No ehkä vähäsen ja onhan mun molemmissa harrasteautoissa sellainen

Eilen tutustuin tarkemmin Sniperin säätöohjelman tietokoneversioon ja siellähän on vaikka mitä jännää. Ensimmäisenä huomio kiinnittyikin sytkäkarttaan, kun sillä käsisäätimellä asetettiin vain kolme eri ennakkoa eri kierrosalueelle. No se karttahan oli just sen näköinen, eli 2000r asti oli 10 asteen ennakko ja siitä se pomppasi yhtäkkiä 30 asteeseen

Tietokoneversiolla sai muutettua kartan jouhevaksi yhtä nappia painamalla ja muistikortin avulla uuden softan sai ladattua autoon.
Kaikenlaisia turvarajojakin siellä oli, mutta mikään ei ole päällä. Päällä ollessaankin ne vain sytyttävät näyttöön jonkun varoitusvalon, eivätkä käytännössä vaikuta käyntiin.
Löysin myös netistä keskustelun sytkän aiheuttamista häiriöistä ja niiden eliminoimisesta. Yksi merkittävä asia oli jakajan vr anturin herkkyyden säätö. Arvoa suurentamalla laite ei ole niin herkkä häiriöille ja suositeltu arvo olikin suurempi, mitä tässä nyt on ollut oletuksena.
Samaisessa keskustelussa oli juttua, että ecu boottailee itseään, jos on paljon häiriöitä. Joskus se käy niin nopeasti, että kone ei ehdi edes sammua ja välillä taas sammuu täysin odottamatta. Tämä vaikuttaa varsin lupaavalta omia murheita ajatellen.
Esim. uudemmissa Fordin veekaseissa jakaja ja ecu ovat ihan vierekkäin ja niissä häiröiden aiheuttamat ongelmat ovat kuulema tosi yleisiä.