Volvon vetoakseliremppa edistyi; UK-brexit-vetoakselit ilmestyivät postiin 14.12. ja tänään tuli sitten väännettyä apukuskin puoleinen pitkä akseli paikalleen. Homma on periaatteessa helppo, kun/jos on valmiiksi kasattu akseli, mitä runtataan paikalleen.
Työkalut tässä:
- Alapallon mutterinaukaisuun kiintoavain 21mm kitavälillä. Joku kuusio- tai torxi-avain voisi olla hyvä, jos pallonivelakseli sattuu pyörimään edellä karkuun. Tai sitten tunkkaa pallonivelen alapuolelta. Menee kartiotappi sen verran kireemmälle, että saa mutterin auki. Jollei tätä ole aiemmin avattu, niin ei ongelmaa. Varmaan niin kovaa akselitappi ryytynyt kiinni, ettei pyöri mihinkään.
- Kunnon pallonivelhaarukka & pallonivelen ulosvedin. Kaikki mallit ei mahdu palonnivelpultin ja napa-asetelman väliin l. rälläkällä ylimääräiset sarvet joutuu ehkä HD-ulosvetimestä leikkaamaan pois, niinkuin mulla. Nyt tosin osat oli suht löysässä, kun tätä on purettu ja kasattu mm. suojakumien vaihdon takia, ja kasailtu vaseliinien kanssa. Edelleen, jollei alapalloa ole otettu ikinä aikaisemmin irti, niin voipi olla, ettei työkalut kestä. Volvon osat sen verran tuhteja jo, ettei kaikki rimpulat kestä kiinniryytyneiden pallonivelien avaamista (sitten crc:t & lämmitys toholla, mikä sitten parhaimmillaan polttaa nivelen suojakumin...)
- tukilaakerin irroitukseen 10mm kiintoavain, ahdas paikka. 2 pulttia, missä alempi kohtalaisen hankala. Hylsyavaimet ei mahdu, eikä kaikki lenkkiavaimetkaan.
- 13mm avain akselipultin (napa) irrotukseen - pulttipyssy on tässä kätevä
- tunkki & tukeva pukki tms. ettei tipahda päälle koko p...ka.
- Tuhti PURKURAUTA, harjataräs n.20mm, kunnon nystyröillä, ei luista edellä karkuun, niinkuin liukkaat rautakanget. Sormien väliinjäämisvaara, näissä alustahommissa aina...
Ja lyhyesti; tunkki alle, auto ylös + pukki, pyörä irti, 21mm avaimella pallonivel-mutteri pois, vetoakselin pultti reilusti löysälle (>5mm) ja pari mosautusta moskalla pulttiin, että lähtee vetoakseli irti navasta, haarukkaa-kaasua-lämmitystä-crc-frost-ulosvetäjää palloakselitapin irrotukseen, purkuraudalla alatukivarsi alas irti napa-asetelmasta. Tukilaakerin pultit 10mm avaimella pois & tukikansi myös. Sopivasti väännellen, käännellen ja vetäen vanha akseli lähtee laatikosta irti, jos lähtee (Aut loota helppo, öljyt ei tule ulos).
Siis itse olen ottanut V70 2.4D Aut vetoakselit pois vain alapallonivelen irrottamalla ja purkuraudalla vääntämällä pallonivel irti napa-asetelmasta. Ja tietysti pyörä pois myös. Ei sekoa aurauskulmat jne.
Tuli sen verran sekoilta uuden akselin ja tukilaakerivälyksien kanssa, että piti pätkästä uuden akselin laatikkopäästä n. 2mm pois. Ei todellakaan olisi ollut tarpeellista, mutta tulihan tehtyä... pieni lukihäiriö ja huono led-lamppu. Jotain hahloa oli hakemassa kiinteälle tukilaakerituelle, turha temppu mihin tuhraantui tunti l. vaihto tehty vain apukuskin puolelle (395kkm ajettuna). Lyhyempi akseli nyt ainakin toistaiseksi on vielä alkuperäinen.
Ja koeajo; ei tärise enää l. arvattu oikein vika ja sijainti.
Samalla tuli vaihdettua tuliterä termostaatti t=90C, kun jossain kirjoiteltiin, että pitäs olla konelämmöt vähintään 90C. Tuli sitten vedeltyä motarilla ja kärrypoluilla ihan reippaasti, niin parhaimmillaan lämmöt jopa 70C (ulkona +4C) l. kiinanmittari tai anturit tai jotain muuta sitten pielessä vielä. Mutta eipä toi mua haittaa, jos autolla on kohtapuoleen 400kkm lasissa ja 60C lämpötiloilla selvitty tähän saakka.



