Elekma  Autoracing

Volovosta tul sammakko

  • 7 Vastauksia
  • 1850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Volovosta tul sammakko
« : 18.02.2022, 19:10:09 »
juu, hetken jo luulin, että 400kkm virstanpylvään yli menneellä volvolla olis vielä paljon iloisia kilometrejä edessä, mutta hetki sitten autoon ilmestyi uusia ääniä, jotka pikkuisen pelästytti; ääni välillä kuin metalli metallia vasten rahinaa, ja samutettaessa kurnahtaa ja lähinnä kuulostaa sammakolta. Ääni tulee jostain nopeasti arvaten jarrutehostimen tienoilta l. onko sieltä joku filtteri-venttiili viritys tullut tiensä päähän, vai onko tämä jo nokka-akselin öljynpuutosta vaiko peräti korkeapainelöpöpumppu, mikä vetelee viimeisiään nokka-akselin päässä. Jos joku vastaavia kurnahduksia kuullut ja jotain näille tehnyt...

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Volovosta tul sammakko
« Vastaus #1 : 18.02.2022, 19:13:31 »
siis tämä sammakkoauto on vm 2008 2.4d V70 Aut, ja mittarissa jotakuinkin 401 000km

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Volovosta tul sammakko
« Vastaus #2 : 18.02.2022, 22:15:51 »
Voisko olla apulaitehihnan kiristin tai rulla tai ehkäpä ilmatoinnin kompuran laakeri, kuunteleppa sieltä suunnalta.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Vs: Volovosta tul sammakko
« Vastaus #3 : 19.02.2022, 09:34:05 »
Voisko olla apulaitehihnan kiristin tai rulla tai ehkäpä ilmatoinnin kompuran laakeri, kuunteleppa sieltä suunnalta.
Jos tällä suunnalla kuuluu niin yksi vaihtoehto voi olla laturin vapaapyörä. Siis se hihnapyörä sisältää tuollaisenkin toiminnon eikä se ole ikuinen.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Volovosta tul sammakko
« Vastaus #4 : 04.04.2022, 08:13:02 »
Noni, vika tai ääntelyn lähde paljastui tällä kertaa laturin laakeriksi, joka jo käsin pyörittäessä piti korvinkuultavaa rohinaa. 


Uusi Autodoc-laturi vaihdettu tilalle.
Vanhan remppa, miksei; liukurenkaat, laakeritx2 ja hiilet ilmeisesti just vois saada alle 40EUR. Ei tässä kovin kummoisille tuntipalkoille pääse.

Eli AC-siimapyörän laakeri meni kun n. 350kkm mittarissa -> Kansiremppa, kumisilppu jakopäänkoppaan jne...
Laturinlaakeri n. 400kkm, tuurilla ajoissa, ei vammoja...
Remminkiristin n. 50kkm ajettu nyt, edellisen kansirempan yhteydessä vaihdettu, eikös näiden pitäis kestää n. 100 000km
Seuraavaksi? AC-kompuran laakeri? Ohjaustehostimen laakeri? Lopputulemahan näillä apulaitteiden laakerivammoilla on 5-pyttysillä Volovoilla kansiremppa :(

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Volovosta tul sammakko
« Vastaus #5 : 06.04.2022, 22:59:22 »
Ja paskarteluksihan meni sitten tämäkin. 
Suht helposti purkautuu Boschin laturi osiksi, kun on ulosvetäjä liukurengaspäänlaakerille ja vapaakytkimelle sopiva avain, ja hakkaava pulttipyssy. Remmipään isoa laakerin joutui irrottamaan paukuttamalla moskalla roottorin akselinpäähän (a.pään suojaus tai tukeva tuurna rihlatun akselikolon pohjalle, tai sitten ao. koloon sopiva hakkaamisen kestävä torx-avain) so. iso laakeri oli kannakkeissaan kiinni laturin kuoressa, ja akseli/roottori lähti laakerista irti naputtelemalla. Puukalikat kuoren alla sopivasti sommitellen naputtelun aikana ja tukeva pohja. Laakeripesä & laturinkuori ympärillä on heppoista alumiinia l. senkin kyllä kovaa roottoria hakkaamalla saa rikki. Remmipään iso laakeri on kuoressa kiinni pidäkelevyllä, mikä ruuvattu laturinkuoreen 4 x T25 (vaiko T20) torxipääruuveilla. Ja aukaisu laturin sisäpuolelta. 
Vaaranpaikka on muovisen liukurengastötsän poisotto. Roottorin magnetointipiuhat on prässätty liukurengastötterön Cu-kontakteihin kiinni, ja reippaasti meisseleillä irti kammeten saa piuhat juuresta poikki l. näin kävi tälläkin kertaa. Virta on kuitenkin ehkä vain 3...4A l. jos piuhannysät saisi vielä kolvattua hyvin uusiin liukurengaskontakteihin ja tietysti irti muusta roottorirungosta eristäen vaikka epoksiliimalla tms. Ja varmistus, ettei liukurenkaita-kontaktipiuhoja ole oikosuljettu roottorin runkoon. 
Eli tähän on nyt sitten tee-se-itse käyttänyt aikaa noin 3...4h laturin purkujen ja postipakettien haun kanssa. Saman verran menee ehkä aikaa kasattaessa, etenkin kun noi hiiliharjat pitää kaivaa ja kolvata tuonne regulaattorin sisään, ja vielä ehjinä. Eli jos tähän tee-se-itse jumppaan laskee vaikka 10h töitä laturin purut, kasaus ja netissä osien surffailu-tilaukset + osat millä tämä tulee kuntoon 32EUR (Ostopaikka Adita) vs. Tori.fi & Purkuosa ao. laturin saanee alle satasella. Elikkä "säästö" 60...70EUR ja omalle työlle tuntipalkka luokkaa 6 euroa.
Tuo 10h:kin voi olla aika optimistinen arvio, mutta pientä askaretta arki-iltoihin, jollei ole vaikka lumitöitä tiedossa.
Tälläkertaa purettaessa ei tullut lämmiteltyä mitään osia kaasulla tms. eli purkautui aika helposti, ja kasauksessa ehkä roottori -18C pakkaseen ja laakereille kevyttä lämmitystä.
Mihin tätä rempattua laturia sitten tarvitaan? Ehkei tähän nykyiseen Volvoon tai mihinkään, kun laturit kestää sen 300...400kkm ja Volovon mittarissa on jo nyt yli 400kkm.       

Laturi 180A 14V BOSCH 0 986 048 400

Osat:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
1 kpl  6202-SKF - LAAKERI SKF 6202-2RSH/C3   a.hinta 5,18 EUR  Yht. 5,18 EUR
1 kpl  6303-SKF - LAAKERI SKF 6303-2RSH/C3   a.hinta 6,93 EUR  Yht. 6,93 EUR
1 kpl  BX220 - HIILISRJ. GER. 0124. LAT.   a.hinta 6,48 EUR  Yht. 6,48 EUR
1 kpl  3001-239930 - LIUKU 0121 715... 5,1X13,4-42,3MM   a.hinta 7,20 EUR  Yht. 7,20 EUR
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuotteet yhteensä:     25,79 EUR
VERKKOKAUPAN SMARTPOST PAKETTIAUTOMAATISTA5,90 EUR
-----------------------------------------
Yhteensä ALV 0%:       25,56 EUR
ALV:n osuus:           6,13 EUR
Kokonaissumma (sis. ALV):31,69 EUR






Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Volovosta tul sammakko
« Vastaus #6 : 12.04.2022, 22:57:06 »
Ja laturiaskartelu jatkuu. Laakerit ja liukurekaat vaihdettu, muttei hiiliä. Ropleema, miten nämä istutetaan regulaattoriin? Onko näistä jotain kuvallista ohjetta, ks. oheiset kuvat, missä hiilet ovat ikäänkuin tähän tarkoitukseen tehdyt ja tälle Boschin säätimelle. Ilmeisesti muovinen jousessa kiinni oleva putki olis tarkoitus tuupata säätimen hiilikoloon sisään ja sitten saada vielä Cu-langanpätkät kolvattua esiin kaivettuihin Al-liuskoihin. Josko tähän virallisempi valmiiksi mietitty tapa jo olemassa? Jokuhan noi hiilet on tehnyt ja ilmeisesti jollain ajatuksella vielä tähän jännitteensäätimeen laitettavaksi ajatellut.

Ja vertailun vuoksi uudet vs. vanhat hiilet, vanhoilla menty n. 400kkm l. olis ne ehkä vielä jokusen kilometrin kestäneet, mutta liukurenkaat oli jo nekin valmiit.

Edelleen, tämä huippunykyaikainen laturi; regulaattorissa on kaksi nastaa soikulassa liittimessä. Toinen nasta on ilmeisesti latausvalo ja toinen on mikä? Roottorin magnetointivirta? Ilmeisesti ei täysin, vaan jotain auton ECU-elektroniikkaa pitäsi olla välissä. Eli onnistuuko näillä uusilla latureilla ollenkaan koekäyttö esim. porakone akselin päähän kiinni, ja herätevirta +12V akusta 2. nastaan kiinni, ja akku vielä laturin päävirtaliittimeen kiinni, ja maa tietysti - napaan? Kun porakoneella pyörittää, niin saako tällä palaneen jännitteensäätimen, diodin, vaiko +14V niinkuin regulaattorin tarrassa lukee? 









Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Volovosta tul sammakko
« Vastaus #7 : 13.04.2022, 23:16:55 »
No niin, omilla ohjeilla sitten homma loppuun l. hiilet istutettu regulaattoriin ilman hiiliharjoissa olleita muoviputkia ja hiilten Cu-punos kolvattu regulaattorin kontakteihin. Kontaktien päälle epoxy-liimaa ja ehjänä säilynyt muovikorkki päälle, ja loput osat kasaan. Ja siitä sitten seuraavaa 400kkm taivaltamaan, auto vaan puuttuu :)

Ja kannattiko? No mikä ettei, osat 32EUR ja netissä joku autopurkamo myy näitä 150A Volovon Bosch latureita 50 eurolla, alle 250kkm ajettuja. Että kyllähän tässä tuntipalkoille jo pääsee...
 










 

Autodiagnoosi  Carcom Oy