurilla se poikii jo ennen kuin ehdin pihatieltä kunnolla kiihdyttää liikenteeseen  :D

Jo vain, kyllä mää tuon sun taka-akseliepäonnistumisen muistan.
Itellä hiipii sama tuntu aina kun jotain käytettyä osaa hommaa jostain, mutta joskus sen on pakko onnistuakkin!  :2funny:
Volvoton

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #11 : 25.11.2011, 22:02:00 »
Onko sulla se takapää kokonaan purettu?

E: eli kaikki rattaat pois sieltä?
« Viimeksi muokattu: 25.11.2011, 22:05:00 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #12 : 25.11.2011, 23:36:41 »
Siis se ratas joka on ala-akselin takimmaisena, pitää vetää ulosvetimellä pois.
Sehän ottaa kiinni siihen pääakselin takimmaiseen rattaaseen, mutta koska niissä on vinot hampaat ja kumpikin akseli pyörii, niin se irtoaa kyllä helposti.

Nyt kun olet jollain ihme konstilla saanut sen ala-akselin etummaisen laakerin irti, vaikka ne takarattaat oli vielä paikallaan, niin mahdollisesti ala-akseli on jo niin alhaalla, että pääakselia takaapäin lyömällä kytkinakseli tulee laakerin kera ulos.(sen jälkeen kun olet irroittanut ne rattaat ulosvetimellä)

Niin ja tietenkin pitää olla kaikki vaihteen siirtäjät irti. Elikkä ne putkisokat pois ja vedät ne akselit irti.
Ne akselit ovat sitten jostain syystä ihmeen pehmeää rautaa, joten älä hirveästi vasaroi.

Niin ja luonnollisesti se takimmainen laakerikansi pitää ottaa pois ja se yläakselin laakerin sokka.

Hankalaa neuvoa olematta paikalla. <Kippis>

Niin ja niille putkisokille pitää antaa iskua siltä puolelta joka on "pitkällään", "tullut yli", vai miten sen nyt ilmaisisi.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2011, 00:23:36 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kurkistus M47 laatikon sisälle
« Vastaus #13 : 26.11.2011, 16:05:32 »
Ei välttämättä.
Voi olla, että ala-akselin kytkimen puoleinen pää on jo sen verran tullut alas, että nyt kun naputtelet pääakselia takapuolelta, niin kytkin akselin pätkä muljahtaa pihalle.

Kuvassa kytkin akseli:


En nyt vanno, että loput pääakselista tulee ilman ala-akselin takimmaista irroittamatta, mutta voihan sen kokeilla.
Syy miksi se akseli pitää saada alas on se, että kuvassa oikealla näkyvä ohut "ratas" ottaa kiinni siihen, eikä tule pois.

Mutta mitäs vattua??
Olihan tää se normi 5 vaihteinen aski?
Sulla on toi paikallaan oleva ala-akselin laakeri toisin päin mitä mulla on yleensä ollut.
Minkä vuotinen aski? lukee siinä askin kylessä jommallakummalla puolella yleensä oikealla.

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

 

Elekma  Autoracing