Carcom Oy  Elekma

945 takapyöränlaakeri vaihto?

  • 11 Vastauksia
  • 1512 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
945 takapyöränlaakeri vaihto?
« : 16.08.2021, 20:01:37 »
Eli miten tän takapyörän laakerin sais pois tai edes tuon hubin tuosta ulos vedettyä? hirvee tärinä autosta ajossa huomattiin kardaanin tukilaakerin vaihdon jälkeen ja todettiin että laakerit paskana kun kokottaa kauheesti kun tuota pyöräyttää.




Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2453
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #1 : 16.08.2021, 20:10:41 »
Parit takapotkun takapyörän laakerit ajanut vaihtoikään. Jurnuttaa mutta ei ne ole täristäneet. Jos tuossa laakerissa olisi niin paljon klappia että ajossa tuntuu niin näkyisi varmaan tuossa stefassa jotain.

Ja irtoaa tuosta vetämällä tai liukuvasaralla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5847
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #2 : 16.08.2021, 20:15:58 »
Hirvee tärinä tulee siitä uudesta tukikumista. Löytyy paljonkin juttua täältä ja toistaiseksi paras vaihtoehto on ollut leikata uuteen kumiin lisää liikkumatilaa. Joku kun kertois miksi nää 700/900:sten kardaanit täristää niin herkästi kun tuon tukikumin vaihtaa.

Ja roklotus rengasta pyörittäessä voi tulla myös perästä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8107
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #3 : 16.08.2021, 20:21:20 »
Laakeriääni on melkein aina jyrinä. Kolkotus/roklotus tulee tasauspyörästöstä joka ei ole mitenkään harvinaista. Kestää ajoa normaalisti.

Joku kun kertois miksi nää 700/900:sten kardaanit täristää niin herkästi kun tuon tukikumin vaihtaa.
Yleensä se on vaan liian jäykkä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10124
  • Teiden tukko
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #4 : 16.08.2021, 20:22:39 »
Hirvee tärinä tulee siitä uudesta tukikumista. Löytyy paljonkin juttua täältä ja toistaiseksi paras vaihtoehto on ollut leikata uuteen kumiin lisää liikkumatilaa. Joku kun kertois miksi nää 700/900:sten kardaanit täristää niin herkästi kun tuon tukikumin vaihtaa.

Ja roklotus rengasta pyörittäessä voi tulla myös perästä.

Oman ysin kardaani ravisti kun edellinen omistaja oli vaihtanut tukikumin ja laakerin. En saanut siitä hyvää tekemälläkään. Purkuautosta koko kardaani ja ongelma on poissa.

Tulin siihen tulokseen, että laakeria prässillä painaessa on kardaani mennyt kieroksi. ??? Täytyisi käyttää se kieroksi luultu kardaani tasapainotuksessa, niin saisi selvyyden asiaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #5 : 16.08.2021, 20:35:29 »
Kiitos vastauksista. Tosiaan tärisee kyllä paljon tukilaakeri sekä ennen kardaanin tasapainotusta ja sen jälkeen tosin paljon vähemmän. Tasapainotuksen jälkeen porattiin 4 isompaa reikää tukikumiin mutta mitään eroa ei ajossa huomattu. Testattiin myös prikkojen kanssa että tukilaakeri olisi hieman korkeammalla mutta siinäkään ei mitään eroa ajossa huomattu.

Nyt kuitenkin takapyörien laakeri vaihto kun kauheesti klapia kuitenkin on ja yhdesta laakerista tulee semmonen tikittävä klonksahteleva ääni. Saatiin ainakin akseli just irti niin laakeri on nyt prässin armoilla.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1805
  • It's Hip To Be Square
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #6 : 16.08.2021, 20:45:31 »
Joku kun kertois miksi nää 700/900:sten kardaanit täristää niin herkästi kun tuon tukikumin vaihtaa.

Sen jortaanin tarttee vaan päästä vatkaamaan riittävästi pyöriessään. Liian jäykkä tai olemattomalla liikeradalla varustettu kumi vaan välittää sen liikkeen jyrinänä ja tärinänä koriin.

Orgiskumit on melko rentoja verrattuna tarvikekiekkoihin...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #7 : 18.08.2021, 11:09:54 »
Noh eihän se tärinä tietenkään pois mennyt laakerivaihdon jälkeen mutta ainakin se kauhea ulvominen hävisi että ei ollut ihan turha homma tuokaan.
Viimenen konsti taitaa olla ottaa kardaani pois ja vetää laakerin metalli kehys laikalla kahtia ja pistää väliin metalli pala ja hitsata kiinni että kumilla on enemmän liikkumatilaa.
Kateltiin toista 940 jossa kumi ei edes ole enää kiinni kehyksessä ja ei muuten tärise yhtään ajossa.
Toivottavasti selvii näin.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1805
  • It's Hip To Be Square
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #8 : 18.08.2021, 12:28:04 »
Ei sitä metallikehystä toinna mennä tersimään, vaan kumin sisäosaa pitää muokata pienemmäksi, eli ulkokehän ja laakerin ympärillä olevan kumihartian rakoa suuremmaksi.

Huomaat kun otat auton alla kardaanista kiinni ja yrität heilutella sitä, jos on tyypillinen biltemamallin kumi, niin liikkuu pari milliä ennenkö toppaa...

Tuossa kuva muistaakseni Bilteman kumista, joka ei jyristä yhtään:


« Viimeksi muokattu: 18.08.2021, 12:33:38 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #9 : 23.08.2021, 20:59:55 »
@HammerDown

Voisitko laittaa YV tai tähän ketjuun kuvia vaikka sivulta katsottuna tuota laakeria ja mitä on muokattu?
Ostettiin juuri Biltema kumi ja pistettiin kiinni ja kyllähän se jyrinä melkein täysin katosi mutta sieltä kuuluu nyt semmonen pieni humina.
Oisi kiva saada sekin pois tai ehkä se pitää vaan sisään ajaa että menee pois

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1805
  • It's Hip To Be Square
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #10 : 24.08.2021, 17:37:53 »
Voisitko laittaa YV tai tähän ketjuun kuvia vaikka sivulta katsottuna tuota laakeria ja mitä on muokattu?

Ei siitä paljon tuon parempaa kuvaa saa, tuossa näkyy se kumin ulko- ja sisäreunan välinen rako, jota on suurennettu poistamalla laakeripesän ympäriltä poikkileikkaukseltaan kolmion muotoinen olake. Eli se, joka "pohjaa", kun kardaanilla ei ole tarpeeksi liikkumatilaa. Katot sitä kumia takaapäin, niin huomannet eron.

Luonnollisesti sitä kumia on helpompi työstää irtaallaan, tyylin Esa menee taaksepäin, niin Tero pääsee paremmin esiin, mutta jos se ei kerran jyristä niin anna olla, tuskin se mihinkään huminoihin vaikuttaa.

Se laakerin etupuolinen suojapelti kannattaa sitten pitää ehjänä ja paikoillaan, itellä huuhtoutui parissa vuodessa laakeri kuivaksi kun jätin pois, ja huusi pahemmin kuin finaalissa oleva pyöränlaakeri...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Wagonrock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 takapyöränlaakeri vaihto?
« Vastaus #11 : 24.08.2021, 20:38:21 »
Joo nytkin ymmärsin mitä olet tuosta laakerista pois vetänyt, nyt kunnon maantieajossa on kyl jyrinä kauhea taas 40km ja  70-100km/h vauhdissa.
Pitääpä irrottaa taas kunhan jaksaa.
Kyl on vitullinen asia tämäkin kun aattelee että kyse on pelkästä laakerikumista, meinaa into loppua tähänkin autoon ku niin kauan tuon kanssa reistaillut

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo