Jäänyt päivittelyt vähän vähemmälle, on ollut kaikenlaista tekemistä muiden merkkien kanssa...
Kesän 2022 jäljiltä jäi hirvittämään pakkelin varassa öljynsä sisällä pitävä taka-akseli, ja se oli vuoden 2023 suurin hanke.

Korvaajaksi löytyi foorumin myyntipalstalta hyväkuntoinen kuori. Panhard-tangon kiinnityskorvaketta hieman jäykistettiin koteloimalla yläpuolelta 4mm teräslevyllä, kuvassa vielä hitsaamatta...

...ja käsijarrun kiinnityskohta korvattiin suorakaideteräsprofiilista tehdyllä palalla, koska alkuperäinen oli varsin venähtänyt ja surullisen oloinen.



Muutosten jälkeen koko hoito hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Tasauspyörästön shimmaus oli melkoinen ongelma, mutta kotinurkilta löytyi vanhanliiton autonkorjaaja, jolta kyllä onnistui, mutta piti ostaa kaksi sarjaa laakereita, toinen asennettavaksi ja toisesta tehtiin asennustyökalusarja hehkutuksen ja koneistuksen kautta. Korjaajalle tuli kiireellinen tapaus, ja homma hoidettiin niin että tuli pajalle tekemään homman itse, isäntä neuvoi ja valvoi ettei mennyt haparoinniksi ja lopulta kun mitattiin niin todettiin että välyksissä ollaan puolen satkun tarkkuudella toleranssin keskellä. Maksoin nimellisen korvauksen tilojen ja koneiden käytöstä, ja jatkossa homman osaa tehdä omassa autotallissa. Hapantunut alkuperäinen Panhard-tanko vaihtui säädettävään alumiiniseen asennuksen yhteydessä.


Sattuman oikusta avasin venttiilikopan syksyllä 2024, ja huomasin että nelospytyn imuvenan nokkaan oli tullut paha kulumavaurio. Myös shimmilevy oli kulunut aivan piloille. Nokka piti saada hiottua uudelleen, nokka-akselin hiontaan ryhtyviä pajoja on muuten todella harvassa nykyään. Nyt toivottavasti kestää kauemmin. Volvolle ei ole tullut enää samaan tahtiin kilometrejä niin pitää seurata edelleen tilannetta.
2024-2025 ei ole hirveästi edennyt. Lähinnä pientä fiksailua ja säätöä.

IPD:n nokka ja uusi turbo ovat liikaa alkuperäiselle polttoainejärjestelmälle, kovassa kiihdytyksessä syttyy moottorivalo kertomaan laihalle menevästä seoksesta. Tarkoitus on päivittää suuttimet, kartat ja AMM vähän isompiin, mutta sitä varten pitää polttoainesyötön olla tehtäviensä tasalla. Volvon alkuperäinen on 110LPH, joka hädin tuskin riittää 200 heppaan viinabensalla, eikä 27 vuoden ikä ainakaan paranna suoritusta. Vaihdoin alkuperäisen pumpun tilalle AEM:n 340LPH tehopumpun, joka kestää paremmin viinabensaa ja oli vieläpä mukavasti 100% bolt-on. Täyttökaulan irrottaminen ja takaisin asentaminen vain oli melkoinen temppu. Samalla laitoin pumpun ja polttoainemittarin johtoon nelinapaisen Deutschin lähelle tankkia, koska 1. alkuperäisen kaapelin pujottelu on kohtuullisen viheliäinen toimenpide, ja 2. omassa autossa kaapeli oli kiinni jumiinruostuneessa P-klemmarissa, jonka läpi se ei olisi muutenkaan tullut.

Ilmanottoon tein 3D-tulostamalla raitisilmasuodattimen kehikon ja elementin aktiivihiilihuovasta, kolme kerrosta. Ilmeisesti tuota viistotukea ei ole kaikissa malleissa, koska alkuperäinen malli oli mahdoton asentaa ilman pieniä muutoksia tuon ohi.

Kojetaulun tyhjään paikkaan laitoin USB-virtalähteen. Mallinsin uuden kotelon ja tulostin mustasta ABSista, symboli on mattavalokuvapaperille tulostettu insertti. Tiedostot löytyvät Thingiversestä:
https://www.thingiverse.com/thing:7056222
Ja takapenkkiläisille neljän pistokkeen latausasema rakennettuna tuhkikseen. Se on turhan pieni roskikseksi, ja jos pitää matkalla tupakoida niin lähimmällä bussipysäkillä on aikaa ja tilaa sitä varten. Myös tästä löytyy tiedostot;
https://www.thingiverse.com/thing:6853128

Kattolyhdyn kontaktit olivat syöpyneet olemattomiin ja tein uuden kontaktilevyn. Piirsin levyn KiCADilla ja valmistus tilattiin PCBWaylta ja hyvä tuli, tai ainakin toimii paremmin. LEDejä tyystiin, tottakai.

Eturunkopalkkien sisällä olevat rautamurikat joutivat lähtemään keväällä 2025. En punninnut mutta näppiarvio on 3 kg per. Tyhjäkäynnillä ja satasen nopeuksissa tuntuisi kuuluvan hiukan aiempaa kovempi resonanssiääni, mutta ei mitään mikä pistäisi katumaan muutosta. Kallistuksenvakaajat vaihtuivat 25mm vahvuisiin samoihin aikoihin. Uretaanipuslien ja uusien vakaajien kanssa auto alkaa tuntua pikku hiljaa suhteellisen skarpilta ajettavalta.
Kaikenlaista muutakin on suunnitteilla mutta pahemman kerran vaiheessa.


Tässä yksi projekti: työn alla on alkuperäisen lämpömittarin korvaava mittari, fontti vastaa Volvon mittaristoissa käyttämää (Linotype Handel Gothic) ja tarkoitus olisi jossain vaiheessa saada tehtyä arduino-sketch joka lukee vakio-ulkolämpöanturia sekä tottelee himmennintä. Projekti on vielä kesken mutta kehikko on valmiina, thingiversestä löytyy sekin:
https://www.thingiverse.com/thing:6111346