Autoracing  KL-varaosat

940 Turbofarkkuja 4x

  • 129 Vastauksia
  • 42304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #75 : 02.04.2023, 17:58:18 »
Samaan Dieseliin uudet äänimerkit. Vanhassa toimi enää toinen pienellä hönkäyksellä. Liittimet oli myös hapettuneet ja puoliksi irti. Puuha-abikoista päätellen edellinen omistaja oli niitä jo aikaisemmin fiksannut. Päätettiin sijoittaa 18e Bilteman torvi-malliin, koska oma etuveto-torvi-äänimerkki-varasto ammotti tyhjyyttään. On kyllä mahdollisimman huono tuo eturenkaan kurakylpy paikka. Alustamassalla ehkä vähän pidempää käyttöikää..


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #76 : 03.04.2023, 21:16:23 »
Skandixin laatikosta aarteita esiin. Tuli uusittua bensaturboon kaikki etupään tukivarsihommat. Vähän on ollut levotonta vetelyä ohjauksen kanssa niin josko tällä helpottaisi. Kulmien säädätys vielä edessä. Säädettävillä tukitangoilla saa myös Caster-kulman halutuksi. Niitäkin on saanut kolmella eri pituuksilla aikanaan. Vähän kun Lego-palikoita kasailisi.



Vähän tietoja kulmista, kiristysmomentteja ja tankojen pituuksista..



Uutta ja vanhaa..

 

Vanhat oli karun näköiset, mutta väljyyttä ei löytynyt vielä mistään.


« Viimeksi muokattu: 03.04.2023, 21:22:06 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #77 : 08.04.2023, 10:05:23 »
Pääsiäisen kelit kohdallaan kun kaivoi kesäautoa taas esille  8)


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #78 : 12.04.2023, 06:12:38 »
Tuli tilattua M90 kytkin Dieseliin. Mikähän tuo U-rauta mahtaa olla kun ei tuollaista ole ennen silmiin sattunut..?


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #79 : 12.04.2023, 10:50:54 »
Tuli tilattua M90 kytkin Dieseliin. Mikähän tuo U-rauta mahtaa olla kun ei tuollaista ole ennen silmiin sattunut..?


Asennustyökalu ehkä? ???

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #80 : 15.04.2023, 20:04:36 »
Kävi aurinkoisena perjantai-iltapäivänä pieni kummastus, kun painoi liikennevaloissa kytkintä niin mitään ei tapahtunut. Pelkkää vapaata liikettä. Pellin alle vilkaisun jälkeen tuli todettua, että "SOKKA IRTI"! Lentänyt ajaessa jonnekin tienvarteen. Oli mielenkiintoista ajella tallille ilman kytkintä, mutta kyllä se ok toimi. Parit liikennevalot vaan piti startilla töksäyttää liikkeelle. Tallilla kytkinpaja pystyn.



Ensiksi alettiin tutkimaan tarkemmin työsylkkyjen sielunelämää ja huomattiin että Turboissa on näköjään sylkky vajaa 2 mm isommalla halkaisijalla. Volvo on käyttänyt ainakin FAG ja FTE malleja.

Hallintasylinteri 1.00  6843913 4CYL,TURBO. B6254.   
Hallintasylinteri 1.00  6843914 4CYL,EXC TURBO.   

- 900-s TYÖsyl tiivistes jos ø20,6 FAG (ei Turbo)
- 900-s TYÖsyl tiivistes jos ø22.2 FAG (Turbo)



Vanhan korjaukseen olisi riittänyt pelkkä uusi lukkorengas (Lukkorengas 1.00  914463), mutta huomattiin, että omassa pelissä oli näköjään vaparin sylkky. Kellarissa oli vanha sylkky mistä oli ilmaruuvin joku katkaissut. Näkyi olevan isompi Turbon sylkky niin otettiin se työn alle. Ja sai kun saikin porattua ja kierrettyä pois paikoiltaan. Vanhasta sylkystä evakuoitiin ilmaruuvi parempaan käyttöön.



Käynti IKH:ssa ja paketti lukkorenkaita mukaan.



Uusi huollettu ja putsattu sylkky kiinni ja ilmaus pienellä vastapaineella oli pala kakkua.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #81 : 17.04.2023, 05:27:49 »
Ilmaohjain puuttui syylärin alta, niin asennettiin se paikoilleen kun auto oli valmiiksi nosturilla. Uuteen syyläriin ei viitsinyt alkaa porailemaan reikiä pohjaan, niin takaosan kiinnitys hoitui kätevästi pienillä nippusiteillä. Kiitokset Tapsa osasta  :).


« Viimeksi muokattu: 17.04.2023, 05:29:24 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #82 : 18.04.2023, 22:25:22 »
Ilmastointia tutkittu typpipaineistuksella parissakin eri liikkeessä, mutta ei vuotoa vaan löydy. Keväällä kun täyttää niin syksyllä alkaa olla aineet karussa. Pistettiin sitten lauhdutin vaihtoon. Paljon sai taas osaa purkaa, että vanhan sai irti ja uutta tilalle. O-renkaat haettiin siniseltä.



Vaihdettiin tähänkin Dieseliin nuo ö-lauhduttajan kumit, kun vanhat oli aivan päreinä eikä lähteneet kun laikkaamalla irti.



Edellinen omistaja oli kolhaissut kuskin puolen ajovalon lyttyyn jossain välissä ja korjannut muoviosan innovatiivisesti hyvin muokatulla alumiinipalalla. Vaihdettiin se kuitenkin ehjään kun oli sumarin pohjakin ihan hapettunut. Muiden valojen heijastimet oli paremmat niin siirrettiin ne tuohon ehjään.



Taas homma paketissa, pääsee öljypisteelle täyttöhuoltoon kun on Huhtikuun tarjous 65e aineineen.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #83 : 22.04.2023, 21:09:27 »
Takaiskarit vaihtoon, hieman mietitytti vaihtaa toimivaa osaa uuteen  :)



Huomattiin etujarruletkussa pientä tummennusta liitinmokkulan juuressa niin pistettiin nekin vaihtoon.



Kilpivalosta oli toinen palanut niin vaihdettiin molemmat. Muovien pesun jälkeen näkee taas valoista läpi.



Putsattiin toinenkin umpio ja vaihdettiin Volvon orkkislasi tarvikkeen tilalle. Myös ehjä kiinnike niin pysyy maski kunnolla paikoillaan. Kelpaa taas päästellä, pesua kaipais koko auto. Sen verta katupölyä ilmassa, että pitää odotella ensin sateita...


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #84 : 28.04.2023, 16:27:56 »
Otettiin aikaisemmin tehty paineletku mukaan ja teetettiin toiseenkin Dieseliin Hydromarketissa Ö-paineletku anturille ja mittarille. Ei tuonne lohkon kylkeen oikein kunnolla saa mitään T-kappaletta tai Y-haaraa kiinni niin tällä tavalla toimii.




142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #85 : 01.05.2023, 14:25:54 »
Raitisilmasuodatin Dieseliin kun tuollainen kotelo löytyi varaosa-autosta. Tärkeää on tiivistää kunnolla tuo muovikotelo, jotta tuulilasista valuva vesi ei päädy suodattimelle. Tähän käytettiin butyylinauhaa.



Mahlen malli sopii tähän hyvin, pituudesta uupuu hieman mutta sen voi täyttää haluamallaan materiaalilla; superloonilla, tasosuodattimella, tms..



Ja kun vauhtiin päästiin niin pistettiin vielä toiseenkin Dieseliin sama homma. Nyt on kaikissa neljässä autossa raitissuotimet; bensavehkeissä siis nuo muokatut etuvedon kotelot. Alkaa käymään jo rutiinilla ja nopeasti tuo etupellin irrotus ja kiinnitys.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #86 : 02.05.2023, 21:21:18 »
Tuntui tuo kytkin uudella Turbon työsylkyllä jotenkin pehmeältä ja otti aika alhaalta. Kaverin polkiessa kytkintä, huomasin kumiletkun paisuvan jonkin verran eli antoi periksi. Johan se oli 25 vuotta työtä tehnytkin. Tuli teetettyä ja väkerrettyä teräspunoletku tilalle niin johan alkoi toimia kunnolla.


« Viimeksi muokattu: 03.05.2023, 18:26:22 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #87 : 10.05.2023, 19:36:19 »
Radio on kuulunut huonosti jo tovin niin piti kaivaa farkun ikkuna-antennin vahvistinboxi esiin. Niissäkin on näköjään tullut tuotekehitystä vuosien saatossa. Perinteiset komponentit ovat vaihtuneet pintaliitoksiin.



Huomasin, että eihän tuossa vahvistimen johdotuksessa ole edes jännitettä boxille. Auton johdotuksessa se pitäisi olla, kun radion pistää päälle niin tulee +12v antennivahvistimelle. Varmaan mankan vaihdossa lopettanut toimintansa. Otin vetokoukun johtosarjasta tuon +12v virtalukon kautta käyttöön, kun ei jaksanut alkaa repimään mankkaa irti, selvitellä ja mittailla johdotuksia.



-98 Classicissa näyttää olevan ylimääräinen johdotus antennivahvistimelle ja toimii kun pistää radion päälle. Toisin kun tuossa -96 Dieselissä.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #88 : 17.05.2023, 11:56:20 »
Innovate sanoi toisen kerran sopimuksensa irti niin ostettiin AEM tilalle. Vähän vaati sorminäppäryyttä vaihtaa se tilalle. Tuli samalla parannettua ja niputettua johdotuksia paremmiksi.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #89 : 31.05.2023, 22:26:27 »
Virranjakajat näyttävät tihkuvan molemmissa, joten ensimmäisen tiivisteet vaihtui nyt.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Samppasport  Futurez