Elekma  Autoracing

Volvo XC60 ilmastoinnin kompura vaihdettu, ääntää vielläkin.

  • 24 Vastauksia
  • 9261 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Missä kohdin tää putki on? Siinä on joku vaimenninkin. Onko siis kyseessä kompressorin paineletku?
Ymmärtääkseni on tuo paineletku. Siellä on vaan joku supiste mikä vähän rajoittaa niin ei jurraa.
Tai siis ainakin joissain malleissa on. En tiedä tästä mallista mutta kai ne volvolla kertoo, vai löytyiskö vidasta?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Kertokaas joku, mistä nuo löytyy lontoon kielisestä Vidasta ja selkeällä suomen kielellä, mitä pitää muuttaa. :)
« Viimeksi muokattu: 12.04.2024, 17:36:04 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Muistaakseni ccm yksikön alta ja ajoneuvokommunikointi puolen asetuksista.

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Hommasin jo ennakoivasti laturin ja oli tarkoitus vaihtaakin, mutta eihän se mahtunut tulemaan suurempia purkamatta pois, niin jouduin laittamaan takaisin. Pitää joskus tehdä paremmalla ajalla. Saapa sen sitten poissuljettua jos edelleen ääntää.
Itseäni lainaten, laturi vaihtui talvella , kun vanhasta jumittui vapaakytkin kiinni ja hajotti saman tien myös moniurahihnan kiristimen. Ilmastointi äänti kuitenkin vielä lämpimien kelien tultua yhtä lailla. Nyt tehty ilmastoinnin täyttöhuolto vähensi ääntelyt suurimmalta osin. Noin 200 grammaa oli vajausta.  Pitää olla tyytyväinen tähän tilanteeseen.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa MJu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Itselläni on myös ääntänyt ilmastointi kertomallasi tavalla. Kierroslukuun sidonnainen "mouruaminen" tai "vouvvaaminen", joka kuuluu etenkin alle 2000rpm kierroksilla. Ääni hävisi aina kun otti manuaalisesti AC:n pois ja palasi heti takaisin kytkettyä. Ääni on ollut kovempi, mitä kuumempi keli.

Ensimmäisen jakopäärempan jälkeen vaimeni, mutta pikkuhiljaa palasi ääni samalle tasolle. Jotenkin siis hihnojen/kiristäjien kireys vaikuttaa. Vaihdatin sittemmin äänen vuoksi kompressorin ja samalla hihnat - ääni katosi hetkeksi, mutta palasi sitten kuitenkin asteittain. Ei ollut siis vikaa kompurassa tai kompuran magneettikytkimen laakerissa.

Vaihdatin nyt keväällä 2024 taas jakopään hihnat, käyttöhihnat ja samalla laturin magneettikytkimen laakereineen, niin ääni on kadonnut, eikä ole ainakaan vielä tullut takaisin.

Jään seuraamaan sekä tätä sinun tilannettasi, että omaani...

Oma autoni siis vuoden 2012 XC60 D5 AWD. Ilmastoinnin kompressori Sanden PXC16.

Poissa KORBiNE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Täällä ääntelee mouruten toisen startin jälkeen.
2011 V60 D3. Laturin vapaakytkin vaihdettu, CCM:ltä paineenalennus tehty. Hihnat + kiristin vaihdettu. Ainut mikä vaikutti oli tuo paineenalennus ja nyt ääni on hieman vaimeampi.

Varmaan vielä vaihdettava tuo vapaa kytkin ennenkuin kompuraa vaihtaa. Lisänä tietysti ensin säädettäv tuota paisuntaventtiiliä.

Kompuran laakerihan oletettavasti jollottelisi aina kun AC päällä eikä lämpötilasta riippuen?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Jos tuo ccm asetusten rukkaaminen vaikutti ääneen niin todennäköisesti se äänen lähde on kompurassa.

Poissa volvika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Osaako joku selittää, miksi tämä kyseinen ääni tottelee niin täsmällisesti tuota AC nappulaa? Tarkoitan, että eikö kompura kuitenkin käy AC päällä ollessa pätkissä sen hihnapyörän kytkimen mukaan, minkä luulis enempi ohjaavan ääntä - etenkin jos vika kompurassa tai hihna-asioissa.

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Oma arvaukseni tuohon se että magneettikytkin ei ole se joka säätää virtausta vaan se kompressorin persuksissa oleva venttiili jota ohjataan CCM:llä  PWM pulsseilla ja tuon yksikön säädötkin vaikuttavat venttiilin toimintaan.Magneettikytkin siis vain laittaa kompuran päälle ja pois.

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Itseäni lainaten, laturi vaihtui talvella , kun vanhasta jumittui vapaakytkin kiinni ja hajotti saman tien myös moniurahihnan kiristimen. Ilmastointi äänti kuitenkin vielä lämpimien kelien tultua yhtä lailla. Nyt tehty ilmastoinnin täyttöhuolto vähensi ääntelyt suurimmalta osin. Noin 200 grammaa oli vajausta.  Pitää olla tyytyväinen tähän tilanteeseen.
Ilmastoinnin jäähdytyskyky alkoi hiipua muutama viikko sitten. Aamuisin lasit veti huuruun, kun kennosta tuli kosteus ja ilmastointi lähti kuivattamaan vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen. Nyt helteellä kylmää tuli enää kovempaa ajaessa.

Ei muuta kuin kokeilemaan 369€ arpaa kompuran vaihdolla. Nissens Motonetistä, vaihto oli varsin helppo tehdä. Nyt tekee kylmää heti tyhjäkäynnillä ja nopeasti. Äänikin on vielä pois, mutta seuraillaan sitä tässä muuttuuko tilanne.
S80 2.5 D -99 -->myyty

 

Futurez  Kulkukoira