KL-varaosat  Race.fi

B230FK moottori käryää öljyä öljykorkin avatessa.

• 4 Vastauksia
  • 1193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Trionic 5

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Autoni on VOLVO 940 II StW (945) 2.3 ti 1997 135hv B230FK moottorilla. Autolla ajettu 360tkm.
Kesällä käytin auton katsastuksessa ja päästöt olivat hyvissä arvoissa.

Vaihdoin noin kuukausi sitten kaikki hihnat (Jakohihnan ja kiilahihnat). Samalla vaihdoin myös vesipumpun.

Tarkistin hihnojen kireyden pari päivää sitten ja kiristin niitä samalla, koska tuntuivat liian löysältä. Tämän jälkeen hihnat alkoivat pitämään ''vinkuvaa'' ääntä.

Ajelin autolla taas noin 50km ja tuntuu että moottori lämpenee paljon enemmän vaikka mittaristossa lämpötila näyttää pysyvän ihan normaalina.

Olen myös seurannut tarkkaan moottorin öljyn määrää. Tänään ajettuani noin 50km avasin öljykorkin sieltä nousi lämmintä öljynkäryä ja huomasin nokka-akselin olevan todella karstainen. Nokka-akseli oli jo karstainen kun ostin auton, mutta tuntuu että se vain karstoittuu lisää.

Samalla kun vaihdoin kaikki hihnat vaihdoin moottoriöljyt ja jäähdytysnesteet ja ne näyttivät täysin normaaleilta.
Tälläkin hetkellä paisuntasäiliössä on ihan kirkkaan väristä jäähdytysnestettä.

Osaako joku fiksumpi neuvoa onko moottorissani joitain vikaa vai onko nämä oireet vain mielikuvitukseni tuotetta?

Poissa jen

• Turbo
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: B230FK moottori käryää öljyä öljykorkin avatessa.
« Vastaus #1 : 28.09.2021, 15:33:48 »
kyllä mä kallistuisin vakavasti tuohon viimeiseen vaihtoehtoon!  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 28.09.2021, 16:40:37 »
Minun käsitykseni mukaan nokka-akselin ja muutenkin venttiilikopan alla oleva karsta kertoo jossain määrin siitä, missä kunnossa huohotuslaitteisto on. Öljynkäry saattaa olla merkki siitä, että moottorin huohotus (pcv laitteisto) on likainen/tukossa. Tuleeko auton sisälle käryä moottorin käydessä? Haiseeko öljy auton vieressä koneen käydessä? Onko moottoritilassa öljynkäryä koneen käydessä? Onko öljyntäyttökorkin ympärys öljyinen? Entä onko venttiilikopan reunukset tiivisteen tietämiltä öljyisiä? Onko suoranaisia öljyvuotoja, tiputtelua lattialle tms? Kaikki nämä ovat merkkejä mahdollisesta huohottimen tukkeutumisesta. Huohotuslaitteisto on syytä pitää hyvässä kunnossa, muuten seurauksena on turhia öljyvuotoja ja käryjä. Kyllä minusta normaalikuntoisessa moottorissa jota on huollettu, kuuluisi olla nokka-akseli yms paikat melko puhtaita. Huohotuksesta (pcv) löytyy hyvin asiaa valaisevia videoita netistä. Tuohon nokka-akselin puhtauteen piti sanoa, minun harraste volvon B200k:n nokka-akseli yms paikat venttiilikopan alla ovat täysin puhtaita/kirkkaita. Jotenkin kallistuisin tuohon huohotuksen puolelle sinun tapauksessa. Katsotaan mitä mieltä toiset ovat asiasta. Sen verran piti tähän loppuun lisätä, että jos huohotuksen huolto jätetään tekemättä ja huohotin on tukossa, nousee kampikammion paine liian korkeaksi, ja kone alkaa työntämään öljyä/käryjä eri tiivisteiden kautta, siksi kannattaa tosiaan varmistua huohotuksen toiminnasta.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2021, 16:43:48 kirjoittanut Minä ja Volvo »

Poissa Kovalchuck33

• Grand Touring
« Vastaus #3 : 28.09.2021, 22:50:57 »
Kaikki moottorit ovat tehneet aina noin, mikäli käynnin jälkeen avannut öljykorkin. Tuskin on moottorissa mitään oikeaa vikaa. Tuollaisiahan vanhat moottorit yleensä ovat ja karstaakin voi olla jossain.

Poissa jen

• Turbo
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
« Vastaus #4 : 29.09.2021, 09:01:34 »
Kaikki moottorit ovat tehneet aina noin, mikäli käynnin jälkeen avannut öljykorkin. Tuskin on moottorissa mitään oikeaa vikaa. Tuollaisiahan vanhat moottorit yleensä ovat ja karstaakin voi olla jossain.
just näin  :arkkupakastin:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Carcom Oy  Elekma