Ja paskarteluksihan meni sitten tämäkin.
Suht helposti purkautuu Boschin laturi osiksi, kun on ulosvetäjä liukurengaspäänlaakerille ja vapaakytkimelle sopiva avain, ja hakkaava pulttipyssy. Remmipään isoa laakerin joutui irrottamaan paukuttamalla moskalla roottorin akselinpäähän (a.pään suojaus tai tukeva tuurna rihlatun akselikolon pohjalle, tai sitten ao. koloon sopiva hakkaamisen kestävä torx-avain) so. iso laakeri oli kannakkeissaan kiinni laturin kuoressa, ja akseli/roottori lähti laakerista irti naputtelemalla. Puukalikat kuoren alla sopivasti sommitellen naputtelun aikana ja tukeva pohja. Laakeripesä & laturinkuori ympärillä on heppoista alumiinia l. senkin kyllä kovaa roottoria hakkaamalla saa rikki. Remmipään iso laakeri on kuoressa kiinni pidäkelevyllä, mikä ruuvattu laturinkuoreen 4 x T25 (vaiko T20) torxipääruuveilla. Ja aukaisu laturin sisäpuolelta.
Vaaranpaikka on muovisen liukurengastötsän poisotto. Roottorin magnetointipiuhat on prässätty liukurengastötterön Cu-kontakteihin kiinni, ja reippaasti meisseleillä irti kammeten saa piuhat juuresta poikki l. näin kävi tälläkin kertaa. Virta on kuitenkin ehkä vain 3...4A l. jos piuhannysät saisi vielä kolvattua hyvin uusiin liukurengaskontakteihin ja tietysti irti muusta roottorirungosta eristäen vaikka epoksiliimalla tms. Ja varmistus, ettei liukurenkaita-kontaktipiuhoja ole oikosuljettu roottorin runkoon.
Eli tähän on nyt sitten tee-se-itse käyttänyt aikaa noin 3...4h laturin purkujen ja postipakettien haun kanssa. Saman verran menee ehkä aikaa kasattaessa, etenkin kun noi hiiliharjat pitää kaivaa ja kolvata tuonne regulaattorin sisään, ja vielä ehjinä. Eli jos tähän tee-se-itse jumppaan laskee vaikka 10h töitä laturin purut, kasaus ja netissä osien surffailu-tilaukset + osat millä tämä tulee kuntoon 32EUR (Ostopaikka Adita) vs. Tori.fi & Purkuosa ao. laturin saanee alle satasella. Elikkä "säästö" 60...70EUR ja omalle työlle tuntipalkka luokkaa 6 euroa.
Tuo 10h:kin voi olla aika optimistinen arvio, mutta pientä askaretta arki-iltoihin, jollei ole vaikka lumitöitä tiedossa.
Tälläkertaa purettaessa ei tullut lämmiteltyä mitään osia kaasulla tms. eli purkautui aika helposti, ja kasauksessa ehkä roottori -18C pakkaseen ja laakereille kevyttä lämmitystä.
Mihin tätä rempattua laturia sitten tarvitaan? Ehkei tähän nykyiseen Volvoon tai mihinkään, kun laturit kestää sen 300...400kkm ja Volovon mittarissa on jo nyt yli 400kkm.
Laturi 180A 14V BOSCH 0 986 048 400
Osat:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
1 kpl 6202-SKF - LAAKERI SKF 6202-2RSH/C3 a.hinta 5,18 EUR Yht. 5,18 EUR
1 kpl 6303-SKF - LAAKERI SKF 6303-2RSH/C3 a.hinta 6,93 EUR Yht. 6,93 EUR
1 kpl BX220 - HIILISRJ. GER. 0124. LAT. a.hinta 6,48 EUR Yht. 6,48 EUR
1 kpl 3001-239930 - LIUKU 0121 715... 5,1X13,4-42,3MM a.hinta 7,20 EUR Yht. 7,20 EUR
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuotteet yhteensä: 25,79 EUR
VERKKOKAUPAN SMARTPOST PAKETTIAUTOMAATISTA5,90 EUR
-----------------------------------------
Yhteensä ALV 0%: 25,56 EUR
ALV:n osuus: 6,13 EUR
Kokonaissumma (sis. ALV):31,69 EUR


