Carcom Oy  Elekma

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1330 Vastauksia
  • 294003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1290 : 24.08.2024, 11:58:55 »
Kun en muista enkä viitsi selata, niin kai se perämurikka on jonkinlaisilla puslilla tuettu runkoon? Jos ylivaihde tuettaisiin osimoilleen saman kaliiberin kumeilla, voisi keskinäistä vänkäystä kuvitella olevan mahdollisimman vähän.

Suurin voima tuossa esiintynee kuitenkin poikittain akselin pyörimissuunnassa. Jos siellä alkaa palikat kovin pituussuunnassa elämään, tarvinnee korjata muutakin kuin kardaaninpätkää... :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1291 : 24.08.2024, 13:03:42 »
Perässä on sellaiset kivikovat uretaanipuslat, jotka eivät varmaan montaa milliä jousta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1292 : 24.08.2024, 13:16:25 »
No samallaisilla jakoloota kiinne, ja antaa elämisen tapahtua moottorin ja laatikon tukikumien ja liu'un varassa.

Voihan siihen tehdä taakse vanhan kunnon hyvän putkikardaanin, niin ei tarvitse huolehtia akselin elämisestä... ;)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1293 : 24.08.2024, 15:42:08 »
No samallaisilla jakoloota kiinne, ja antaa elämisen tapahtua moottorin ja laatikon tukikumien ja liu'un varassa.

Joo näin mä luulen. Tekee siihen kiinnitykseen pitkät pultinreiät, kun kannatinlaakereissa konsanaan, niin kiristää ne sitten vasta, kun taaempi kardaani on paikallaan. Sen hardyhomman unohdan toistaiseksi, kun se tarkottaisi, että pitää ostaa lisää osia. Hyvä saada nyt vaan käytettyä romut mitä nurkista löytyy.


Tänään oli asentaja taas tallikunnossa :) Aloitin päivän tekemällä työkalun pohjatulppien kiristämiseksi.


Mittaripyörittäjän reikään sorvasin la liimasin tulpan.


Sen jälkeen loppu olikin vaan suoraviivaista kasaamista.






Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1294 : 24.08.2024, 22:11:00 »
Saako noita tosiaan uusiakin vielä? ::)  :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1295 : 25.08.2024, 09:40:49 »
Jaguaareissa(?) on yksiosainen kardaani liu'ulla. Ensimmäisen nivelen jälkeen on lyhyt liukuhaarukka ja siihen sitten kardaaniputki jossa on se booriholkki. Tälle konstruktiolle on n tosin pituusrajoitus.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1296 : 25.08.2024, 10:06:20 »
Jaguaareissa(?) on yksiosainen kardaani liu'ulla. Ensimmäisen nivelen jälkeen on lyhyt liukuhaarukka ja siihen sitten kardaaniputki jossa on se booriholkki. Tälle konstruktiolle on n tosin pituusrajoitus.

Sellainen tässäkin on nyt, mutta jatkossa tosiaan tarvitaan kaksi lyhyttä pätkää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1297 : 25.08.2024, 10:47:42 »
Ahaa, ajattein että tuo od yksikkö tulee suoraan laippa/laippa liitoksella BW: n jatkeeksi ja jollain reaktiotangolla tuetaan momentti.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1298 : 25.08.2024, 10:57:34 »
Jos kumminkin pulttaat sen suoraan laatikon laippaan kiinni?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1299 : 25.08.2024, 14:59:20 »
Ahaa, ajattein että tuo od yksikkö tulee suoraan laippa/laippa liitoksella BW: n jatkeeksi ja jollain reaktiotangolla tuetaan momentti.

Jos kumminkin pulttaat sen suoraan laatikon laippaan kiinni?

Olisikohan se mahdollista? Suoraan laatikkoon sitä ei saa, kun ei mahdu hytin lattian alle samalle korkeudelle, mutta suoraan perään sen saisi kyllä kiinni. Siihen voisi laittaa laipan ja yhden nivelen ja u-pannoilla suoraan perän laippaan kiinni.

Voisiko sen jättää siten, että ylivaihteen takapään paino olisi sen laipan/nivelen varassa ja etupäähän tekisi vaan kannatinraudan kumityynyille? Olisi meinaan varsin hieno systeemi, mutta arveluttaa se nivelen varassa roikottaminen. Suoraan kahta kiinteää laippaa ei varmaan voi laittaa yhteen, kun sitten tulee jo vipuvartta aika paljon?


Tänään mittailin niitä öljypaineita, mutta ei niistä oikein ota tolkkua. Volvo ohje käskee ajaa 40km/h ja joku brittien ohje puhuu 1400 kierroksesta, niin aika hankala saada laillisia tuloksia. Paineensäätö kyllä totteli nätisti, kun vaihtoi prikkoja jousen alla, mutta voi olla viisainta vaan hommata jostain sellainen jousi, mikä sinne kuuluu.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1300 : 25.08.2024, 17:40:11 »
40 nopeudesa siellä on varmaan jotain 1400 luokkaa kierrokseet olleet.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1301 : 25.08.2024, 17:44:00 »
Voisiko sen jättää siten, että ylivaihteen takapään paino olisi sen laipan/nivelen varassa ja etupäähän tekisi vaan kannatinraudan kumityynyille? Olisi meinaan varsin hieno systeemi, mutta arveluttaa se nivelen varassa roikottaminen. Suoraan kahta kiinteää laippaa ei varmaan voi laittaa yhteen, kun sitten tulee jo vipuvartta aika paljon?

Niin eikö sitä ylivaihdetta ja perää voisi tukea kunnolla ns. yhdeksi köntiksi runkoon, vai miksi sinne on saatava niitä niveliä ja joustokohtia määräänsä enempää, jos ei kerran runko tai lattia määritä OD:n paikkaa sen nuukemmin? ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1302 : 25.08.2024, 17:54:48 »
40 nopeudesa siellä on varmaan jotain 1400 luokkaa kierrokseet olleet.

Joo totta. Se mun pora pyörii about 2100r, niin se ainakin oli sit liikaa. Enkä tosiaan saanut mitattua od päällä painetta, kun mulla ei ollut sellaista mittaria. Tuolla 2100 kierroksella ilman, että ylivaihde oli päällä mittasin prikoista riippuen 2,5-5,5bar. Pitäisi olla tuolla 1400 kierroksella 1,5bar, että tuskin se ihan mettässä on.


Niin eikö sitä ylivaihdetta ja perää voisi tukea kunnolla ns. yhdeksi köntiksi runkoon, vai miksi sinne on saatava niitä niveliä ja joustokohtia määräänsä enempää, jos ei kerran runko tai lattia määritä OD:n paikkaa sen nuukemmin? ???

Se ylivaihde tarttis saada sit tuettua siihen perään, kun siinä oli ne uretaanipuslat että se kuitenkin elää hiukan, vaikkakin varmaan tosi vähän. Ei oikein tohdi molempia tukea puslilla runkoon, kun sit kuitenkin ovat toisissaan kiinteästi. Käy pian niin, kuin eräässä surullisenkuuluisassa sianpääprojektissa V:>

Mitä tulee siihen nivelen varassa roikottamiseen, niin tässä Corveten akselissa vetarin nivelet ovat osana pyöräntuentaa, että koko hiton ripustus ja pyörä on sen ristinivelen varassa, niin kyllä sellainen sit varmaan yhden ylivaihteenkin kantaa :)
« Viimeksi muokattu: 25.08.2024, 18:03:08 kirjoittanut Kulmamies »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1303 : 30.08.2024, 20:25:34 »
Sain käsiin oikeanlaisen mittarin öljynpaineen mittaukseen ja tänään ehdin vähän testailemaan. Paineet periaatteessa suht ok, mutta hienoista säädön tarvetta olisi. Säätö toimii loogisesti, mutta ala- ja yläpainetta ei saa molempia kohdalleen. Tarttis olla joku erilainen jousi, minkä jo kokeilin vaihtaakin, mutta silti tulos ei ole optimaalinen. Meinasin seuraavaksi kokeilla sorvata säätimen männän reunasta muutaman kympin pois, jotta yläpaine suurenisi ilman, että alapaine kasvaa liian suureksi.

Periaatteessa aika mielenkiintoista puuhaa, mutta jotenkin tuli silti mieleen, että tämä kaikki sählinki olisi vältettävissä sillä, että tohtisi ostaa sellaisen uuden 190 euron paineensäätimen :D
« Viimeksi muokattu: 30.08.2024, 20:27:26 kirjoittanut Kulmamies »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1304 : 31.08.2024, 14:34:50 »
Säätimen mäntää sorvaamalla pääsin aika optimaaliseen tulokseen. Suoralla vaihteella 2bar ja ylivaihteella hiukan reilu 30bar. Lisäksi paine laskee takaisin kahteen baariin nopeasti, kuten kuuluukin. Kierrosnopeuden muuttaminen ei vaikuttanut paineisiin mitään.

Video.


Sorvin pakassa on hylsy, mikä sopii laipan mutteriin. Tilanne ei siis ole niin pelottava, miltä se näyttää :D
« Viimeksi muokattu: 31.08.2024, 14:36:27 kirjoittanut Kulmamies »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron