Carcom Oy  Elekma

SRS-järjestelmän vika

  • 29 Vastauksia
  • 10916 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
SRS-järjestelmän vika
« : 24.11.2011, 22:05:40 »
Uudessa (-98) vollessa ei löydy taulusta lainkaan SRS-merkkivaloa. Arvelisin että ed. omistajan aikana valo syttynyt -> poistettu käytöstä.

Vol-FCR kertoili että "SRS-212 Drivers Air Bag, OC or Cap too Low". Eli olettaisin että bägin vaihdoks menee, mutta oleellisempaa olisi nyt ensin saada merkkivalo palamaan... Vaihtelin tuolla kojetaulussa ehjää lamppua eri kohtiin ja koitin löytää että missä sen SRS-valon pitäisi palaa: ei löytynyt. Eli oisko vallan otettu johto pois lampulta/SRS-boksista? Mistä SRS-boksi löytyy ja paljonko siihen uskaltaa koskea? =)

-pelleeee

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #1 : 24.11.2011, 22:19:46 »
Uudessa (-98) vollessa ei löydy taulusta lainkaan SRS-merkkivaloa. Arvelisin että ed. omistajan aikana valo syttynyt -> poistettu käytöstä.

Vol-FCR kertoili että "SRS-212 Drivers Air Bag, OC or Cap too Low". Eli olettaisin että bägin vaihdoks menee, mutta oleellisempaa olisi nyt ensin saada merkkivalo palamaan... Vaihtelin tuolla kojetaulussa ehjää lamppua eri kohtiin ja koitin löytää että missä sen SRS-valon pitäisi palaa: ei löytynyt. Eli oisko vallan otettu johto pois lampulta/SRS-boksista? Mistä SRS-boksi löytyy ja paljonko siihen uskaltaa koskea? =)

-pelleeee

Jos valottelet siihen mittaristoon taskulampulla, niin varmana bongaat sieltä sen tuvatyynyn merkkivalon, ainakin näin löydät sen paikan jossa pitäisi palaa

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #2 : 24.11.2011, 22:29:39 »
Muistasin joskus toisessa autossa koittaneeni moista mutta en näillä silmillä nähnyt mitään... Täytynee koittaa uudelleen...

Nii juu auto on muuten 940 classic.

-pelleeee

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #3 : 25.11.2011, 12:29:14 »
Jesh.. eli löytyhän se valo sieltä. Ja palaahan se.

Täytyy koittaa vol-fcrllä nollata koodia vaikka tuskin se mitään auttaa. Syystä se valo varmaan poistettu on...

Google kertoi että se johdin mikä ratissa signaalin kuljettaa bagille voi olla särki. Mitenkäs tämä ratin avaus sitten tapahtuu niin että ei tuu kassit naamalle?

-pelleeee

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #4 : 25.11.2011, 12:39:35 »
Jesh.. eli löytyhän se valo sieltä. Ja palaahan se.

Täytyy koittaa vol-fcrllä nollata koodia vaikka tuskin se mitään auttaa. Syystä se valo varmaan poistettu on...

Google kertoi että se johdin mikä ratissa signaalin kuljettaa bagille voi olla särki. Mitenkäs tämä ratin avaus sitten tapahtuu niin että ei tuu kassit naamalle?

-pelleeee

Akusta kenkä irti, käy kahvilla ja ala sen jälkeen hommiin, jos et kahvia juo, potki vaikka kiviä sen n. 10 minuuttia.
Älä mittaa turvatyynyä ohmimitarilla, eli älä mittaa vastusta mistään johdosta, joka on yhteydessä johonkin räjähtävään komponenttiin.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #5 : 25.11.2011, 13:09:01 »
Kiitoksia näistä. Voisin myös huolia ohjeita tuohon ratin avausoperaatioon. Eli mistä pääsen käsiksi bägiin ja siihen sen johtimeen?

Eikö ole siis mitään tapaa määrittää onko bag ehjä vai rikki? Kun ei kerran mittarilla saa koskea...

-pelleeee

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #6 : 25.11.2011, 19:49:11 »
Justiinsa joo. Ei se vol-fcr tuolle suostunu mitään tekemään. Siinä sanotaan että "vika pitää korjata ennen koodin nollausta". En päässyt selvyyteen että yrittääkö se edes sitä nollata.

Onko se koodi sitten liikkeessä nollattava kun on toi pseudo-obd-pistoke? Älyttömän huonosti tuntuu löytyvän matskua intternetistä näistä "obd"-pistokkeellisista 940sistä.

-pelleeee

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #7 : 25.11.2011, 20:20:46 »
Viallinen turvatyyny testataan kytkemällä turvatyynyn tilalle vastus imitoimaan sitä turvatyynyä.
Jos vikakoodin saa tällä poistettua, on vika tyynyssä.
Jos vika ei tuolla poistu, niin sitten mitataan johtimet, mikäli niistä ei löydy vikaa, todennäköinen syyllinen on ohjausyksikkö.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #8 : 29.11.2011, 12:37:13 »
Kiitoksia näistä. Voisin myös huolia ohjeita tuohon ratin avausoperaatioon. Eli mistä pääsen käsiksi bägiin ja siihen sen johtimeen?

Eikö ole siis mitään tapaa määrittää onko bag ehjä vai rikki? Kun ei kerran mittarilla saa koskea...

-pelleeee

Ohjeet testaukseen miksu antoikin, ratti itsessään purkaantuu ratin takaa alhaalta löytyvien reikien kautta. Siellä on torx-ruuvit ja ne aukaisemalla irtoaa ratin keskiön peitelevy etupuolelta. Siinä on sitten kaikki näkyvissä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #9 : 05.12.2011, 13:06:23 »
Ohjeet testaukseen miksu antoikin, ratti itsessään purkaantuu ratin takaa alhaalta löytyvien reikien kautta. Siellä on torx-ruuvit ja ne aukaisemalla irtoaa ratin keskiön peitelevy etupuolelta. Siinä on sitten kaikki näkyvissä.

Vasta ratin irroitus avaa sen komponentin näkyville.
Muista lukitus, ennen ratin irroitusta. (ratis mukana se lukitusruuvi)

http://peehoi.galleria.fi/kuvat/VOLVOILUA/ab6.JPG

Se musta muovinen mötikkä, läpinäkyvän mötikän päällä, on jousikuormitteinen, sen takia lukitus.
Läpinäkyväs mötikäs on joku käämi, jolla jotakin tekemistä airbäkin kans.
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #10 : 05.12.2011, 13:39:39 »
Vasta ratin irroitus avaa sen komponentin näkyville.
Muista lukitus, ennen ratin irroitusta. (ratis mukana se lukitusruuvi)

http://peehoi.galleria.fi/kuvat/VOLVOILUA/ab6.JPG

Se musta muovinen mötikkä, läpinäkyvän mötikän päällä, on jousikuormitteinen, sen takia lukitus.
Läpinäkyväs mötikäs on joku käämi, jolla jotakin tekemistä airbäkin kans.


Yleensä noissa on ruuvi sitävarten, että tuo lukitaan siihen asentoon, missä ratti on irroitettu, niin ei mee vahingossa kierrosta pieleen.
Läpinäkyvän osan sisällä kiertää johtoa muutaman kierroksen, se johto siellä sitten kiertyy mukana, kun rattia kiertää, eli mahdollistaa turvatyynyyn johdon kytkemisen ja siinä hyvin pysymisen, vaikka rattia pyörittää.
Jos tuota keskiosaa kiertää kierroksen, laittaa ratin takaisin ja pyörittää rattia ääriasentoihin, niin toisessa ääriasennossa todennäköisesti johto on mennyt poikki.

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #11 : 05.12.2011, 15:31:27 »
Yleensä noissa on ruuvi sitävarten, että tuo lukitaan siihen asentoon, missä ratti on irroitettu, niin ei mee vahingossa kierrosta pieleen.

Muistaakseni siellä oli selvä kolo lukitusruuville, kun ratti suoras.  :pomo: muuten kyllä pitää paikkansa tuo Miksun juttu.

Kuten tuosta mun kuvastakin ilmenee, niin puoli yhden kohdalla nuolet kohdakkain.  ::)
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #12 : 07.02.2012, 09:25:48 »
Vähän bumppaan vanhaa aihetta kun sai vihdosta aikaseks edettyä hommassa.

Hankin volvolta sen srs-vastuksen ja korvasin sillä turvatyynyn. Sitten vol-fcrrällä nollausyritys -> lost comms, eli sama kun ennenkin. Eikä luonnollisesti valo sammunut. Tätä pitää ilmeisesti tulkita niin että johdoissa vikaa ja alkaa purkaa rattia sen kontaktilevyn löytämiseksi?

-pelleeee

EVO8

  • Vieras
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #13 : 07.02.2012, 09:39:48 »
Se kela on helppo irrottaa ja mitata. Siitä se vianhaku näissä kannattaa yleensä aloittaa.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS-järjestelmän vika
« Vastaus #14 : 08.02.2012, 23:23:54 »
Noniin kontaktikela kädessä. Tuntuu ihmeen ahdistavalta pyörittely... ilmeisesti 536kkm tehnyt tehtävänsä. Ei tarvinnut edes arpoa uuden hankkimista kun paskoin sen lukitusruuvin kohdan siitä muoviosasta. Huomenna volvolta kysyyn hintaa.

-pelleeee

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo