Carcom Oy  Elekma

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1330 Vastauksia
  • 294506 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1185 : 19.07.2024, 08:03:52 »
Jenkkivehkeet on hauskoja, kun kaikkea viritetään ruohonleikkurista alternaattoriin :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1186 : 19.07.2024, 18:28:39 »
Jenkkivehkeet on hauskoja, kun kaikkea viritetään ruohonleikkurista alternaattoriin :D

Juu on kyllä tämän auton kanssa tullut vastaan ihan uudenlaisia murheita mihin on esim. Volvojen kanssa tottunut :D


Sain laturin paikalleen ja on se kai jonkin verran parempi. Pahus kun ei ole aikaisemmin tullut niin tarkkaan seurattua ajon aikana sitä näyttöruutua. Se nyt ainakin kävi selväksi, että flekti on lähtenyt päälle ihan turhan matalassa lämpötilassa ja puhalsi ajon aikana käytännössä koko ajan. Nyt muutin vähän niitäkin arvoja.

Tyhjäkäynnillä.


Tyhjäkäynnillä valot päällä.


Tyhjäkäynnillä flekti ja valot päällä jännite putoaa johonkin 12,5-12,7 tietämille, mutta siitä ei tullut otettua todistusaineistoa :D Koko ajanhan on sitten tietysti vielä ohjaustehostimen pumppu käynnissä, mikä on uusi juttu aiempiin projekteihin, että sekin toimii sähköllä. Meneehän sitä sähköä sitten jo aika paljon. Bensapumppukin vielä.

Flektin toimintalämpötilat fahrenhaitteina. Eli noin 92c menee eka vauhti päälle ja 96c isompi vauhti.

« Viimeksi muokattu: 19.07.2024, 18:36:37 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1187 : 19.07.2024, 18:36:14 »
Tuossahan saa kivasti infoa taululle, jos saa hyvään paikkaan.

Fitechissä ei muistaakseni saanut kuin neljä valittua arvoa kerrallaan, ainakaan ajossa luettavassa koossa...

Mutta säätöjä oli, kaasuvasteesta moottorijarrun aikaiseen cutoffiin ja sen jälkeisen kaasunpainalluksen reagointiaikaan...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1188 : 19.07.2024, 18:40:42 »
Tuossahan saa kivasti infoa taululle, jos saa hyvään paikkaan.

Fitechissä ei muistaakseni saanut kuin neljä valittua arvoa kerrallaan, ainakaan ajossa luettavassa koossa...

Mutta säätöjä oli, kaasuvasteesta moottorijarrun aikaiseen cutoffiin ja sen jälkeisen kaasunpainalluksen reagointiaikaan...

Onhan tuossa infoa ihan kivasti. Nyt just itse asiassa tajusin, että tyhjäkäyntisäätimen prosenttiarvo näyttää nollaa. Moottori saa nyt tietysti huohottimen kautta vähän lisää ilmaa ja homma sekoaa. Ohje käskee säätää läppien rajoitinta niin, että tuo arvo on 2-3% tyhjäkäynnillä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1189 : 19.07.2024, 18:49:58 »
Joo, läpät pitää säätää sopivasti raolleen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1190 : 19.07.2024, 20:09:11 »
Kävin vielä säätämässä sitä läppien ruuvia. Tyhjäkäynti pienenikin hiukan, kun nyt aiemmin se on ollut hieman yli pyydetyn arvon ja nyt se asettui just siihen, mihin pitikin. No, tästä seurasi se, että kun flektin oli aika käynnistyä, niin sammui koko moottori :-[ Mahtaakohan akku olla ihan tyhjä, tai jotenkin huono, kun startatessakin jännite putoaa alle 11 voltin ???

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1191 : 19.07.2024, 20:16:38 »
Eihän tuo ihan normaalilta kuulosta.

Minkäsmoista ajoa tälle on kertynyt? Osaahan se ehjäkin akku ajan oloon tyhjentyä, jos latausjännite on vähän sitä ja tuota...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1192 : 19.07.2024, 20:18:28 »
No semmosta köröttelyähän se pääasiassa on ollut :D Taidanpa laittaa akun lataukseen ja jatkaa tilanteen seuraamista sen jälkeen uudella innolla.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1193 : 19.07.2024, 20:25:36 »
Ja kun mainitsit tuon lisäilman saamisen huohottimen kautta, niin osanneekohan sniperi kompensoida sen, kun haetaan mininikäyntinopeuksia etc?

Aika isolla skaalallahan nuo pystyy ilmavuotoja yms. korjaamaan, mutta kaiken läpimenevän ilman ja polttoaineen olisi varmaan syytä olla ruutan kontrolloitavissa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1194 : 19.07.2024, 20:28:46 »
Niin emmää sunkaan tiedä. Ajattelisin, että ihan sama mistä se ilma tulee, kun ei ole mitään ilmamassamittaria missään ??? Näiden kanssa suositellaan käytettävän kiinteällä 2,5mm reiällä olevaa "pcv-venttiiliä" niin kai se sellaisen vuodon sitten sietää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1195 : 19.07.2024, 20:39:00 »
Voiskos kokeilla vähän korkeampaa tyhjäkäyntiä? Jos kerran flektistä kyykkää.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1196 : 19.07.2024, 20:45:51 »
No ehkä joo, jos tilanne ei ole muuten korjattavissa. Akustisesti olisin sitä mieltä, että tyhjäkäyntiä pitäisi saada reilusti pienemmäksi ;)

No onhan se öljyn ja veden kierron kannaltakin hyvä, että käy reilummin.

Pitää muuten huomenna mitata akun lepojännite ennen lataamista. Sehän kertoo aika paljon akun tilasta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1197 : 19.07.2024, 20:59:19 »
Akustisesti olisin sitä mieltä, että tyhjäkäyntiä pitäisi saada reilusti pienemmäksi ;)

Joskus kuullu vanhojen kustomukkojen kikan, että toinen putki suoraa rosteria ja toinen mustaa. ;) :2funny:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1198 : 19.07.2024, 22:30:54 »
Älä anna akustiikan mennä järjen ja toimivuuden edelle. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1199 : 20.07.2024, 09:23:42 »
Älä anna akustiikan mennä järjen ja toimivuuden edelle. ELK

Näin se kyllä on :)

Käväisin äsken pikaisesti tallissa mittaamassa akun ja laitoin sen lataukseen. Lepojännite oli aluksi 12,57 V, eli ei se mitään erityisen tyhjä ollut. Laturissa ei varmaan sitten vaan riitä puhti pienemmillä kierroksilla, kun virrankulutus on kuitenkin melkoinen.

Säädin myös tyhjäkäynnin 850r ja siinä ränkätessäni löysin valikon, josta sai muutettua lämpötilat näkymään Celsiuksina :)

 

Futurez  Kulkukoira