Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

965 -95 huoltopäiväkirja

  • 52 Vastauksia
  • 13017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
« Vastaus #30 : 27.03.2022, 19:40:59 »
Maanantaina tuttu puhalsi takatunkinkorvien ympärykset ja vähän kontinpohjaakin. Samalla veti pohjamaalin. Vasemmalle tunkinkorvan takapuolelle kaivelin reiän jo aiemmin.




Eilen korjasin reiän ja sipasin pohjamaalia päälle. Tänään sitten vähän uretaania lisäksi ja kohta koteloaineet perään.








Tekniikanvaihdosta asti käytössä on ollut kiinni M47 keppi. Viimeinkin vaihdoin tilalle M90 kepin ja tein siihen vaihdevälinlyhentimen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #31 : 10.04.2022, 23:44:02 »
Viikko sitten vaihdoin päävaijerin käsijarruun, totesin oikeanpuolen pyörän vaijerin jumettavan ja vaihdoin sen eilen. Eilen tuli myös hiottua pieni kupru oikean helman kantista ja pohjamaalattua se. Tänään pintaväri päälle ja sen lisäksi putsasin ja töpöttelin maalit kouralliseen kiveniskemiä ympäri autoa sekä etupuskurissa. Löysin varastonnurkista manuaalin käsijarrukahvan ja vaihdekepin kehysmuovin. Vaikka onkin musta niin paremmin se istuu kuin automaatin. Vielä tarvitsisi harmaan tai mustan nahkapussin vaihdekeppiin nykyisen beigen tilalle.





Myyntiäkin olen miettinyt jo hetken ja alustavasti pientä kaupantekoa on ollut erään foorumilaisen kanssa :idiot2:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #32 : 17.04.2022, 16:15:22 »
Pesin eilen irtoliat pois ja vaihdoin kesäpyörät alle. Onhan ne vähän tylsän malliset :P Thoreja olisi sarja ne käy ulkonäöllisesti paremmin, josko vaihtaisi alle.



Kaivelin esiin siedettävän kuntoisen sarjan tuulilasilistoja ja ne voisi laittaa paikalleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #33 : 23.04.2022, 17:03:12 »
Asentelin tuulilasilistat, putsailin vähän ja tyrkkäsin myyntiin. https://www.nettiauto.com/volvo/960/12832947
« Viimeksi muokattu: 27.04.2022, 23:49:54 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #34 : 28.04.2022, 00:09:26 »
Sehän lähtikin pihasta äkkiä :o Kävin sunnuntaina läpsimässä vaimennusmattoa tutun 142:een ja samalla sanoin auton olevan kaupan. Sillä suunnalla innostuttiin niin kovasti, että maanantaina oli jo kaupat sovittu ja tänään hakivat pois.

Tässä välissä oli hyvä tehdä pikku juttuja jotka on häirinneet itseä, muttei niin paljoa että niille olisi viitsinyt tehdä jotain :D Kuskin ovitiivisteestä puuttui pala B-pilarin kohdalta ja vaihdoin sen. Molemmista etujalkatilanvaloista puuttui polttimot joten laitoin ne. Vaihdoin vilkkuviiksen koska se ei palauttanut oikealta. Ulkolämpömittarista oli näyttö rikki ja sen vaihdon jälkeen piti siirtyä anturin suuntaan. Anturin pinnit oli hieman hapettuneet ja molemmat liittimien johdot katkesivat vetäessä. "Uusi" liitin sekä anturin pinnien putsaus ja mittari näyttää taas oikeita lukemia. Jo ennen myyntikuvien ottamista vaihdoin apparin jalkatilan paneelin reiättömään. Ennen luovutusta nappasin vielä toisen lisäpitkän pois keulalta. Se olikin vähän liikaa telineelle, koska valo väpätti epätasaisemmalla tiellä.

Siinäpä se tältä erää tämän osalta ^-^
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #35 : 12.02.2025, 22:02:10 »
Joskus pääsee käymään "hassusti" ja tulee ostettua takaisin jotain josta on jo luopunut. Tässä tapauksessa otsikon kohde viime sunnuntaina. Yli puoli vuotta olen katsellut tämän makoilua suht samoilla sijoilla koti/työmatkan varrella ja miettinyt pitäisikö kysyä onko kaupan. Valkean 245:n mentyä lauantaina kaupaksi otin yhteyttä ja asiasta päästiin sopimukseen, vaikka kalustoahan piti vähentää ::) Päälipuolin kunto on pieniä pinttymiä lukuunottamatta sama kuin myydessäkin.

Aivan tarkkaan asioiden järjestystä en tiedä, mutta viime kesänä päästöjä mitatessa apulaitehihna oli kuulemma palanut pilalle. Omistaja on tehnyt uudet akun, moottorin ja korin väliset maa- ja virtajohdot, vaihtanut laturin, kiristimen sekä hihnan ja edelleen hihna ylikuumentui ja meni nopeasti pilalle. Akkukin näyttää uudelta ja testerin perusteella on arvoiltaan uusi. Jossain kohtaa oli mennyt motivaatio ja auto jäi seisomaan.

Sunnuntaina kaivoin roskiksesta valkean 245:n vanhan apulaitehihnan, jonka saa paikalleen aivan kiristimen ääriasennossa. Käyttelin kymmenisen minuuttia eikä minkäänlaista lämpeämistä. Pidemmällä hihnalla kokeillessa laturinhihnapyörä kuumentui eli luistoa tapahtuu. Katsotaan mikä on tilanne uudella lyhyellä hihnalla.

Käynnissä oli ihmeellistä heittelyä ja flektikin pyöri miten sattuu. Uusia lämpöantureita oli kuulemma vaihdettu kaksi ja silti jatkui. Taidettu vaihtaa mittariston lämpöanturi, koska tässä moottorinohjaukselle on vielä kannen takapäässä. Liitin oli aika löysän oloinen, joten kiristin sitä ja käynti sekä flekti asettui kohdalleen. Vielä jäi satunnainen käynnistymättömyys. Kierroslukumittari on välillä täysin nollissa ja saattaa hypähdellä kesken kaiken. Voisi epäillä joko huonoa starttia, vaikka pyörittää hienosti, tai samaa kuin koneenvaihdon jälkeen eli ruostetta triggerikehällä sopivassa kohdassa.

Kaikki jarrut käytin nopeasti auki ja jumittelua oli siellä täällä. Edessä kolmen palan kitkapinnat ovat jo irronneet hieman rungosta. Tilailin kaikki uudet palat ja eteen levyt sekä satuloiden korjaussarjat.

Ostoslistalla on myös löysemmät takajouset. Vaihdoin takatolppiin heti alkuvaiheessa jäykemmät jouset ja varsinkin talvikelissä ne on turhan tiukat vaikka kantavuus onkin hyvä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #36 : 13.02.2025, 11:28:03 »
Onhan se hienoa kun pääsee jatkaa oma vanhaa huoltokirjaa. Ihmettelin miten topicci jatkuu kun muistan silloin milloin tämä meni kiertoon  :)

Poissa Alanen_01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #37 : 14.02.2025, 09:29:09 »
Tämä pirssi se oli itsellänikin jonkun aikaa 2021 huhti-toukokuussa
Volvo XC70 MK2 D5 -06 OR GIU
Volvo V70 mk1 tdi -00 YCY
Volvo V70 MK1 tdi-97 MKG
Volvo C70 mk1 T5 -00 JGV

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #38 : 19.02.2025, 00:15:21 »
Näyttäisi ettei käynnistymiseen vaikuta mikään muu kuin akku. Kaikki muut osat tuli testattua. Paikallaan olleella akulla lähtee hyvin satunnaisesti käyntiin vaikka virtaa riittää. Eristin startin sekä laturin auton akkuun ja muut auton sähköt apukaapeleilla kiinni irtoakkuun. Käynnistyi joka kerran aika vaivatta. Irtoakku apukaapeleilla autossa olevan rinnalle ja nyt vaati jo enemmän starttaamista käynnistyäkseen.

Auton akku irto johdoista, irtoakku apukaapeleilla kiinni kenkiin ja niin nopeasti ei ole testailun aikana käynnistynyt kertaakaan. Eikä väliä vaikka akku väsähtää selvästi, joka kerran lähtee käyntiin. Otin 245 D5 akun ja sillä tilanne on parempi kuin autossa olleella, mutta ei läheskään niin hyvä kuin miten lie vanhalla Vartalla. On se tarkkaa touhua :D

Illalla laite oli ensimmäistä kertaa ylhäällä, eikä siellä ollut yllätyksiä. Seisonta näkyy ja muutamat paikat alkavat kaipaamaan putsausta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #39 : 23.02.2025, 17:22:33 »
Nyt käynnistyy joka yrityksellä ilman sahailua, mutta menipä oikein pidemmän kaavan mukaan. :buck2: Osia joilla lopulta ei ollut mitään vaikutusta olivat: startti, kampiakselin ja nokan anturit, akku ja moottorinohjainlaite. Startin osaltakin meni takapakkia, koska uuden näköinen tarvike ei noin -10 pakkasessa lähde pyörittämään kuin kunnon yrityksellä. Sentään kerran pyörimään lähdettyään toimii sillä kerralla joka yrityksellä.

Torstaina tuumasin asentaa valkean 245:n vanhan Atecun(eli MS2 muunnelma) josko sillä pääsisi eroon käynnistysvaivoista ja toki saisi paremman kylmäkäynnistyvyyden. Ecussa oli ongelmia jonka takia aikanaan vaihdoin sen tilalle Englantilaisen MS3:n. Xuppo suoritti korjauksen ja jospa se nyt kestäisi toiminnassa :) Peruskytkennöissä ei ollut mitään ihmeellistä, tein liitännät alkuperäiseen johtosarjaan alkuperäisillä sulakkeilla, jne. ja sain yhteydenkin läppäriin. Sitten menikin puolet illasta taistellessa sarjaportti-usb-adapterin aiheuttamien ajuri- ja yhteysongelmien kanssa. Tuon adapterin piirisarja on ilmeisesti todettu Windowsin kanssa hieman heikosti toimivaksi ja ainoa sarjaportillinen läppäri meni valkean 245:n mukana :P Sen verran pääsin sentään näkemään, että anturitiedot ja kierrosluku startatessa näkyy normaalisti.

Sain lainaan FTDI-piirillä varustetun adapterin joka on toimivaksi todettu ja eilen vakaan yhteyden ecuun. Kytkentöjä jatkaessa sekä johtoja pyöritellessä yht'äkkiä yhteys ecuun hukkui kokonaan ja siinä menikin aikansa kunnes syypää löytyi palaneesta ecun 5A sulakkeesta. Sulake paloi heti kun käänsi virrat päälle ja sen syyn hakuun puolestaan meni hetki joka päättyi polttoainepumpunreleeseen. Releen ohjausmaa ja ohjausvirta olivat keskenään oikosulussa. Koska Atecu on tarkoitettu ohjaamaan suoraan bensapumppua, tein pumpunjohdosta ohjauksen releelle ja sen takia ecun sulake paloi heti. Toinen rele tilalle ja taas toimii.

Pumpunreleestä siis löytyi alkuperäinen syy käynnistymättömyydelle :)) Vakioecu meni sekaisin siitä, että releen maaohjaus saikin 12V. Jännä ettei ongelma ilmaantunut koskaan käydessä, vaan vain ainoastaan käynnistäessä.

Tänään katselin asetukset loppuun, pyöräytin käyntiin ja tarkistin sytkän perusajoituksen sekä laitoin laajakaistan. Käytettynä ostetussa PLX:ssä ei näköjään näyttö toimi, mutta ohjainlaite sentään pelaa. Kartat on niiltä ajoilta kun ecu on ollut turbokoneessa kiinni, sillä valkean 245:n vapariasetukset on risassa läppärissä, enkä ole saanut aikaiseksi ottaa tietoja talteen. Hyvin näkyy silti alkuunsa toimivan noillakin asetuksilla kun muutti vain suuttimien ja koneen koon kohdalleen. Ens viikolla vois alottaa säätämisen jos jarruosat tulis viimeinkin ja pääsisi käymään katsastuksessa.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2025, 17:28:09 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #40 : 27.02.2025, 23:11:21 »
Pihalla pyöritellessä olen vähän katsellut ruiskun säätöjä ja loput sitten ajamalla. Vaihdoin eteen levyt ja palat, vasempaan etusatulaan remppasarjan, taakse palat ja kaikkiiin satuloihin nipat. Olisin laittanut oikeallekin, mutta paketissa oli vain mäntä :buck2: Männät oli siistit molemmin puolin ja oikea puoli liikkuu hyvin jarrukumirasvalla käsiteltynä joten saa olla riittävä. Vanhat takapalat olivat ruostuneet jumiin. Silti takana on nahkeutta vaikka männät liikkuvat normaalin oloisesti. Jollei rasvaus auta, niin remppasarjat sinnekin.


Vasen aurauksensäätötukivarsi oli vedetty vinoon. Se oikeni nätisti.


Ja kun toivoin katsastuksen osalta hommien olevan aivan loppusuoralla, aloin katsomaan miksi oikea takatunkinkorva on ylempänä kuin vasen. Tunkinkorva oli painunut ylös helmakoteloon ja taittunut samalla ulospäin. Sen sai rengasraudalla taivutettua takaisin joten pehmeää on. Auoin ympärystää ja korvallisen ympärystän lisäksi koko pintapelti menee vaihtoon. Sisäpuolella on rupea aivan oven alareunan kanttiin asti ja B-pilarin kohdalta pohja on korjattu jo joskus. Musta maali on vedetty päälle, mutta kotelosuojaa ei ole laitettu korjauksenkaan yhteydessä.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #41 : 02.03.2025, 18:14:24 »
Eilen ja tänään auoin helmapeltiä lisää jotta näkee miten pitkän pätkän joutuu oikeasti vaihtamaan. Aivan edestä asti ei tarvitse sentään. Putsailin ruosteita, oikaisin helman pohjakantit ruttuun tunkatuista kohdista sekä hitsasin tunkinkorvallisen takaisin paikalleen ja helman sisäosat kuntoon. Aiemmin tehtyä paikkaa ei oltu vähemmän yllättäen hitsattu takaisin B-pilarin vahvikepeltiin, siihenkin piti laittaa siivu uutta.












On se ainakin parempi kuin ennen.

Muistin että nurkissa pyörii helmapelti, mutta se on vasemmalle puolelle joten tilaushommiksi meni.

Takasatuloiden männissä oli hieman kuivunutta likaa pinnassa, putsasin niiltä osin kuin sai painettua mäntää ulos ilman irrotusta ja tyrkkäsin jarrukumirasvaa suojakumien sisään. Liikkuu herkemmin, jumittamisen tietää seuraavalla nostokerralla. Yhden nastansa kadottaneen renkaan vaihdoin parempaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #42 : 07.03.2025, 20:46:01 »
Poistin vanhan helmapellin ja totesin, että peltihän jatkuu takana pintapellin alla vielä pitkän matkaa. Pitänee leikata pintapellistä ylimääräinen pala pois, jotta saa kaiken ruosteisen vanhan alta pois ja hitsailtua alle jäävät palat yhteen.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #43 : 07.03.2025, 21:45:25 »
Tuon helmakotelon kun takoo puoltoistamillisestä ja alakantin tekee kulmaraudasta, ei tunkinkorvakoita enää tarviikaan... :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Vastaus #44 : 08.03.2025, 19:55:30 »
6-oviseen taisin aikanaan tehdä helman pintapellin 2mm tavarasta. Se huono puoli suorasta tehdessä on, että koko pintaa vaihtaessa joutuisi käyttämään muutaman yrityksen ja aika paljon aikaa reunakantin muotoiluun. Ainakin omilla taidoilla :D Reunakantti saisi olla suht hyvin kohdallaan jotta helmamuovin yläreuna istuu nätisti. 6-ovisessa ei ollut sen suhteen niin väliksi, eikä ruoste yltänyt niin ylös, joten kanttikin jäi pois.

Leikkasin takaoviaukosta pintapeltiä sen verran, että helmapellin saa hitsattua takapäästä kiinni. Sovittelin pellin paikalleen, heppasin etuoven takaosan kohdille kuuluvan alunperin pistehitsatun sisävahvikkeen kiinni ja pellin alustavasti paikalleen. Vähän joutui ja joutuu muotoilemaan jotta istuu, muttei mitään suurempaa. Oven puoleinen eli yläkantti jää hieman alas, kokeiltava nostattaa alta ja varmaan laikanpaksuuden verran otettava pois B-pilarin saumakohdasta.


« Viimeksi muokattu: 08.03.2025, 19:57:29 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo