No niin, sanois Leikolan Ismo. Tulipa hankittua elämäni ensimmäinen Volvo ja sitä myöten tuli löydettyä tiensä myös tälle foorumille.

Aikaisempi autohistoria on 6 x Ford, 3 x Opel ja 1 x VW. Kolme edellistä autoa ovat olleet Mondeo mk3 2.2 TDCi (155 HP), Mondeo mk4.5 2.0 TDCi (140 HP) ja Mondeo mk5 2.0 TDCi (150 HP FWD).
Aika monella edeltävällä autonvaihtokierroksella olen käynyt koeajamassa useampia merkkejä/malleja ja päätynyt sitten kuitenkin ostamaan Mondeon.

Tällä kertaa tuli testattua myös Volvo ja sen seurauksena ei tullut pihaan kuudetta Mondeota.
Jaa että mikä Volvo? No se on sellainen kirjain/numeroyhdistelmä kuin XC60 D5 AWD R-Design 2016 (Early)





Varusteita tuohon on ruksittu melko avokätisesti (tai eihän tällainen paatunut Ford-mies tiedä mitkä näistä on vakiovarusteita ja mitkä lisämausteita

- musta nahkasisusta, tummalla sisäkaton verhoilulla
- sähkösäätöiset etupenkit, kuskin jakkara kolmella muistipaikalla
- lämmitettävät takapenkin reunapaikat
- lämmitettävä ratti
- Webasto
- Sensus Navi (se versio johon saa karttapäivitykset omatoimisesti USB-tikulta)
- harman/kardon humppavehkeet ja jonkinlainen "subbari" takakontissa
- digimittaristo
- adaptiivinen vakkari
- BLIS
- kaistavahti
- liikennemerkkien tunnistus
- avaimeton kulku ja käynnistys
- lasikatto / kattoluukku
- Volvo on Call
- aktiivi-Xenonit ja mukautuvat kaukovalot
- peruutuskamera + tutkat edessä ja takana
- vetokoukku
- sähköinen takaluukku
- sadetunnistin pyyhkijöissä (luulin tämän puuttuvan, kun ei asetuksista löytynyt sille mitään valintaa, mutta sillehän olikin oma nappi pyyhkijän viiksessä

Mondeoissa tuon tunnistimen toimivuus ei kyllä herättänyt hurraahuutoja)
Paljon tuossa on sellaista hilavitkutinta, mitä ei ole yhdessäkään aikaisemmassa autossa ollut. Niistä varsinkin adaptiivinen vakkari on hieno varuste ja se olikin yhtenä kriteerinä, että nyt hankittavasta autosta se pitää löytyä. Myös penkit on ylivoimaisesti parhaat mitä on tähän mennessä takapuolen alla ollut omissa autoissa. Ja onhan tuossa konehuoneesta kuuluvassa murinassakin jotain kaunista, jolla tuo viitoskone vastaa oikean jalan nilkan suoristamiseen, varsinkin jos sitä vertaa noihin parilitraisiin PSA-dieseleihin.

Ehkä ainoa, jota ex-Fordisti saataa jossain vaiheessa kaivata, on lämmitettävä tuulilasi.
Aika hyvin tuo auton ulkokuoren muotoilu on myös kestänyt aikaa, vaikka vanhimmat (lähes) samannäköiset autot taitaa olla vuodelta 2008. Omaan makuun tämä XC60 uppoaa paremmin kuin samalta aikakaudelta olevat V70/XC70.
Yhtenä, eikä ihan pienenä, motivaattorina auton vaihtoon oli myös pihasta löytyvä 1900 kg painava Hobby-merkkinen mobiilimökki. Useampi reissu sitä on kiskottu nelivetoisella 140 HP Passat 3C:llä ja muutama reissu 150 HP etuvetoisella Mondeo mk5:llä, mutta eipä noista kumpikaan vetoautona loistanut noin ison vaunun keulalla. Varsinkin Passatilla tuntui vaunu vievän enemmän autoa kuin auto vaunua. Volvon soveltuvuus vetohommiin taitaa tosin selvitä vasta ensi keväänä.
Myönnettäköön, että tässä tuli mentyä ominaisuudet ja varusteet edellä ja vain aika näyttää jäikö käsiin uhka vai mahdollisuus. Auto on liisaritaustainen suomalaisen autoliikkeen Ruotsista uittama, ajallaan huollettu, mutta lähes varmasti kaikki voimansiirtoon liittyvät öljyt on jätetty vaihtamatta, kun niistä ei mitään dokumentteja ole. Kilometrejä mittarissa on n. 230 tkm. Jakopää tehty 170 tkm kohdalla 10/2019.
Vaikka kuinka vainoharhaisesti yritän löytää vaihdelaatikosta jotain vikaa, niin vielä en ole onnistunut sellaista löytämään. Onhan tuo nyt erilainen Fordin PowerShiftiin verrattuna, joten varmaksi en voi sanoa mitkä ovat Geartronicissa vikoja ja mitkä ominaisuuksia.

Siitä huolimatta ajattelin teettää laatikkoon öljynvaihdon huuhtelemalla ja kemiallisella pesulla. Lisäksi sitten Haldex-, kulmavaihde- ja peräöljyt vaihtoon.
Täysin viaton ja synnitön tuo auto ei kuitenkaan ole ensimetreillä ollut. Akku oli valmiiksi vaihtokunnossa, mutta se saattoi olla jopa alkuperäinen, kun oli vielä Volvon omilla tarroilla. Eipä tuo nyt vielä mitään, kun kuluvasta osasta kyse. Suunnilleen kaikkiin aikaisempiinkin autoihin on tainnut joutua akun uusimaan jossain vaiheessa.
Enemmän häiritsee konehuoneesta tuleva ujellus, joka muuttuu moottorin kierrosluvun mukaan ja sen huomaa parhaiten kaupunkinopeuksissa. Jollain tavalla tuo liittynee ilmastointiin, kun ääni häviää lähes välittömästi, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Foorumeita lukemalla on saanut sellaisen käsityksen, että on olemassa kahdenlaisia Volvoja, sellaisia joista ilmastoinnin kompura on hajonnut ja sellaisia joista se ei ole vielä hajonnut. Tuo tarvinnee viedä johonkin pajalle tutkittavaksi, kun tuossa taitaa nyt olla kohonnut riski jonkun laakerin kiinnihirttämiselle, joka puolestaan saattaa viedä ketju- tai siis hihnareaktion seurauksena moottorista jakopään mennessään.