Samppasport  Futurez

V70 2.4D Aut vm. 2008 Vetoakselin nivelistä joku valmis?

  • 10 Vastauksia
  • 1871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Noniin, sitten seuraavaan ominaisuuteen lyhyen ajan sisällä (autolle tulee n. +1000km/viikko): autoa vedätettäessä, kevyestikin kaasua lisäten, alkaa kohtalainen jyristys/tärinä. Siis ei mikään valtava vatkaaminen, mutta kuitenkin. Kun kaasun hellittää, niin vaiva katoaa kokonaan, eikä auto puolla eikä täristä kun kaasua löysätty. Jos joku on kokenut vastaavaa ja vian löytänyt, ja vielä saanut kuntoonkin, niin neuvoja otetaan vastaan.
Itse epäilen, että jomman kumman puolen vetonivel on saanut siipeensä, mutta mikä näistä yleensä menee jyrinöitten takia vaihtoon - sisä- vai ulkonivel, ja kumpi puoli, apukuskin pitkä vetoakseli + sen tukilaakeri, vaiko kuskinpuoleinen lyhyt pätkä?
Tässä vois tietysti epäillä raidetankojen päitä tai moottorituentojakin, mutta auto oli aurauskulmien säädössä muutama viikko sitten, eikä nivelistä puhuttu mitään, eikä ne renkaita vaihtaessakaan väljiltä tuntuneet.
Audisivustoilla oli keskusteluja, että jyrinät johtuisi tripodi(/sisä)pään nivelestä l. nivelkuppi - rihla kulahtanut kuopille ja se siellä sopivilla kierroksilla jyristää, ja nuuka kuulemma vois vaihtaa nivelet puolelta toiselle, niin kuopalle kuluneet nivelkupin pinnat olisivat sitten "pakin" puolella eikä haittaisi eteenpäin ajettaessa, menisi toiset 400kkm "väärin päin" olevilla sisänivelillä. No kelit on näillä nurkillakin sen verran viileät, ettei harjoitusta viitsi moneen kertaan tehdä, niin ehkä sitten kokonaan uudet tripoidinivelet.


Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Kiitos nopeasta vastauksesta, analyysi tuntuu ihan järkevältä, omassa 390kkm tuli just täyteen. Noi vetoakseleitten hinnat 'a 60EUR ei kyllä ole paljoa, eihän tolla hinnalla saa edes vetoniveltä, ja kalleimmat suojakumisarjatkin maksaa jo saman l. miten lie kestävät (siis onko näissä kaikki mukana...)
No postimaksuineen alle 200EUR l. ei paha jos vaan sopivat.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Noni, tilattu 173puntaa meni. Tulossa joulunpyhiksi, että siihen asti pitäis nilkuttaa noilla kulahtaneilla nivelillä. Katotaan miten brexit-jarruttaa toimitusta...

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Mielenkiinnolla kuulisin palautetta, kun olet vetonivelet saanut ja asentanut paikoilleen. Nimimerkillä täälläkin tuntuu joku välillä ravistavan ja poistuu kaasua hellittäessä. Kilometrejä ei ole kuitenkaan kun 215tkm.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Tero62

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Mulla 2008 2.4d 290 tuh/km. Vedossa vapina,  vaihdatin uudet vetarit molemmin puolin ja vapina loppui.
Asentaja kertoi että vetarin sisemmissä nivelissä oli maljat kuluneet.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2021, 13:17:38 kirjoittanut Tero62 »
Volvo V70 2.4D 2008

Poissa Jamppa95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Mulla teki yks v50 nui ku oli moottorin tukikumi paskana, mutta se oli pösön koneella. Itte tarkistaisin ne ekana. Jakopään puolella on moottorin päällä ja alla vääntö tukikumi jotka tarkistaa hetkessä silmävaraisesti. Moottorin päällä on semmone varsi ja alapuolella näkee renkaan takaa palopellin puolella saman tyylisen kumen. Jos ne on ehjät niin tuskin johtuu moottorin tuennasta.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Volvon vetoakseliremppa edistyi; UK-brexit-vetoakselit ilmestyivät postiin 14.12. ja tänään tuli sitten väännettyä apukuskin puoleinen pitkä akseli paikalleen. Homma on periaatteessa helppo, kun/jos on valmiiksi kasattu akseli, mitä runtataan paikalleen.
Työkalut tässä:
- Alapallon mutterinaukaisuun kiintoavain 21mm kitavälillä. Joku kuusio- tai torxi-avain voisi olla hyvä, jos pallonivelakseli sattuu pyörimään edellä karkuun. Tai sitten tunkkaa pallonivelen alapuolelta. Menee kartiotappi sen verran kireemmälle, että saa mutterin auki. Jollei tätä ole aiemmin avattu, niin ei ongelmaa. Varmaan niin kovaa akselitappi ryytynyt kiinni, ettei pyöri mihinkään.
- Kunnon pallonivelhaarukka & pallonivelen ulosvedin. Kaikki mallit ei mahdu palonnivelpultin ja napa-asetelman väliin l. rälläkällä ylimääräiset sarvet joutuu ehkä HD-ulosvetimestä leikkaamaan pois, niinkuin mulla. Nyt tosin osat oli suht löysässä, kun tätä on purettu ja kasattu mm. suojakumien vaihdon takia, ja kasailtu vaseliinien kanssa. Edelleen, jollei alapalloa ole otettu ikinä aikaisemmin irti, niin voipi olla, ettei työkalut kestä. Volvon osat sen verran tuhteja jo, ettei kaikki rimpulat kestä kiinniryytyneiden pallonivelien avaamista (sitten crc:t & lämmitys toholla, mikä sitten parhaimmillaan polttaa nivelen suojakumin...)
- tukilaakerin irroitukseen 10mm kiintoavain, ahdas paikka. 2 pulttia, missä alempi kohtalaisen hankala. Hylsyavaimet ei mahdu, eikä kaikki lenkkiavaimetkaan.
- 13mm avain akselipultin (napa) irrotukseen - pulttipyssy on tässä kätevä
- tunkki & tukeva pukki tms. ettei tipahda päälle koko p...ka.
- Tuhti PURKURAUTA, harjataräs n.20mm, kunnon nystyröillä, ei luista edellä karkuun, niinkuin liukkaat rautakanget. Sormien väliinjäämisvaara, näissä alustahommissa aina...
Ja lyhyesti; tunkki alle, auto ylös + pukki, pyörä irti, 21mm avaimella pallonivel-mutteri pois, vetoakselin pultti reilusti löysälle (>5mm) ja pari mosautusta moskalla pulttiin, että lähtee vetoakseli irti navasta, haarukkaa-kaasua-lämmitystä-crc-frost-ulosvetäjää palloakselitapin irrotukseen, purkuraudalla alatukivarsi alas irti napa-asetelmasta. Tukilaakerin pultit 10mm avaimella pois & tukikansi myös. Sopivasti väännellen, käännellen ja vetäen vanha akseli lähtee laatikosta irti, jos lähtee (Aut loota helppo, öljyt ei tule ulos).
Siis itse olen ottanut V70 2.4D Aut vetoakselit pois vain alapallonivelen irrottamalla ja purkuraudalla vääntämällä pallonivel irti napa-asetelmasta. Ja tietysti pyörä pois myös. Ei sekoa aurauskulmat jne. 
Tuli sen verran sekoilta uuden akselin ja tukilaakerivälyksien kanssa, että piti pätkästä uuden akselin laatikkopäästä n. 2mm pois. Ei todellakaan olisi ollut tarpeellista, mutta tulihan tehtyä... pieni lukihäiriö ja huono led-lamppu. Jotain hahloa oli hakemassa kiinteälle tukilaakerituelle, turha temppu mihin tuhraantui tunti l. vaihto tehty vain apukuskin puolelle (395kkm ajettuna). Lyhyempi akseli nyt ainakin toistaiseksi on vielä alkuperäinen.

Ja koeajo; ei tärise enää l. arvattu oikein vika ja sijainti.
Samalla tuli vaihdettua tuliterä termostaatti t=90C, kun jossain kirjoiteltiin, että pitäs olla konelämmöt vähintään 90C. Tuli sitten vedeltyä motarilla ja kärrypoluilla ihan reippaasti, niin parhaimmillaan lämmöt jopa 70C (ulkona +4C) l. kiinanmittari tai anturit tai jotain muuta sitten pielessä vielä. Mutta eipä toi mua haittaa, jos autolla on kohtapuoleen 400kkm lasissa ja 60C lämpötiloilla selvitty tähän saakka.
 








Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Nyt tietty mielenkiinto kohdistuu siihen, miten nämä ebaystä ostetut akselit kestää pitkässä juoksussa. Vaikka nämä ovat UK:n kautta tulleita ja siellä pahvilaatikkoon pakattu, sanoisin, että pakkauspussin avaamisen jälkeen rasvat tuoksahti samalle, kuin muinoin made in USSR- tai PRC- tuotteet :)
mutta Volvohan oli kiinalainen auto jo muutenkin...
2 vetoakselia täysin varusteltuna ja postiin tuotuna n. 210EUR, OEM- jotain 1 kpl tais olla yli 700:n. Tietysti jos näitä harakiri-osia hajoaa alle 100kkm, niin hommassa ei ole mitään järkeä, jollei autoa ole pistämässä kiertoon.

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Alatukivarren saa helpoiten alas kun vetää sen liinalla kiinni toiselle puolelle tukivarteen ja kiristää. Kiinalaisten laatu lienee hyvin savolaista, saattaa olla, että kestää, saattaa olla että ei. Kumien kuntoa tietysti kannattaa seurata. Itse olen nyt ajanut noilla kiinalaisilla vetareilla 50 tkm. Vaihtoehdot on vähissä, osta muutaman tonnin autoon yli tonnin OEM vetarit tai purkuosa voi olla kulunut jo sekin.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2021, 08:48:32 kirjoittanut varttimondeo »

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D Aut vm. 2008 Vetoakselin nivelistä joku valmis?
« Vastaus #10 : 06.01.2022, 13:06:12 »
Tämä menee nyt enempi tuonne askartelu-/paskarteluosastolle. Tuli kurkattua poisotetun vetoakselin väljää sisäniveltä ja nähtävästi tässä vikapää onkin itse tripoidin akselitapit, missä tämä väljyys on. Nivelkupin rihlat vs. tripoidirenkaat ovat suht välyksettömiä.
Tripoidi on lukittu paikalleen normilukkorenkaalla, muttei lähde akselin päältä naputtelemalla l. varmaan lämmitystä kaipaa.

Mitä tällä jumpalla sitten voittaa vs. ebay-osa, siis täysin valmis akseli. Uusi tripoidi & suojakumit maksaa varmaan saman, jollei enemmänkin kuin ebayn kiinalaisakseli, mutta reilusti halvempi kuin oem-volvo.

Ja oman työ hinnaksi kun laskee 0EUR, niin kannattaa ja on enempi alkuperäisosia matkassa.




« Viimeksi muokattu: 06.01.2022, 13:20:09 kirjoittanut weecee »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy