Minun käsitykseni mukaan nokka-akselin ja muutenkin venttiilikopan alla oleva karsta kertoo jossain määrin siitä, missä kunnossa huohotuslaitteisto on. Öljynkäry saattaa olla merkki siitä, että moottorin huohotus (pcv laitteisto) on likainen/tukossa. Tuleeko auton sisälle käryä moottorin käydessä? Haiseeko öljy auton vieressä koneen käydessä? Onko moottoritilassa öljynkäryä koneen käydessä? Onko öljyntäyttökorkin ympärys öljyinen? Entä onko venttiilikopan reunukset tiivisteen tietämiltä öljyisiä? Onko suoranaisia öljyvuotoja, tiputtelua lattialle tms? Kaikki nämä ovat merkkejä mahdollisesta huohottimen tukkeutumisesta. Huohotuslaitteisto on syytä pitää hyvässä kunnossa, muuten seurauksena on turhia öljyvuotoja ja käryjä. Kyllä minusta normaalikuntoisessa moottorissa jota on huollettu, kuuluisi olla nokka-akseli yms paikat melko puhtaita. Huohotuksesta (pcv) löytyy hyvin asiaa valaisevia videoita netistä. Tuohon nokka-akselin puhtauteen piti sanoa, minun harraste volvon B200k:n nokka-akseli yms paikat venttiilikopan alla ovat täysin puhtaita/kirkkaita. Jotenkin kallistuisin tuohon huohotuksen puolelle sinun tapauksessa. Katsotaan mitä mieltä toiset ovat asiasta. Sen verran piti tähän loppuun lisätä, että jos huohotuksen huolto jätetään tekemättä ja huohotin on tukossa, nousee kampikammion paine liian korkeaksi, ja kone alkaa työntämään öljyä/käryjä eri tiivisteiden kautta, siksi kannattaa tosiaan varmistua huohotuksen toiminnasta.